26 listopada zakończyła się wystawa Second Skin Encounters. Koniec wystawy był także końcem trwającego od dwóch lat udziału doktorantów i doktorantek Szkoły Doktorskiej ASP w międzynarodowym projekcie Struktury Przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik. Organizatorami wystawy są Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Wzornictwa Uniwersytetu w Bergen oraz Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Zwieńczeniem projektu była wystawa Druga Skóra prezentowana od 19 maja do 3 września 2023 r. w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz (wspomniana już) jej druga odsłona Second Skin Encounters w muzeum KODE w Bergen, trwająca od 14 października do 26 listopada tego roku.

Na wystawach artyści i artystki zaprezentowali premierowo dzieła przygotowane w ramach udziału w projekcie. Inspiracją do ich powstania był bogaty program czterech rezydencji: w Łodzi, na Podlasiu oraz w Oslo i Bergen. Rezydencje odbyły się w czerwcu i sierpniu 2022 roku, więcej na ich temat mogą przeczytać Państwo we wcześniejszym artykule

Wystawiane prace powstawały w korelacji do wybranych przez uczestników obiektów i dzieł z muzealnej kolekcji CMWL. Jak czytamy we fragmencie tekstu napisanego przez dr Martę Lisok, kuratorkę łódzkiej odsłony wystawy: „Prezentowane prace jako substytuty ciał uwikłanych w prywatne i zbiorowe rytuały, wchodziły ze sobą w relacje, dialogi, wielogłosy. Poprzez wydobyte z magazynów muzealnych przedmioty codziennego użytku, które mimo niepozornej formy, przetrwały znacznie dłużej niż ich właściciele, przywołane zostały historie ciała i warunkujących je ekosystemów scalone w nierozerwalne całości.

Śledzenie rytmu supłów, nici, fałd, zagięć, kształtów plam po różnego rodzaju cieczach czy nalotu osiadającego na tkaninach kurzu nosiło znamiona seansu spirytystycznego przeprowadzanego na obiektach z kolekcji. Odkształcalna materia tkaniny odsłaniała ślady codziennych choreografii dopasowywania się, przylegania, moszczenia się jako prób znalezienia osobistych przestrzeni do działania. Poszukiwania drugiej skóry”.

Kuratorka wystawy Druga Skóra w CMWL (Łódź): Marta Lisok

Fot. HaWa / Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Kurator wystawy Second Skin Encounters w KODE (Bergen): Tim Parry-Williams

Fot. Natalia Mecnarowska-Legutko 

Artyści i artystki biorący udział w rezydencjach: Paweł Błęcki (PL) | Pamela Bożek (PL) | Grzegorz Demczuk (PL) | Jagoda Dobecka (PL) | Monika Drożyńska (PL) | Laika Marie Frandsen Andersen (DK) | Wiktoria Gazda (PL) | Katinka Halland (NO) | Clea Filippa Ingwersen (DK) | Agata Jarosławiec (PL) | Olga Konik (PL) | Marta Krześlak (PL) | Natalia Legutko (PL) | Piotr Madej (PL) | Filip Rybkowski (PL) | Ala Savashevich (PL) | Live Skaar Skogesal (NO) | Jakub Święcicki (PL) | Thea Weis (DK)

Struktury Przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik działa na rzecz międzynarodowej integracji środowisk artystycznych. Finansowany jest przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach funduszy EOG oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt rozpoczął się w marcu 2022 roku i potrwa do końca lutego 2024 roku. 

Szczegółowe informacje dotyczące programu znajdują się na stronie Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz Szkoły Doktorskiej ASP w Krakowie.  

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.