Pierwszy raz w historii Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki i historii naszej Akademii zapraszamy do obejrzenia wystawy końcoworocznej wyłącznie w przestrzeni wirtualnej. Ze względu na obecną, trudną sytuację, nie ma możliwości zaprezentowania dokonań naszych studentów w budynkach i pracowniach Akademii Sztuk Pięknych. Wszystko ma swoje dobre i złe strony. Nie zobaczymy się osobiście, prac nie można „dotknąć”, ani poczuć klimatu pracowni artystów i konserwatorów. Można jednak w mgnieniu oka i z każdego miejsca na świecie zajrzeć do naszej wirtualnej galerii, gdzie umieściliśmy wybrane fotografie prezentujące nie tylko efekty prac studentów, ale także kadry z zajęć oraz kilka krótkich filmów.

fot tytulowa

Pandemia koronawirusa i związane z nią czasowe ograniczenie funkcjonowania Akademii zaskoczyła wszystkich. Sytuacja była szczególnie trudna dla Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, gdzie wiele zajęć musi być realizowanych na miejscu, w pracowniach. Z jednej strony konieczny jest dostęp do narzędzi i aparatury badawczej, takiej jak mikroskop elektronowy czy makro skaner fluorescencji rentgenowskiej. Z drugiej - pracujemy przy wspaniałych dziełach – gotyckich obrazach tablicowych, kruchych obiektach na papierze, monumentalnych rzeźbach kamiennych. Ich bezpieczeństwo wymaga kontrolowanych warunków pracowni. Niektóre ćwiczenia, np. odbywające się w obiektach zabytkowych przy konserwacji malowideł ściennych, wiążą się oczywiście z obecnością w przestrzeni publicznej.

Nie tylko jednostki prowadzące praktyczne zajęcia z zakresu konserwacji musiały zmierzyć się z niespodziewaną i nową rzeczywistością. Za przykład może posłużyć tu Pracownia Technologii i Technik Malarskich Organicznych, której studenci na III i IV roku wykonują kopie historycznych dzieł, zgłębiając tajniki warsztatowe i artystyczne dawnych mistrzów. Zazwyczaj zajęcia odbywają się w przestrzeniach muzealnych, korzystając z uprzejmości Muzeum Narodowego w Krakowie, Zamku Królewskiego na Wawelu czy Muzeum Collegium Maius, dzięki czemu kopiści mają szanse dostrzec warstwowe niuanse laserunków, różnice faktury powierzchni, delikatne przejścia barwne – wszystkie detale ginące na fotografii. Tymczasem niespełna miesiąc po rozpoczęciu drugiego semestru zamknięta została nie tylko Akademia, ale też wszystkie muzea i galerie.

To rozwarstwienie roku akademickiego na semestr „rzeczywisty” i semestr „wirtualny” widoczne jest na wystawie końcoworocznej. W pierwszym semestrze studenci realizowali swoje zadania tak, jak w latach poprzednich. W drugim Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki stanął przed bezprecedensowym zadaniem przestawienia swojej działalności na zupełnie inne tory. Praktyka konserwatorska, tak bardzo osadzona w materialnej sferze dzieła sztuki, przy wejściu w świat wirtualny napotyka przeszkody nieznane np. sztuce cyfrowej czy przedmiotom projektowym, dla których jest to naturalne środowisko. Naszym Pracowniom udało się jednak odpowiedzieć na to wyzwanie, wykorzystując informatyczną infrastrukturę Akademii i własną kreatywność.

Przede wszystkim postawiliśmy na wykłady online, których zakres i liczbę zwiększyliśmy w stosunku do dotychczasowej praktyki. Część ćwiczeń została zmodyfikowana pod kątem nauczania zdalnego, a pozostałe zadania praktyczne zostały zrealizowane po powrocie do wydziałowych pracowni. Nasza Katedra Sztuk Pięknych prowadziła konsultacje przy powstających obrazach, rysunkach i rzeźbach, wychodząc naprzeciw studentom z utrudnionym dostępem do Internetu i umożliwiając kontakt telefoniczny.

Jak co roku na wystawie końcoworocznej prezentujemy dokumentację fotograficzną studenckich zajęć terenowych z konserwacji malowideł ściennych, prowadzonych w zabytkowych kościołach i pałacach Dolnego Śląska w minionym roku akademickim. Tym razem można również zobaczyć film zapowiadający akcję ratowania malowideł w zrujnowanej kaplicy kościoła p.w. św. Wawrzyńca w Rapocinie, zainicjowaną przez studentów V roku i prowadzoną we współpracy z Politechniką Krakowską. Część projektowa tego działania powstała w ramach zajęć w Pracowni Projektowania Konserwatorskiego.

W ramach wystawy końcoworocznej zamieściliśmy również fotografie z IV Międzynarodowej Konferencji Konserwatorskiej Studencko-Doktoranckiej zorganizowanej przez Koło Naukowe WKiRDS, Samorząd Studentów Wydziału Konserwacji oraz Samorząd Doktorantów ASP im. Jana Matejki w Krakowie w dniach 6-8 listopada 2019 roku. Drugą prezentowaną na wystawie inicjatywą Koła Naukowego WKiRDS był cykl wykładów gościnnych, m.in. o praktykach muzealnych za granicą, konserwacji sztuki cyfrowej w kontekście konferencji Media Art Preservation MAPS2020 czy spotkanie z Panem Filipem Gawlińskim dotyczące ochrony architektury drewnianej.

Zapraszamy na stronę Wydziału Konserwacji do obejrzenia przygotowanego przez nas materiału ilustrującego przekrojowo zmagania studentów w roku akademickim 2019/2020. https://wk.asp.krakow.pl/wystawa2020/

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.