Z wielkim smutkiem informujemy, że 13 listopada 2023 roku zmarła Elżbieta Pałkowska.

Była wieloletnim pracownikiem Działu Finansowo-Księgowego Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (1981 – 2015), specjalistą ds. płac dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, przyjacielem wielu z nas, człowiekiem niezwykłej życzliwości i empatii.

Niezwykle oddana pracy zawodowej oraz wszystkim sprawom, które dotyczyły naszej Uczelni.

Uroczystości pogrzebowe odbyły się w piątek, 17 listopada 2023 roku o godzinie 11.00 na cmentarzu w Podłężu.

Budynek dawnego szpitala przy ulicy Kopernika 15 stanie się na kilkanaście dni miejscem eksplozji młodej sztuki. Uroczyste otwarcie Open Art zainaugurowało jednocześnie trzecią edycję Open Eyes Art Festival. Dziękujemy za liczne przybycie na wernisaż, zapraszamy do zobaczenia przygotowanej wystawy, która czynna będzie do 22 listopada od 14 do 20.

Wieża bubel, czwarte oko i salto mortale, problemy globalne i konflikty pszczelarzy, doznania oniryczne i koszmary dnia codziennego, uczucie miłości, ciepłe jak wnętrze ciała, ulokowane gdzieś między trzustką, a migdałkami, zbieractwo i rzeczy, których nie potrafimy się pozbyć. Jest wielorako, ale nieprzypadkowo, z premedytacją i całą (lub nie) świadomością. 

Tegoroczna edycja Open Art przygotowana w przestrzeni starego szpitala przy Kopernika 15 oraz na terenie kampusu UEK prezentuje wybrane konkursowo, projekty dziesięciu międzyuczelnianych i międzywydziałowych zespołów oraz piętnaście projektów laureatów i laureatek Stypendium Santander 2023. Zwiedzający wystawę będą mieli okazję zagłębić się w cztery towarzyszące wystawie tematy: sferę cielesności i uczuć; sennych marzeń, procesów podświadomych i nieświadomych; sferę pogranicza sztuki i nauki (lub sztuki będącej nauką) oraz przestrzeń wielowymiarowego podejścia do rzeczy, od designu po problemy konsumpcjonizmu i celowe odejście od obiektów w stronę partycypacji i doświadczenia.

Projekt Open Art realizowany jest w ramach Open Eyes Art Festival oraz Sztuka na UEK, jest wynikiem międzyuczelnianej współpracy Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. 

Wydarzenia towarzyszące:
Oprowadzanie kuratorskie:
19 listopada 2023, godzina 13.00 (niedziela)

Design w Krakowie x Open Art Festival
Tytuł i prowadzący warsztaty:
moje typopolo
Olga Konik i Kacper Greń
25 i 26 listopada, godziny TBC
Apteka Designu

Zapraszamy do obejrzenia galerii fotografii

Fotografie: Robert Słuszniak

Organizatorzy: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Nowohuckie Centrum Kultury oraz Agencja Artystyczna GAP.
 
Współorganizatorzy: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie, Galeria Starmach, Instytut Cervantesa w Krakowie, Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
 
Partnerzy Festiwalu: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Fundacja Santander Bank Polska S.A. im. Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie, Agencja Rozwoju Miasta Krakowa Sp. z o.o. - Gospodarz miejsca przy ul. Kopernika 15, RE-Bau Sp. z o.o., Wodociągi Miasta Krakowa S.A. w Krakowie, Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A. w Krakowie, Consultronix S.A, Zamek Królewski na Wawelu, High5ive, Colliers Asset Services.

7 listopada rozpocznie się trzecia edycja krakowskiego święta artystów i sztuki. Wernisaże, konferencje, spotkania wypełnią kilkanaście listopadowych dni. A zatem oznacza to jedno, już niebawem Open Eyes Art Festival 2023.

Zachęcamy do lektury tekstu wprowadzającego nas już dzisiaj w festiwalową rzeczywistość.

Sztuka otwiera nasze oczy na rzeczy, których wcześniej nie rozpoznaliśmy, o których marzymy, czy śnimy, ale dotychczas przekraczały naszą wyobraźnię, których nie byliśmy w stanie sami ubrać w kształty, ani wyrazić, jak również te, których wolelibyśmy nie zauważać, niewygodne, niechciane, a przecież konieczne dla zrozumienia świata i nas samych.
Sztuka łączy i wzbogaca otwierając nas na odmienną wrażliwość. Marcel Proust pisał, że jedynie dzięki sztuce możemy wychodzić poza siebie, dowiadywać się, co inny człowiek widzi ze swojego świata, innego niż nasz i który dla nas pozostałby nieznany jak pejzaże istniejące zapewne na księżycu. Sztuka sprawia, że poznajemy nie tylko jeden świat, nasz, ale widzimy jego zwielokrotnianie się i tyleż mamy do dyspozycji światów, ilu istnieje artystów oryginalnych; te światy różnią się między sobą bardziej niż planety w przestrzeni, a kiedy gaśnie ich ogień, przesyłają nam, niczym Rembrandt czy Vermeer, swoje promienie. Twórczość artystyczna, jest trochę jak wzajemne opowiadanie sobie snów, do których nikt poza śniącymi nie ma dostępu i dopiero ubrane w słowa mogą stać się materią naszej wspólnej wyobraźni.
Sztuka jest sferą absolutnej wolności zarówno twórców jak i odbiorców, gdyż ci pierwsi są jedynymi decydentami o tym, co i jak tworzą, a ci drudzy o tym, jak te dzieła interpretują. Pomiędzy artystami a nami rozciąga się przestrzeń wspólnej wolności.
Doświadczenia codzienności przekonują nas jednak, że sztuka może zostać wprzęgnięta w propagandowe tryby i stać się własnym zaprzeczeniem. Zaprogramowana przez politycznych lub korporacyjnych decydentów oślepia, kłamie, niszczy wolność tworzenia i rozumienia, rozdziela ludzi obracając ich przeciwko inaczej czującym i myślącym niż władcy, zabija indywidualne tożsamości, krzywi historię i infekuje ludzkie dusze nienawiścią.
Prof. Andrzej Bednarczyk
Rektor ASP w Krakowie

O wszystkich wydarzeniach można przeczytać na stronie internetowej Festiwalu. Zachęcamy także do śledzenia profilu OEAF w mediach społecznościowych.

Organizatorzy: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Nowohuckie Centrum Kultury oraz Agencja Artystyczna GAP.
 
Współorganizatorzy: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie, Galeria Starmach, Instytut Cervantesa w Krakowie, Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
 
Partnerzy Festiwalu: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Fundacja Santander Bank Polska S.A. im. Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie, Agencja Rozwoju Miasta Krakowa Sp. z o.o. - Gospodarz miejsca przy ul. Kopernika 15, RE-Bau Sp. z o.o., Wodociągi Miasta Krakowa S.A. w Krakowie, Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A. w Krakowie, Consultronix S.A, Zamek Królewski na Wawelu, High5ive, Colliers Asset Services.

Biblioteka Główna ASP pokonuje bariery! Specjaliści z gmachu przy ulicy Smoleńsk 9 czynią wszelkie starania by pomóc osobom z niepełnosprawnościami w swobodnym korzystaniu z bogatych i arcyciekawych zbiorów.
W Bibliotece Głównej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki można skorzystać ze znajdującego się tam stanowiska komputerowego, przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami wzroku, które zostało zakupione w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju ASP w Krakowie” realizowanego ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, w ramach umowy nr POWR.03.05.00-00-z066/18.
Dla użytkowników niewidomych i słabowidzących Biblioteka przygotowała stanowisko komputerowe wyposażone w specjalną klawiaturę i mysz, elektroniczny powiększalnik oraz oprogramowanie:
- DaVinci Pro HD to uniwersalny, stacjonarny powiększalnik wideo z funkcją zamiany tekstu na mowę (OCR/TTS). Powiększalnik DaVinci Pro HD umożliwia czytanie, pisanie, oglądanie obiektów z dowolnej odległości i odczytywanie syntetycznym głosem drukowanych dokumentów. Unikatowa konstrukcja zapewnia wyjątkową funkcjonalność i oferuje duży zakres powiększenia z wieloma opcjami wyświetlania. DaVinci Pro jest zintegrowanym urządzeniem, oferującym zalety wbudowanego, dużego monitora HD LCD, kamery z trzema trybami podglądu i funkcji lektorskich
- ZoomText Magnifier to zaawansowany program umożliwiający osobom słabowidzącym korzystanie z komputera poprzez powiększenie i uwydatnianie wyświetlanego na ekranie komputera obrazu. Zastosowana technologia xFont sprawia, że na wszystkich poziomach powiększenia wyświetlany tekst jest w wysokiej rozdzielczości, wyraźny i łatwy do odczytania. Zaawansowane zarządzanie kolorami poprawia przejrzystość tekstu, dzięki czemu zmniejsza zmęczenie oczu. Poruszanie się w aplikacjach i przesuwanie widoku jest wygodne i płynne. Funkcja Kamery pozwala na korzystanie z kamery internetowej o wysokiej rozdzielczości jak z tradycyjnego powiększalnika.
- Keys-U-See to klawiatura przeznaczona na komputery z systemem operacyjnym Windows. Posiada klawisze standardowego rozmiaru ze znakami w dużym rozmiarze, dzięki czemu są one dobrze widoczne nawet przy słabym oświetleniu. Ponadto wysoki kontrast klawiszy oraz dostępność w dwóch kolorach sprawia, że może ona być szczególnie pomocna dla osób niedowidzących.
Klawiatura dostępna jest w kolorze żółtym (czarne znaki na żółtym tle) oraz czarnym (białe znaki na czarnym tle). W górnym panelu klawiatury Keys–U–See umieszczono klawisze multimedialne zapewniające szybki dostęp do funkcji takich jak: Odtwórz, Zatrzymaj, Wycisz, Następny, Poprzedni, Regulacja głośności, a także klawisze internetowe pozwalające uruchomić funkcje takie jak: Ulubione, Wyszukaj, Email, Główna.

Info: Biblioteka Główna ASP

We wtorek, 7 listopada w samo południe w Galerii Krypta u Pijarów, odbył się wernisaż wystawy Artystów ̶ Dydaktyków pt. WIARA I ROZUM, która jest wprowadzeniem do głównych wydarzeń Dni Jana Pawła II w Krakowie. W otwarciu wernisażu uczestniczył Rektor ASP prof. dr hab. Andrzej Bednarczyk, Prorektor UPJPII Ks. dr hab. Antoni Świerczek prof. UPJPII oraz o. Eugeniusz Grzywacz SP.

Zachęcamy do lektury interesującego tekstu dr hab. Marty Makarczuk, wprowadzającego odbiorców w świat przygotowanej wystawy, a także wysłuchania rozmowy z artystami uczestniczącymi w wystawie, którą przeprowadziła na antenie Radia Kraków, redaktor Justyna Nowicka, a także do zapoznania się z pełnym programem Dni Jana Pawła II.

Wystawa zainspirowana jest Encykliką Papieża – Fides et Ratio oraz rokiem Mikołaja Kopernika. Już na wstępie wspomnianej encykliki czytamy takie zdanie: "Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy"1. W swoim piśmie Ojciec św. zwraca uwagę na proces drogi spotkania z prawdą i do zmierzenia się z nią. Proces ten obejmuje poznawanie rzeczywistości i świata, a także siebie samego. Zadaje pytania o sens rzeczy i własnego istnienia. Papież wskazuje, że powołaniem człowieka jest dążenie do prawdy, która przekracza jego samego.

Z wielu dróg wiodących do prawdy jest również sztuka. W obliczu wielu pytań pragnie ona coraz głębszego poznania i zbliżenia się do Tajemnicy. Mimo, że to poznawanie sensu jest tylko cząstkowe – to również tą drogą sztuka pozwala wniknąć do wnętrza metafizycznego wymiaru prawdy i ją zrozumieć. Z pasją jej poszukuje i nadaje formy plastycznego wyrazu, odkrywa nowe szlaki, przekracza granice, ponosi ryzyko w poszukiwaniu wszystkiego, co piękne, dobre, prawdziwe. Pozwala wniknąć w przestrzeń nieskończoności i zyskać nowe możliwości widzenia, rozumowania i odczuwania.

W wystawie wzięło udział 11 Artystów ̶ Dydaktyków ASP w Krakowie. Cykl prac prof. Andrzeja Bednarczyka wykonany w oryginalnej technice własnej, jest rozważaniem problematyki dotykającej całunu Jezusa Chrystusa. Obrazy prof. Zbigniewa Bajka to medytacje o grzechu, cierpieniu, nadziei i słusznej drodze. Rzeźba prof. Jana Tutaja przedstawia obiekt niejednoznaczny, lecz sugestywnie przywołujący utracony czas i szanse na odnowienie. Obrazy z przestrzenią prof. Bogusławy Bortnik ̶ Morajdy toprzestrzenie ocalone”, które ukazują w powiązaniu z postacią człowieka wrażenie zagubienia i niepokoju oraz potrzebę troski o piękno i wartości egzystencjalne. Tryptyk prof. Moniki Wanyury ̶ Kurosad odnosi się do ponadczasowych wartości, do źródła istnienia, do początku i sfery sacrum. Rysunki prof. Jarosława Kawiorskiego ukazują niezgłębioność nauki i świata natury. Prof. Zbigniew Cebula przedstawia w obrazach postacie zanurzone jednocześnie: na granicy widzialności i niewidzialności, obecności i nieobecności. Obrazy prof. Grzegorza Wnęka nawiązują do wybranych przedstawień religijnych odnosząc się zarazem do prywatnych emocji i przeżyć. Rzeźba dr Pawła Jacha ukazuje dwie formy połączone dynamiką wznoszących się ku górze elementów linearnych, ich dynamika mówi o współdziałaniu wiary i rozumu, w wysiłku poznawania Boga. Rzeźby dr Krzesimira Wiatera przedstawiają portret Mikołaja Kopernika i „Gwiazdozbiór wyobraźni”, które przywołują ponadczasowy dialog przekraczający granice wiedzy i wytyczające ją na nowo. A także kilka moich obrazów, które odnoszą się do procesu poszukiwania sensu i źródłowych postaci biblijnych.

Ta wystawa wprowadza nas na drogę poszukiwania metafizycznego wymiaru „prawdy głębokiej”, łączącej harmonijnie wiarę z rozumem, przy jednoczesnym poszanowaniu ich autonomii. W encyklice czytamy: „Tak więc wiara, dar Boży, choć nie opiera się na rozumie, nie może bynajmniej obyć się bez niego; jedocześnie rozum dostrzega, że musi oprzeć się na wierze, aby odkryć horyzonty, do których o własnych siłach nie mógłby dotrzeć”2.

 

Marta Makarczuk

Kurator wystawy

[1] Jan Paweł II, Encyklika „Fides et Ratio, o relacjach między wiarą a rozumem”, drukarnia Pallottinum, Poznań, 1998 rok, s. 3

[2]Jan Paweł II, Encyklika „Fides et Ratio, o relacjach między wiarą a rozumem”, drukarnia Pallottinum, Poznań, 1998 rok, s. 100

 

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.