Właśnie dobiegł końca dwuletni udział naszych doktorantów i doktorantek w międzynarodowym projekcie Struktury Przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik, którego organizatorami są Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Wzornictwa Uniwersytetu w Bergen oraz Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.

Projekt obejmował tematykę znaczeń i funkcji tkaniny, rozpatrywanej wielowymiarowo jako materia form użytkowych, przedmiot artystycznych praktyk i naukowych badań, materialne dziedzictwo oraz nośnik kultury i historii. Program otworzyła seria czterech webinariów z dr Małgorzatą Ludwisiak, dr Marcinem Gawryszczakiem i dr hab. Małgorzatą Litwinowicz. W ramach udziału w projekcie uczestnicy i uczestniczki wzięli udział w czterech tygodniowych rezydencjach: w Łodzi, na Podlasiu, w Oslo oraz w Bergen, zagłębiając się w kwestie dotyczące polskiej i norweskiej tkaniny artystycznej, włókiennictwa oraz historii i sztuki ludowej obu tych krajów. Artyści i artystki mieli okazję m.in zapoznać się z kolekcją Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, odwiedzić pracownie wybitnych tkaczek z Podlasia kontynuujących tradycje tkaniny dwuosnowowej oraz zwiedzić najważniejsze muzea i instytucje kultury w Oslo i Bergen. Rezydencjom towarzyszyły liczne wykłady i spotkania ze specjalistami, designerami oraz artystami.  

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z czterech rezydencji. 

Na zdjęciach kolejno: ŁÓDŹ: 1,2 Zwiedzanie elektrowni Scheiblera; 3 Oprowadzanie po Muzeum Miasta Łodzi; 4, 5 W Muzeum Książki Artystycznej; 6 Wystawa Bownik. Podszerstek / CMWL; 7 Wystawa Antoni Starczewski. Idea zapisu linearnego / CMWL; 8 Wystawa RM. Roman Modzelewski. Sen o Łodzi / MMŁ; PODLASIE: 9, 10 Spacer po terenie skansenu / Podlaskie Muzeum Kultury Ludowej; 11, 12, 13 Pracownia Teresy Pryzmont / Szlak Rękodzieła Ludowego; 14 Izba Tkactwa Duosonowowego w Janowie; 15 Pracownia Lucyny Kędzierskiej / Szlak Rękodzieła Ludowego; 16, 17 Wizyta u Bernadety Rość / Szlak Rękodzieła Ludowego; 18 Zwiedzanie Cerkwi Błagowieszczeńskiej; 19 Meczet w Bohonikach / Tatarski Szlak na Podlasiu; 20, 21, 22 Wizyta w Biebrzańskim Parku Narodowym; 23 Poczęstunek przygotowany przez Panią Bernadetę Rość; OSLO: 24 W pracowni prof. Franz Petter Schmidt; 25, 26, 27 Oprowadzanie po ratuszu w Oslo; 28 Spotkanie w Norsk Folkemuseum / dyskusja na temat strojów ludowych z kolekcji muzeum; 29 Wystawa Folk Art, Folk Dress and Knitting / Norsk Folkemuseum; 30 Biblioteka w Akademii Sztuk w Oslo; 31 Wystawa prac Inger Johanne Rasmussen; 32 Tkanina w Ratuszu w Oslo; 33 Taniec Życia / E. Munch / Nowe Muzeum Narodowe w Oslo; BERGEN: 34 Fløy / Bergen; 35 Ytrne Arna; 36, 37 Oprowadzanie po fabryce Oleana; 38 Punkt widokowy na górze Fløy; 39 Bryggen / Bergen; 40, 41 Zwiedzanie wystaw w kompleksie muzealnym KODE; 42 W pracowni Marty Kløve Juuhl; 43 Håkonshallen / Bergen; 44-47 Rejs i wizyta w wiosce Utne oraz Oprowadzanie po Hardanger Folkemuseum; 48 Galleri Salhus / Salhus Textile Industry

fot. Natalia Mecnarowska-Legutko

fot. (zdjęcia grupowe nr 21, 38, 47) Ala Savashevich

Zespół merytoryczny: Marta Kowalewska i Magdalena Ziółkowska z Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi; Anne Szefer Karlsen i Tim Parry-Williams reprezentujący Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Wzornictwa Uniwersytetu w Bergen; Marta Lisok ze Szkoły Doktorskiej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Artyści i artystki biorący udział w rezydencjach: Paweł Błęcki (PL) | Pamela Bożek (PL) | Grzegorz Demczuk (PL) | Jagoda Dobecka (PL) | Monika Drożyńska (PL) | Laika Marie Frandsen Andersen (DK) | Wiktoria Gazda (PL) | Katinka Halland (NO) | Clea Filippa Ingwersen (DK) | Agata Jarosławiec (PL) | Olga Konik (PL) | Marta Krześlak (PL) | Julia Margrethe Langeland Næss (NO) | Natalia Legutko (PL) | Piotr Madej (PL) | Filip Rybkowski (PL) | Ala Savashevich (PL) | Live Skaar Skogesal (NO) | Jakub Święcicki (PL) | Thea Weis (DK)

Struktury Przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik działa na rzecz międzynarodowej integracji środowisk artystycznych. Finansowany jest przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach funduszy EOG oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt rozpoczął się w marcu 2022 roku i potrwa do końca lutego 2024 roku.

Szczegółowe informacje dotyczące programu znajdują się na stronie Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz Szkoły Doktorskiej ASP w Krakowie.  

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.