W piątek, 24 listopada, w Sali Senatorskiej Zamku Królewskiego na Wawelu prezydent Andrzej Duda wręczył akty powołania nowym członkom Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa. Znalazł się pośród nich rektor naszej Uczelni ― prof. Andrzej Bednarczyk.
Zatem w pracach SKOZK uczestniczyć będzie kolejny przedstawiciel Akademii, której jednym z zadań jest, kształcenie przyszłych konserwatorów pod kątem przygotowania ich do samodzielnej, twórczej pracy na polu technicznej i estetycznej konserwacji zabytków sztuki, ich naukowego badania, rekonstrukcji, aranżacji w pierwotnym lub wtórnie ukształtowanym otoczeniu. Warto przypomnieć, że od 2021 roku członkiem SKOZK są prof. Jarosław Adamowicz, dziekan Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki oraz dr Paweł Boliński, kierownik Pracowni Dokumentacji Konserwatorskiej Malarstwa i Rzeźby na tym Wydziale.
Fot. Anna Kaczmarz
W trakcie zebrania, zorganizowanego w związku z 45. rocznicą działalności Komitetu, prezydent Duda podkreślił, że jego członkami są „osoby znamienite, cieszące się w Krakowie szacunkiem, których działalność bardzo często swoimi wynikami i osiągnięciami przekracza granice Rzeczypospolitej, którzy są ekspertami w dziedzinie architektury, historii, ochrony zabytków, ochrony dorobku kulturowego”. Ich praca ma charakter społeczny ― stanowi rodzaj wolontariatu. „Śmiało mogę powiedzieć: jest bezcenna” ― dodał prezydent.
Fot. Przemysław Keler/KPRP (źródło: https://www.prezydent.pl)
SKOZK jest ciałem społecznym, zajmującym się rozdysponowywaniem pieniędzy, przeznaczonych na ratowanie krakowskich zabytków. Fundusz Komitetu zasilają środki, przekazywane z budżetu państwa za pośrednictwem Kancelarii Prezydenta RP. Spotkanie inaugurujące działalność SKOZK odbyło się 18 grudnia 1978 r. w tej samej sali, w której miała miejsce piątkowa uroczystość.
Zapraszamy w czwartek 30 listopada o godz. 18.00 na rozmowę o nieoczywistych obiegach sztuki, będącą kontynuacją tematu relacji między peryferiami a centrum sztuki współczesnej.
Okazją do poruszenia tego zagadnienia jest kolejny numer czasopisma „Elementy. Sztuka i Dizajn” nr 4: „Obiegi i sieci”.
Wiele obiegów kultury funkcjonuje dzisiaj, nie zyskując dostatecznej uwagi obserwatorek i obserwatorów pola sztuki. Wiele pozostaje dla nich wręcz niewidzialnymi. Ramy pojęciowe, w jakich mieści się znaczna część historii sztuki współczesnej, są bowiem za wąskie, by obejmować zjawiska lokujące się na domniemanym marginesie. Na temat „innych” sposobów wytwarzania, rozumienia i odbierania sztuki będą dyskutować uczestnicy spotkania.
Rozmowę poprowadzi Agnieszka Jankowska-Marzec, a udział w nim wezmą:
Paweł Płoski – teatrolog, redaktor, badacz polityki kulturalnej i organizacji teatru, dyrektor Muzeum Karykatury w Warszawie; prowadzi badania nad siecią ogólnopolskich galerii sztuki poza Warszawą.
Mikołaj Spodaryk – kulturoznawca, literaturoznawca, kurator i animator kultury, autor rozmowy z Jakubem Argasińskim nt. demosceny www.elementymag.art/na-poczatku-wysylano-pliki-poczta-na-dyskietce-w-kopercie/ w nrze 4.
Michał Zawada – artysta, historyk sztuki, kurator, redaktor, autor artykułu www.elementymag.art/globalne-muzeum-i-polityka-widocznosci/ w nrze 4.
W grafice wykorzystano zdjęcie maszyny do kolorowania „DORA” Macieja Sieńczyka.
Czasopismo jest dostępne online: www.elementymag.art/
Spotkanie będzie transmitowane na żywo.
Ogłoszono wyniki Konkursu Nagroda Jamesa Dysona. W tegorocznej edycji przyznano trzy główne nagrody: główną międzynarodową nagrodę, nagrodę w kategorii Zrównoważony Rozwój oraz nagrodę za Projekt Humanitarny. Wytypowani przez sir Jamesa Dysona autorzy zwycięskich projektów otrzymają po 160 000 zł na dalszy rozwój swoich wynalazków. Wśród zwycięzców jest także absolwent studiów na Wydziale Form Przemysłowych, Piotr Tłuszcz, który otrzymał specjalną nagrodę za Projekt Humanitarny Rydwan Życia, pojazd do transportu rannych z uniwersalną przyczepą terenową, z którego korzystali ratownicy w Ukrainie.
Śledząc rozwój konfliktu w Ukrainie, projektant zwrócił uwagę na problemy związane z ewakuacją medyczną w trudnym terenie. Stało się to dla niego inspiracją do stworzenia Rydwanu Życia, terenowej przyczepy do ewakuacji medycznej, która może być doczepiona do każdego pojazdu wyposażonego w hak. Jest lekka i posiada zawieszenie pozwalające na transport nawet w ciężkich warunkach terenowych. Dzięki temu przyczepa zapewnia możliwość bezpieczniejszego przewożenia rannych w porównaniu do standardowych pojazdów, o tym przeznaczeniu. Rydwan Życia zwiększa skuteczność akcji ratunkowych – dzięki wyposażeniu w nosze możliwe jest położenie jednej rannej osoby, a dodatkowe siedzenia zostały zaprojektowane z myślą o ratownikach lub poszkodowanych z lekkimi obrażeniami.
Piotr Tłuszcz zainteresował się projektowaniem przyczep pod wpływem rodzinnych wypraw na Bałkany i w Pireneje. Przez następne 10 lat, m.in. podczas studiów licencjackich i magisterskich, zajmował się projektowaniem przyczep terenowych i ratowniczych, aby w końcu stworzyć Rydwan Życia. Dwa pierwsze jego modele, przetestowane w trudnych terenach jak górskie szlaki, lasy, jaskinie czy kopalnie, zostały przekazane ukraińskiej medycznej jednostce wojskowej oraz polskiemu zespołowi ratowników pola walki W międzyczasie Damiana Dudy.
W tegorocznej edycji Konkursu Nagroda Jamesa Dysona przyznaliśmy specjalną nagrodę za Projekt Humanitarny. Otrzymał ją Piotr, który stworzył pomysłowe rozwiązanie do ewakuacji rannych w trudnym terenie. Rydwan Życia można doczepić do każdego pojazdu, co umożliwia ratownikom wykonywanie ich jakże ważnej pracy nawet w bardzo wymagających warunkach. Warto też podkreślić, że tworząc swój wynalazek, Piotr stosuje podejście iteracyjne i uwzględnia informacje zwrotne od osób korzystających z przyczepy w terenie. – podkreśla James Dyson, założyciel firmy Dyson i jej główny inżynier.
Autor pomysłu wciąż udoskonala Rydwan Życia, stara się też dostosować pojazd do potrzeb akcji ratowniczych w górach.
Mam nadzieję, że dzięki tej nagrodzie Rydwan Życia będzie mógł dalej ratować ludzi – czy to podczas ewakuacji z pola walki, czy w razie wypadków w trudno dostępnych miejscach - skomentował Piotr Tłuszcz tuż po ogłoszeniu wyników.
Gratulujemy!
Katedra Scenografii Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie zaprasza uczniów szkół średnich do udziału w 9. edycji ogólnopolskiego KONKURSU NA PROJEKT SCENOGRAFII I KOSTIUMÓW - KRAKÓW 2024.
Projekt został objęty patronatem Magnificencji Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, prof. Andrzeja Bednarczyka.
Konkurs obejmuje przygotowanie plastycznej wizji spektaklu, zainspirowanej wybranym dramatem. Zadaniem uczestników będzie wykazanie się umiejętnościami, kreatywnością i ciekawym sposobem prezentacji tematu w wybranej dyscyplinie artystycznej.
Na laureatów czekają nagrody książkowe, a także wystawa wybranych prac w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. To pierwszy krok w stronę teatru i filmu oraz przyszłości w zawodzie scenografa.
Zainteresowani proszeni są o przesłanie prac wraz z kartą zgłoszeniową do dnia 03.02.2024 roku. Warunki konkursu znajdują się w załączonym regulaminie.
Informacji na temat konkursu udziela koordynator konkursu: mgr Radosława Burdzy, mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W czasie tegorocznej, 46. już, edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień „Restart” – po raz pierwszy! – przyznał swoje wyróżnienie patronackie. Otrzymał je Paweł Donhöffner Zięba za „świeże spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość, niewolne jednak od refleksji, podanej z lekką nutą nonszalancji, idące w parze z ciekawymi rozwiązaniami formalnymi”. Serdecznie gratulujemy!
W czwartek 9 listopada w Galerii Bielskiej BWA, w czasie wernisażu połączonego z ogłoszeniem wyników, dyplom „Restartu” w imieniu redakcji wręczył „naszemu” laureatowi prof. Łukasz Konieczko. Dzień później wystawę zwiedzała Magdalena Ujma, redaktor naczelna „Restartu”.
Cieszymy się z obecności „Restartu” na największej imprezie malarskiej w Polsce, w gronie opiniotwórczych pism, które przyznają swe wyróżnienia patronackie. Wszystkich zachęcamy do odwiedzenia wystawy Bielskiej Jesieni (trwającej od 9 listopada do 31 grudnia br.) i śledzenia naszych cotygodniowych publikacji na stronie „Restartu” www.restartmag.art. Już wkrótce planujemy zamieścić tam wywiad z Pawłem Donhöffnerem Ziębą.