Galeria Rozproszona to projekt skierowany do artystów związanych z krakowską Akademią Sztuk Pięknych, którego celem jest promocja powstającej współcześnie sztuki w nieoczywistych lokalizacjach. Wystartowała strona internetowa projektu oraz profil w mediach społecznościowych. Zachęcamy do obserwowania obu mediów a także do włączenia się w działania, które przed organizatorem Galerii i jej partnerami.

Dzięki partnerskiej współpracy trzech instytucji Fundacji Tytano, Polskiego Związku Firm Deweloperskich oraz Akademii Sztuk Pięknych, powstaną warunki do bezpośredniej prezentacji artystów tworzących w różnych technikach od malarstwa, w tym malarstwa wielkoformatowego, przez grafikę, rzeźbę czy działania multimedialne i design.

Za każdym razem to wybrana przestrzeń, goszcząca projekty artystyczne, będzie tworzyła i inicjowała relacje z prezentowanym dziełem. Galeria Rozproszona może pojawić się czasowo w bezpośrednim sąsiedztwie miejsc pracy, komunikacji, skweru lub sklepu, może nam towarzyszyć w codziennym rytmie dnia. Ważną intencją projektu, jest wyjście sztuki w przestrzeń miasta Krakowa.

Wystawy prac młodych twórców w lokalizacjach należących do firm z sektora biznesowego i inwestycji deweloperskich to pomysł, który może dostarczyć odwiedzającym unikalnych i dynamicznych doświadczeń. To także możliwość prezentowania sztuki w nieoczywistych lokalizacjach. Tymczasowe ekspozycje w przestrzeniach naszych Mecenasów, będą splatać miejsca typowo biznesowe czy użytkowe z dedykowanymi działaniami artystycznym.

Pierwsza realizacją projektową jest rysunek, który powstał na tymczasowym zabezpieczeniu budowlanym fasady narożnej kamienicy, położonej przy zbiegu ulic Kalwaryjskiej 24 i Władysława Warneńczyka 7.
Ta inicjatywa artystyczna, miała na celu uatrakcyjnienie tej przestrzeni miejskiej i podkreślenie historycznego kontekstu. Artyści włączyli do projektu motywy dekoracyjne z różnych krakowskich kamienic, tworząc unikalne dzieło, którego stonowana estetyka wpisuje się w ciąg architektoniczny kamienic ulicy Kalwaryjskiej.

Sama kamienica jest datowana na 1889 rok, zbudowana według projektu Stanisława Serkowskiego, przebudowana w początku XX wieku. Obecnie jest tam realizowana najnowsza inwestycja deweloperska Grupy Fracthon - mecenasa tej przestrzeni. Na elewacji można było zobaczyć bardzo wdzięczne kwiatowe sztukaterie. Stały się one inspiracją do tego pierwszego projektu Galerii Rozproszonej. Autorem projektu jest dr Marcin Czaja z Wydziału Malarstwa, realizujący w Krakowie i poza nim malarstwo monumentalne. Działania w Podgórzu możliwe były dzięki pracy i zaangażowaniu studentek malarstwa, Amelii Jawień i Emilii Masny

A tak o samym pomyśle na projekt opowiada Autor:

Idea projektu polega na wykorzystaniu unikatowych płaskorzeźb oraz ornamentów obecnych w przestrzeni Podgórza i Krakowa. Płaskorzeźby te najczęściej znajdują się na elewacjach kamienic tuż nad głównymi wejściami, ale także, jak w przypadku jelenia o dwóch ciałach przy ul. Brodzińskiego, w narożach budynków. Starałem się, aby kompilacja znalezionych przeze mnie motywów przywodziła na myśl sposób komponowania fryzu, którego treść stanowiłaby swoistą interpretację esencji architektoniczno-artystycznej Podgórza.

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy informację o odejściu Małgorzaty Małek, w latach 1985-2022 związanej z Akademią Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.

Małgorzata Małek była nauczycielką akademicką, znakomitą lektorką języka francuskiego. Od 1992 do 2025 roku pełniła funkcję kierownika Studium Języków Obcych. Poza pracą ze studentami i studentkami, była także wiceprzewodniczącą Komisji Zakładowej „Solidarność”.

Zapamiętana zostanie jako osoba pełna niezwykłej życzliwości i empatii, bardzo oddana pracy zawodowej oraz wszystkim sprawom, które dotyczyły naszej Uczelni.

Informacje dotyczące czasu i miejsca uroczystości pogrzebowych przekażemy niebawem.

Najbliższym, Przyjaciołom, Znajomym a także wszystkim, którym Jej odejście sprawia ból, składamy szczere wyrazy współczucia
Rektor i cała społeczność Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie

Do 31 stycznia trwać będzie wystawa „I otworzyło się niebo... – konserwacja i restauracja iluzjonistycznych fresków Franciszka Ecksteina w cerkwi garnizonowej świętych Apostołów Piotra i Pawła ‒ dawnym kościele jezuitów we Lwowie”, która pozwala poznać niezwykłe umiejętności konserwatorów dzieł sztuki.

W najbliższą sobotę zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie po wystawie. Aby wziąć udział w spotkaniu w dr. Pawłem Bolińskim należy wypełnić formularz uczestnictwa.

Jest to też swojego rodzaju zaproszenie za kulisy pracy konserwatorów, ponieważ odsłaniamy złożony proces ratowania zabytkowych malowideł. Na co dzień jest on niewidoczny dla oczu laików. Zazwyczaj można dostrzec i podziwiać dopiero efekt końcowy żmudnych i skomplikowanych zabiegów konserwatorskich.

Prace, które przywróciły pierwotny blask iluzjonistycznym malowidłom Franciszka Ecksteina we lwowskim kościele, były niezwykle kunsztowne i staranne. Wykonywał je przez siedem lat zespół polsko-ukraińskich fachowców pod kierunkiem dr. Pawła Bolińskiego. Wykorzystywali oni wyrafinowane i nowoczesne technologie. Ich praca jest modelowym przykładem współpracy nie tylko na płaszczyźnie konserwatorskiej, lecz także organizacyjnej.

Malowidła na sklepieniu nawy głównej dawnego kościoła jezuitów we Lwowie, a obecnie cerkwi garnizonowej, odzwierciedlają niełatwe losy tego miasta i jego mieszkańców w drugiej połowie XX w. Świątynia jest perłą architektury sakralnej europejskiego baroku, choć była przez wiele lat profanowana na skutek decyzji władz sowieckich.

W obecnym czasie warto pamiętać, że we lwowskiej cerkwi garnizonowej - dawnym kościele jezuitów - niemal codziennie odbywają się pogrzeby żołnierzy sił zbrojnych Ukrainy, którzy polegli w obronie swojej ojczyzny i całej Europy przed moskiewskim barbarzyństwem. „I otwiera się niebo” dla bohaterów Ukrainy...

Zachęcamy do pobrania katalogu, który uzupełnia wystawę i wraz z nią stanowi zachętę do zapoznania się z niezwykłymi umiejętnościami konserwatorów dzieł sztuki.


Wystawa jest dostępna w trzech wersjach językowych: polskiej, ukraińskiej i angielskiej.

Kurator wystawy: dr Paweł Boliński
Opracowanie graficzne: dr hab. Barbara Kowalewska, prof. ASP i dr hab. Monika Rzepiejewska-Mroczek

Patroni honorowi: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Gliński oraz  Ambasador Ukrainy w Rzeczpospolitej Polskiej Wasyl Zwarycz

Partnerzy:
Galeria Krypta Ojców Pijarów, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Stowarzyszenie na Rzecz Ochrony Dziedzictwa Kulturowego Kon-Takt, Kościół Garnizonowy Świętych Apostołów Piotra i Pawła we Lwowie, Wysoki Zamek

Patroni medialni:
TVP Kultura, Polskie Radio, Polskie Radio dla Zagranicy, Polskie Radio dla Ukrainy, Kurier Galicyjski, Renowacje i Zabytki

Współorganizator: Województwo Małopolskie

Identyfikacja wizualna: Otakietakie 


Wstęp wolny

Miejsce: krypta kościoła pijarów ‒ ul. Pijarska 2, Kraków

Termin: wtorek‒sobota, w godz. 12:00‒17:00

Czternasta edycja Biennale we Florencji odbyła się od 14 do 22 października 2023 roku. Jak zazwyczaj, bogaty program wypełniły wystawy, spektakle oraz dyskusje. Tym razem artyści i projektanci z całego świata w swoich pracach podejmowali dialog z hasłem I AM YOU - Individual and Collective Identities in Contemporary Art and Design. Wśród nagrodzonych znalazła się dr hab. Monika Wanyura-Kurosad.

XIV Florence Biennale 2023, pawilon wystawowy, fot. Marek Błażucki

Na międzynarodowej wystawie prezentowało swoje prace ponad sześćset osób będących artystami oraz projektantami z osiemdziesięciu pięciu krajów świata. Wystawa biennalowska zorganizowana została w pięknej przestrzeni jaką jest Fortezza da Basso, znajdującej się w sercu renesansowej Florencji m.in. w pawilonach Cavaniglia, o łącznej powierzchni wystawienniczej ponad 50 tysięcy metrów kwadratowych, obejmowała malarstwo, rysunek, rzeźbę, instalację artystyczną, jak również design, nowe media, fotografia, tkanina artystyczna, kaligrafia, ceramika oraz performatyka.

Instalacja „Pola czasu. Pola myśli”, fot. Marek Błażucki

Dr hab. Monika Wanyura-Kurosad zaprezentowała instalację „Pola czasu. Pola myśli”, poświęconą problematyce pamięci w przestrzeniach doświadczenia wspólnotowego i osobistego, odkrywaniu tożsamości i transformacji wewnętrznego świata. Decyzją międzynarodowego jury, praca otrzymała IV Nagrodę „Lorenzo il Magnifico” w kategorii Instalacja artystyczna. Gratulujemy!

Z nagrodą „Lorenzo il Magnifico”, fot. Przemysław Lorch

Dodajmy, że podczas XIV Biennale, laureatami nagrody za całokształt twórczości zostali światowej sławy amerykański fotograf i filmowiec David LaChapelle oraz hiszpański architekt, artysta i inżynier Santiago Calatrava.

XIV Florence Biennale odbyło się dzięki mecenatowi Parlamentu Europejskiego, UNESCO, Ministerstwa Kultury Republiki Włoskiej, Regionu Toskania, Comune di Firenze oraz Konsulatu Generalnego USA we Florencji.

Zapraszamy do lektury kolejnego tomu czasopisma FORMY.xyz

Nr 19/2023 Z punktu widzenia…



„Dizajn, podobnie jak architektura, jest rozpatrywany z punktu widzenia potrzeb człowieka rozumianego jako użytkownik – jego możliwości, upodobań i pragnień. To on jest najważniejszy, dla niego projektowany jest świat. Wszystko musi być podporządkowane człowiekowi, bo – jak wiadomo – „jest miarą wszechrzeczy”. Współcześnie model antropocentrycznego świata ulega przyspieszonemu rozpadowi. Okazuje się, że tak ujmowany punkt widzenia wyklucza potrzeby zwierząt i roślin, a tych ostatnich pominąć się nie da, bo stanowimy jeden ekosystem. To przewartościowanie nie wybrzmiewa w projektowaniu jeszcze zbyt mocno. (…)”
Czesława Frejlich, redaktorka prowadząca numeru

W numerze:
1. Ryszard Kulik, Projektowanie skoncentrowane na życiu – wołanie o nowy paradygmat
2. Dagmara Stanosz, Deaf design? Wyzwania projektowania inkluzywnego na przykładzie wystawy „Głusza” w Muzeum Śląskim
3. Marta Leśniakowska, Modernistyczna arkadia i przestrzenie kompensacyjne z punktu widzenia architektki
4. Jerzy Porębski, Miasto jako przestrzeń kultury
5. Alicja Patanowska, Ciało i środowisko jako aktywny współpodmiot poznania – wiedza ucieleśniona w pracy z gliną
6. Mikołaj Czerwiński, Unaukowić dizajn, czyli jak powstało wzornictwo przemysłowe. Kultura projektowania, unaukowienie i wzornictwo przemysłowe w Polsce lat 60.
7. Agata Szydłowska, Razem z przemysłem w służbie społeczeństwu. Powołanie Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych w 1963 roku w kontekście międzynarodowym

https://formy.xyz/

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.