Jest nam niezmiernie miło poinformować, że Kat Zavada, realizująca pracę doktorską w Szkole Doktorskiej ASP w Krakowie, pod opieką dr. hab. Bogdana Achimescu, została nominowana do stypendium fundacji Fulbright Junior Research Award 2024-2025.

Jak pisze sama doktorantka: Moje badania mają na celu zbadanie polityczności oprogramowania, ze szczególnym uwzględnieniem neofeudalnych struktur i elementów oprogramowania technologicznego. Analizuję wpływ fascynacji Doliny Krzemowej futurystycznym feudalizmem na oprogramowanie i jego użytkowników, jednocześnie badając jego wpływ na zasady demokracji i nastroje polityczne na całym świecie. Chcę wykorzystać wiedzę zdobytą u źródła, w Stanach Zjednoczonych, do dalszych badań, w których skupię się na tym, jak neofeudalny zwrot w technologii wpływa na kraje takie jak Polska i Węgry, które ze względu na swoją historię i obecny stan są szczególnie podatnym gruntem politycznym dla idei neomonarchistycznych.

Moim zamiarem nie jest analiza dużych korporacji technologicznych, takich jak Facebook czy Google – jestem zainteresowana badaniem niszowych firm, które mogą dyktować trendy technologiczne w najbliższej przyszłości. Pierwszym oprogramowaniem, które analizuję, jest Urbit, zdecentralizowana platforma serwerów osobistych stworzona między innymi przez Curtisa Yarvina.

Jako artysta-badacz stosuję różne metody, takie jak krytyczne mapowanie, krytyczne UX, wywiady i etnografia internetowa, aby stworzyć wizualną mapę badanego zjawiska. Moim celem jest stworzenie mapy powiązań między oprogramowaniem, którego twórcy jawnie odwołują się do idei neofeudalnych, ruchami alt-right, neomonarchistyczną polityką i jej filozofią. Rezultatem mojego projektu doktorskiego będzie najprawdopodobniej mapa, diagram lub esej wizualny.

Gratulujemy! 

26 listopada zakończyła się wystawa Second Skin Encounters. Koniec wystawy był także końcem trwającego od dwóch lat udziału doktorantów i doktorantek Szkoły Doktorskiej ASP w międzynarodowym projekcie Struktury Przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik. Organizatorami wystawy są Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Wzornictwa Uniwersytetu w Bergen oraz Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Zwieńczeniem projektu była wystawa Druga Skóra prezentowana od 19 maja do 3 września 2023 r. w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz (wspomniana już) jej druga odsłona Second Skin Encounters w muzeum KODE w Bergen, trwająca od 14 października do 26 listopada tego roku.

Na wystawach artyści i artystki zaprezentowali premierowo dzieła przygotowane w ramach udziału w projekcie. Inspiracją do ich powstania był bogaty program czterech rezydencji: w Łodzi, na Podlasiu oraz w Oslo i Bergen. Rezydencje odbyły się w czerwcu i sierpniu 2022 roku, więcej na ich temat mogą przeczytać Państwo we wcześniejszym artykule

Wystawiane prace powstawały w korelacji do wybranych przez uczestników obiektów i dzieł z muzealnej kolekcji CMWL. Jak czytamy we fragmencie tekstu napisanego przez dr Martę Lisok, kuratorkę łódzkiej odsłony wystawy: „Prezentowane prace jako substytuty ciał uwikłanych w prywatne i zbiorowe rytuały, wchodziły ze sobą w relacje, dialogi, wielogłosy. Poprzez wydobyte z magazynów muzealnych przedmioty codziennego użytku, które mimo niepozornej formy, przetrwały znacznie dłużej niż ich właściciele, przywołane zostały historie ciała i warunkujących je ekosystemów scalone w nierozerwalne całości.

Śledzenie rytmu supłów, nici, fałd, zagięć, kształtów plam po różnego rodzaju cieczach czy nalotu osiadającego na tkaninach kurzu nosiło znamiona seansu spirytystycznego przeprowadzanego na obiektach z kolekcji. Odkształcalna materia tkaniny odsłaniała ślady codziennych choreografii dopasowywania się, przylegania, moszczenia się jako prób znalezienia osobistych przestrzeni do działania. Poszukiwania drugiej skóry”.

Kuratorka wystawy Druga Skóra w CMWL (Łódź): Marta Lisok

Fot. HaWa / Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Kurator wystawy Second Skin Encounters w KODE (Bergen): Tim Parry-Williams

Fot. Natalia Mecnarowska-Legutko 

Artyści i artystki biorący udział w rezydencjach: Paweł Błęcki (PL) | Pamela Bożek (PL) | Grzegorz Demczuk (PL) | Jagoda Dobecka (PL) | Monika Drożyńska (PL) | Laika Marie Frandsen Andersen (DK) | Wiktoria Gazda (PL) | Katinka Halland (NO) | Clea Filippa Ingwersen (DK) | Agata Jarosławiec (PL) | Olga Konik (PL) | Marta Krześlak (PL) | Natalia Legutko (PL) | Piotr Madej (PL) | Filip Rybkowski (PL) | Ala Savashevich (PL) | Live Skaar Skogesal (NO) | Jakub Święcicki (PL) | Thea Weis (DK)

Struktury Przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik działa na rzecz międzynarodowej integracji środowisk artystycznych. Finansowany jest przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach funduszy EOG oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt rozpoczął się w marcu 2022 roku i potrwa do końca lutego 2024 roku. 

Szczegółowe informacje dotyczące programu znajdują się na stronie Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz Szkoły Doktorskiej ASP w Krakowie.  

28 listopada, prezydent Jacek Majchrowski wręczył Nagrody Miasta Krakowa 2023, które przyznawane są w czterech kategoriach: Kultura i sztuka, Nauka i technika, Sport i Prace dyplomowe. Tegorocznymi laureatami zostali prof. dr hab. Piotr Bożyk w kategorii Kultura i Sztuka oraz absolwentka WKiRDS, pani Teresa Wąsowicz za pracę magisterską „Fotografie Jana Motyki ze zbioru Muzeum Fotografii w Krakowie. Inwentaryzacja, analiza technik wykorzystanych przez artystę oraz propozycje konserwatorskie”

Gratulujemy!

(więcej informacji: https://krakow.naszemiasto.pl/tworcy-krakowskiej-kultury-uhonorowani-znamy-laureatow/ar/c13-9537285)

prof. dr hab. Piotr Bożyk - Urodzony w 1944 roku w rodzinie artystów: ojciec Eugeniusz Bożyk artysta malarz i scenograf, matka Helena Papée-Bożyk artystka malarka i witrażystka, brat Jerzy Michał Bożyk kompozytor, piosenkarz, jazzman. Studiował na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Dyplom magisterski z wyróżnieniem uzyskał w Pracowni profesora Andrzeja Pawłowskiego w roku 1969. Studia podyplomowe w Kansas University, USA (stypendium Fulbright’a) 1969/70.


Od 1970 roku związany z ASP w Krakowie, w 2005 roku uzyskał tytuł profesora zwyczajnego.W latach 2012-2016 był prorektorem ASP d/s współpracy z zagranicą. Utworzył i prowadził Pracownię Projektowania Konceptualnego. Prowadził zajęcia i wykłady w uczelniach w Polsce, Anglii, Belgii, Finlandii, Słowenii, Ukrainie, na Węgrzech. Zajmuje się projektowaniem produktów, wystaw oraz sztuką kinetyczną. Obiekty kinetyczne były wystawiane w Polsce, Niemczech, USA, Czechach, Słowacji, na Węgrzech, znajdują się w zbiorach stałych Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, Galerii GAP Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Bibliotece Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz licznych kolekcjach prywatnych. W 2017 roku Senat Moholy-Nagy University of Art and Design w Budapeszcie nadał mu tytuł Doktora Honoris Causa. W 2017 roku otrzymał też nagrodę Ladislav Sutnar Prize od Wydziału Architektury i Sztuki Zachodnioczeskiego Uniwersytetu w Plsen. Jest odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Medalem Edukacji Narodowej oraz Złotym Medalem “Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (źródło: https://wfp.asp.krakow.pl/prof-dr-hab-piotr-bozyk-inspiracje/)

Właśnie dobiegł końca dwuletni udział naszych doktorantów i doktorantek w międzynarodowym projekcie Struktury Przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik, którego organizatorami są Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Wzornictwa Uniwersytetu w Bergen oraz Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.

Projekt obejmował tematykę znaczeń i funkcji tkaniny, rozpatrywanej wielowymiarowo jako materia form użytkowych, przedmiot artystycznych praktyk i naukowych badań, materialne dziedzictwo oraz nośnik kultury i historii. Program otworzyła seria czterech webinariów z dr Małgorzatą Ludwisiak, dr Marcinem Gawryszczakiem i dr hab. Małgorzatą Litwinowicz. W ramach udziału w projekcie uczestnicy i uczestniczki wzięli udział w czterech tygodniowych rezydencjach: w Łodzi, na Podlasiu, w Oslo oraz w Bergen, zagłębiając się w kwestie dotyczące polskiej i norweskiej tkaniny artystycznej, włókiennictwa oraz historii i sztuki ludowej obu tych krajów. Artyści i artystki mieli okazję m.in zapoznać się z kolekcją Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, odwiedzić pracownie wybitnych tkaczek z Podlasia kontynuujących tradycje tkaniny dwuosnowowej oraz zwiedzić najważniejsze muzea i instytucje kultury w Oslo i Bergen. Rezydencjom towarzyszyły liczne wykłady i spotkania ze specjalistami, designerami oraz artystami.  

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z czterech rezydencji. 

Na zdjęciach kolejno: ŁÓDŹ: 1,2 Zwiedzanie elektrowni Scheiblera; 3 Oprowadzanie po Muzeum Miasta Łodzi; 4, 5 W Muzeum Książki Artystycznej; 6 Wystawa Bownik. Podszerstek / CMWL; 7 Wystawa Antoni Starczewski. Idea zapisu linearnego / CMWL; 8 Wystawa RM. Roman Modzelewski. Sen o Łodzi / MMŁ; PODLASIE: 9, 10 Spacer po terenie skansenu / Podlaskie Muzeum Kultury Ludowej; 11, 12, 13 Pracownia Teresy Pryzmont / Szlak Rękodzieła Ludowego; 14 Izba Tkactwa Duosonowowego w Janowie; 15 Pracownia Lucyny Kędzierskiej / Szlak Rękodzieła Ludowego; 16, 17 Wizyta u Bernadety Rość / Szlak Rękodzieła Ludowego; 18 Zwiedzanie Cerkwi Błagowieszczeńskiej; 19 Meczet w Bohonikach / Tatarski Szlak na Podlasiu; 20, 21, 22 Wizyta w Biebrzańskim Parku Narodowym; 23 Poczęstunek przygotowany przez Panią Bernadetę Rość; OSLO: 24 W pracowni prof. Franz Petter Schmidt; 25, 26, 27 Oprowadzanie po ratuszu w Oslo; 28 Spotkanie w Norsk Folkemuseum / dyskusja na temat strojów ludowych z kolekcji muzeum; 29 Wystawa Folk Art, Folk Dress and Knitting / Norsk Folkemuseum; 30 Biblioteka w Akademii Sztuk w Oslo; 31 Wystawa prac Inger Johanne Rasmussen; 32 Tkanina w Ratuszu w Oslo; 33 Taniec Życia / E. Munch / Nowe Muzeum Narodowe w Oslo; BERGEN: 34 Fløy / Bergen; 35 Ytrne Arna; 36, 37 Oprowadzanie po fabryce Oleana; 38 Punkt widokowy na górze Fløy; 39 Bryggen / Bergen; 40, 41 Zwiedzanie wystaw w kompleksie muzealnym KODE; 42 W pracowni Marty Kløve Juuhl; 43 Håkonshallen / Bergen; 44-47 Rejs i wizyta w wiosce Utne oraz Oprowadzanie po Hardanger Folkemuseum; 48 Galleri Salhus / Salhus Textile Industry

fot. Natalia Mecnarowska-Legutko

fot. (zdjęcia grupowe nr 21, 38, 47) Ala Savashevich

Zespół merytoryczny: Marta Kowalewska i Magdalena Ziółkowska z Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi; Anne Szefer Karlsen i Tim Parry-Williams reprezentujący Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Wzornictwa Uniwersytetu w Bergen; Marta Lisok ze Szkoły Doktorskiej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Artyści i artystki biorący udział w rezydencjach: Paweł Błęcki (PL) | Pamela Bożek (PL) | Grzegorz Demczuk (PL) | Jagoda Dobecka (PL) | Monika Drożyńska (PL) | Laika Marie Frandsen Andersen (DK) | Wiktoria Gazda (PL) | Katinka Halland (NO) | Clea Filippa Ingwersen (DK) | Agata Jarosławiec (PL) | Olga Konik (PL) | Marta Krześlak (PL) | Julia Margrethe Langeland Næss (NO) | Natalia Legutko (PL) | Piotr Madej (PL) | Filip Rybkowski (PL) | Ala Savashevich (PL) | Live Skaar Skogesal (NO) | Jakub Święcicki (PL) | Thea Weis (DK)

Struktury Przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik działa na rzecz międzynarodowej integracji środowisk artystycznych. Finansowany jest przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach funduszy EOG oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt rozpoczął się w marcu 2022 roku i potrwa do końca lutego 2024 roku.

Szczegółowe informacje dotyczące programu znajdują się na stronie Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz Szkoły Doktorskiej ASP w Krakowie.  

Mamy zaszczyt poinformować, że z inicjatywy dziekana Wydziału Architektury Wnętrz prof. Marka Błażuckiego, za zgodą Rady Wydziału, stworzony został na WAW ekspercki zespół opiniodawczo-doradczy i konsultacyjny, określony w uchwale Rady Wydziału WAW, jako Rada Interesariuszy Zewnętrznych. Celem Rady jest wspieranie działań podnoszących jakość uczenia na kierunku i w specjalnościach prowadzonych na Wydziale Architektury Wnętrz, a jej członkiniami/członkami są przedstawiciele instytucji publicznych i środowisk społeczno-gospodarczych. Zaproszenie do Rady zgodziły się przyjąć osoby działające w obszarach, w których wymiana doświadczeń i opinii może przynieść pozytywne efekty, szczególnie w zakresie poszerzania kompetencji naszych absolwentów.

Rada Interesariuszy Zewnętrznych Wydziału Architektury Wnętrz:

Katarzyna Księżopolska - Redaktor naczelna portalu wnętrzarskiego MAGAZIF.com, dziennikarka. Z wykształcenia socjolog i filolog polski. Autorka wywiadów, relacji z wydarzeń, moderatorka paneli dyskusyjnych, rozmów i spotkań; prowadząca warsztaty i konsultacje dla architektów i projektantów w zakresie komunikacji. Kierowniczka produkcji filmów dokumentalnych, poświęconych branży wnętrzarskiej: „Oryginał a kopia. Szukam tańszego odpowiednika" (2020), „Branża wnętrzarska w dobie pandemii" (2020) oraz najnowszego: „Era biur hybrydowych" (2021). Zasila szeregi jury w konkursach i plebiscytach wzorniczych (m.in. Dobry Wzór, must have, Diament Meblarstwa, Międzynarodowe Biennale Architektury Wnętrz). Cyklicznie dokonuje autorskiego przeglądu inspiracji, nowości oraz wydarzeń branżowych w ramach formatu „MAGAZIF NEWS". Pierwsze doświadczenia zawodowe zdobywała w branży badawczej, zajmując się badaniami marketingowymi, koordynacją międzynarodowych projektów oraz consultingiem dla firm. Miłośniczka designu, której uwagę przykuwają na ogół nieszablonowe projekty zorientowane na użytkownika.

Anna Śliwa-Suchowiak - Urodzona w Krakowie na Zwierzyńcu. Tu ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych, które zapoczątkowało jej zamiłowanie do sztuki, zostawiając trwały ślad w postaci pasji malarskiej która towarzyszy jej do dzisiaj. Jej pierwsza praca była związana jednak nie ze sztuką, lecz sportem – przez kilka lat trenowała przyszłych adeptów sztuki hipicznej w Krakowskim Klubie Jazdy Konnej, jako instruktor jeździectwa. Studiowała historię sztuki w Lublinie na KUL, na którym to obroniła dyplom magisterski z zakresu historii architektury. Od 1986 związana z Muzeum Historycznym Miasta Krakowa. Do roku, 2009 jako konserwator papieru i Główny Konserwator Muzeum, a od roku, 2009 jako za-ca dyrektora do spraw organizacji działalności podstawowej Muzeum. W ramach swoich kompetencji nadzoruje „produkcję” tego, co Muzeum oferuje zwiedzającym – wystawy, wydarzenia i wydawnictwa. W ciągu tego czasu koordynowała realizację kilkudziesięciu wystaw czasowych i kilku wystaw stałych w wielu oddziałach Muzeum Krakowa, jak również proces wydawniczy publikowanych przez Muzeum książek.

Za zasługi i osiągnięcia w swej pracy muzealnej została uhonorowana brązowym krzyżem zasługi przyznawanym przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej (2019).

Marek Kaszyński - Architekt IARP i SARP. Od 2023 Przewodniczący Rady Małopolskiej Okręgowej Rady Izby Architektów RP. Od 2016 pełnomocnik Zarządu Głównego SARP ds. statutowo-regulaminowych W latach 2012-2019 Skarbnik Oddziału a w latach 2019-2023 Prezes Oddziału krakowskiego SARP. Prowadzi autorską pracownię Marek Kaszyński Studio Architektoniczne. Komisarz Międzynarodowego Biennale Architektury w Krakowie w latach 2015, 2017 i 2019 oraz organizator w latach 2021 i 2023. Sędzia i sekretarz konkursowy brał udział w przygotowaniu i organizacji konkursów między innymi na krakowskie Centrum Literatury i Języka „Planeta Lem” (2018), Centrum Muzyki (2020), budynek jubileuszowy Uniwersytetu Ekonomicznego (2022), zespół budynków Akademii Muzycznej (2022), budynek Instytutu Ekspertyz Sądowych (2023) czy przebudowę dawnego hotelu „Cracovia” (2023). Od 2013 roku inicjator i kurator cyklu „Spotkanie z Mistrzem” w SARP Oddział Kraków. Autor publikacji naukowych i popularnonaukowych z dziedziny architektury.

Odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi (2023), Odznaką „Honoris Gratia” Miasta Krakowa (2023), Brązową Oznaką SARP (2015), Złotą Oznaką SARP (2017) oraz Srebrną Odznaką IARP (2022).

Andrzej Tombiński - Absolwent Wydziału Budownictwa Lądowego Politechniki Krakowskiej (specjalność teoria konstrukcji).Po studiach pracował krótko na budowach w Polsce, potem przez wiele lat nadzorował realizacje kontraktów budowlanych za granicą oraz prace oddziałów firm polskich i austriackich w Niemczech, Austrii i Rosji. W 1996 r. założył w Polsce Grupę RE-Bau, której prezesem zarządu jest do dziś. RE-Bau Sp. z o.o., to firma budowlana, wielokrotnie nagradzana w prestiżowych konkursach. Otrzymała także tytuł Złotego Mecenasa Kultury za adaptację dawnej portierni Fabryki Emalia Oskara Schindlera na galerię sztuki.Wieloletni instruktor harcerski – drużynowy, szczepowy, z-ca komendanta hufca ZHP.

Pełni funkcje v-ce Prezydenta Stowarzyszenia Polskich Inżynierów i Techników w Austrii, członek zarządu Fundacji Międzynarodowego Centrum Kultury, członek  Rady Uczelni ASP pierwszej kadencji.

W latach 2013 – 2019, jako Konsul Honorowy kierował pracą Konsulatu Generalnego Austrii w Krakowie.

Odznaczony Wielką Odznaką Honorową za Zasługi dla Republiki Austrii przyznaną przez Prezydenta Republiki oraz Odznaką Honoris Gratia przyznaną przez Prezydenta Miasta Krakowa.

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.