Na stronie www.restartmag.art ukazał się pierwszy numer nowego kwartalnika wydawanego przez Akademię Sztuk Pięknych.
Jego nazwa oznacza nowy początek. Startuje więc pismo z jednej strony nowe, lecz z drugiej– wpisujące się w tradycję utrwaloną już w krakowskiej Akademii. „Restart” będzie interpretował ją jednak na nowo. Jako następca „Wiadomości ASP” przejmie po nich formułę pisania o wydarzeniach, zjawiskach i ludziach związanych z Uczelnią, lecz poszerzy swoje zainteresowania o otaczającą rzeczywistość.
W najnowszym numerze m.in. Marek Bartelik opowiada o krytyce w czasie pandemii, Pamela Bożek rozmawia z Margaritą Vladimirovą i Veroniką Hapchenko o oswajaniu nowych miejsc do pracy i życia, a Alicja Pakosz prezentuje swój dyplom o pomnikach w służbie polityki historycznej. Dowiecie się też o studiowaniu w Japonii oraz o Akademii w czasach zdalnych.
Kolejne materiały pojawiać się będą sukcesywnie co tydzień. „Restart” jest kwartalnikiem internetowym, co pozwala na stopniowe odsłanianie treści. Spodziewajcie się zatem nowych tekstów i prezentacji także w maju i czerwcu – i sprawdzajcie je regularnie.
Prezentacje, pokazy, filmy, wykłady, konsultacje, sesje Q&A, spotkania, wirtualne spacery – to tylko część wydarzeń, jakie czekają na kandydatów na studia podczas Dni Otwartych Drzwi Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. W dniach 12 – 19 kwietnia 2021 r. studenci i wykładowcy poszczególnych Wydziałów zaprezentują działalność swoich pracowni, odpowiedzą na nurtujące kandydatów pytania, przeprowadzą spotkania i warsztaty online, a nawet zagrają koncert. Wszystko to na profilu ASP na Facebook'u.
Każdy z Wydziałów najstarszej uczelni artystycznej w Polsce będzie miał cały dzień do dyspozycji. Studenci niezwykle kreatywnie podeszli do zadania prezentacji swojej działalności. Odsłonią swój artystyczny potencjał i pochwalą się dotychczasowymi dokonaniami, ale nie zapomną o odbiorcach tych wydarzeń: podzielą się wiedzą na temat wymogów stawianych przed kandydatami, pokażą jak w praktyce wyglądają zajęcia, odpowiedzą na wszelkie wątpliwości.
Dodatkowo, w poniedziałek 19 kwietnia kandydaci będą mogli:
- zapoznać się z działalnością Galerii ASP i zobaczyć pierwsze składowe nowego projektu edukacyjnego „Kulturystyka”
- odwiedzić obecną wystawę rzeźby Pawła Orłowskiego „Przeszłość przyszłości” w Muzeum ASP
- odkryć nowości wydawnicze Wydawnictwa ASP, w tym z nowym czasopismem „Restart”, a nawet wygrać książki w konkursie
- dowiedzieć się o projektach realizowanych przez Biuro Karier
- podglądnąć pracę samorządu studenckiego „od środka”
- poznać ofertę Szkoły Doktorskiej
- zaplanować, z jakich wyjazdów będą mogli skorzystać jako studenci w ramach programu Erasmus
- zadać pytania i rozwiać wątpliwości dotyczące Akademii i rekrutacji przy pomocy Działu Nauczania
Podczas Dni Otwartych Drzwi będzie można więc poznać Akademię „od środka”. Zobaczyć, jak wyglądają i jak są wyposażone poszczególne pracownie, na czym polegają prowadzone w nich zajęcia, z bliska obejrzeć zeskanowane najważniejsze obiekty. Dni Otwarte Drzwi pozwolą również na bezpośredni, choć wirtualny, kontakt z wykładowcami oraz studentami. Mamy nadzieję, że ta pierwsza styczność z działalnością Akademii dla wielu okaże się inicjacją związku trwającego przez kolejne lata.
Poszczególne Wydziały zaprezentuja się na profilu ASP na Fecebook'u.
Szczegółowy program poszczególnych wydarzeń dostępny jest na:
- poniedziałek, 12 kwietnia - Wydział Malarstwa
/wydarzenie na FB dla kierunku Malarstwo/
/wydarzenie na FB dla kierunku Scenografia/
/wydarzenie na FB dla kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych/
- wtorek, 13 kwietnia - Wydział Grafiki
/wydarzenie na FB dla kierunku Grafika/
- środa, 14 kwietnia - Wydział Architektury Wnętrz
/wydarzenie na FB dla kierunku Architektura Wnętrz/
- czwartek, 15 kwietnia - Wydział Form Przemysłowych
/wydarzenie na FB dla kierunku Wzornictwo/
- piątek, 16 kwietnia - Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki
/wydarzenie na FB dla kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki/
- sobota, 17 kwietnia - Wydział Rzeźby
/wydarzenie na FB dla kierunku Rzeźba/
- niedziela, 18 kwietnia - Wydział Intermediów
/Wydarzenie na FB dla kierunku Intermedia/
- poniedziałek, 19 kwietnia - Galeria, Muzeum, Wydawnictwo, Biuro Karier, Samorząd Studencki, Szkoła Doktorska, Erasmus, Dział Nauczania
/wydarzenie na FB dla Galerii, Muzeum, Wydawnictwa, Biura Karier, Samorządu Studenckiego, Szkoły Doktorskiej, Erasmus, Działu Nauczania/
Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie we współpracy z Muzuem Narodowym w Krakowie ogłasza konkurs dla studentów i doktorantów krakowskiej ASP na wykonanie filmów animowanych inspirowanych twórczością Hokusai do wystawy „Hokusai. Wędrując... Drzeworyty japońskie z kolekcji Muzuem Narodowego w Krakowie”.
Koncepcja wystawy zakłada wielopoziomową prezentację twórczości Katsushiki Hokusaia. Zaprasza do wędrówki rozumianej jako przemieszczanie się metaforyczne poprzez kulturę i sztukę, zwłaszcza drzeworyt i malarstwo nurtu ukiyo-e (Przepływającego Świata). Wystawa przywołuje sylwetkę i temperament artystyczny Hokusaia, podkreślając jego pasję wędrowania w poszukiwaniu prawdy w obrazie, a także osadza twórczość tego mistrza w tradycji japońskiej sztuki i inspiracji, które aktualne są do dnia dzisiejszego. Wystawa będzie realizowana w oparciu wyłącznie o zbiory własne Muzeum Narodowego w Krakowie.
Ważnym elementem wystawy będzie oprawa wizualna, która ponadto zostanie wykorzystana w promocji wydarzenia w materiałach drukowanych i w mediach cyfrowych.
Oprawę stanowić będzie najlepsza praca wyłoniona w w.w konkursie przez jury w składzie: Beata Romanowicz (MN), Katarzyna Stolarz (MN) i Robert Sowa (ASP).
Zgłoszenie konkursowe polega na przesłaniu 3-5 projektów plastycznych oraz krótkiego opisu założeń koncepcji animacji (max 1.500 znaków).
Należy je przesłać w formie pliku cyfrowego (max. 10 MB) na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w nieprzekraczalnym terminie do dnia 6 maja 2021,do godziny 24.00.
W tytule wiadomości należy wpisać „konkurs Hokusai”.
Laureat konkursu podpisze umowę z Muzeum Narodowym w Krakowie na realizację animacji – oprawy wizualnej wystawy!
Szczegóły w regulaminie oraz prezentacji.
Agnieszka Białek - studentka Wydziału Architektury Wnętrz - zaproponowała innowacyjny projekt "Enklawy na Wiśle. Coworking w (post) pandemicznej erze", który przedstawia miejsce użyteczności publicznej wpisane w przestrzeń środowiska wodnego. Jako, że autorka projektu pochodzi z Krakowa, tutejszy krajobraz towarzyszył jej przez lata. Pomysł na realizację projektu dojrzewał, zwłaszcza w epoce pandemicznej, podczas obserwacji nowej rzeczywistości. Częste spacery bulwarami rodzinnego miasta w trakcie kwarantanny były ważnym etapem procesu kreacji.
Umiejscowiony jest w miejscu szczególnym, bo na samej Wiśle, u podnóża Wawelu, symbolu polskiej państwowości. Nowoczesne bryły kontrastują z wielowiekową siedzibą królów Polski, a także jednym z najważniejszych muzeów w kraju. Projekt ten nie ingeruje na stałe w środowisko naturalne. Jest to architektura tymczasowa, której moduły można dowolnie aranżować, zmieniając ich umiejscowienie na rzece. Zabiegowi temu przyświecały wartości proekologiczne. Przede wszystkim te związane z neutralizacją degradacji naturalnych ekosystemów, pozwalając na współistnienie natury i architektury.
Wciąż z trudnością określić możemy zmiany, jakie w dłuższej perspektywie czasu dokona Covid w architekturze. Wiemy na pewno, że przyjdzie nam się zmierzyć z nową rzeczywistością. Dla większości firm praca zdalna stała się normą, co będzie kontynuowane przez długi czas. W konsekwencji tego, pracownicy będą mieli wybór dotyczący czasu i formy pracy. W znacznej mierze dostrzeżemy zmęczenie przestrzenią domową. Z chęcią przeniesiemy strefę pracy z domu do innego miejsca.
Koncept stwarza możliwość pracy zdalnej, przeprowadzania spotkań online (wideokonferencji), czy zrelaksowania się w nowej rzeczywistości ograniczania dotyku. Przywiązuje uwagę do dystansu i obecności przestrzeni pustych, które to będą tymi pożądanymi w post-Covidowej rzeczywistości. Projekt ten pozwala na ochronę przestrzeni osobistej i prywatności. Umożliwia przebywanie w dystansie społecznym, tworząc tym samym wyjątkową strefę komfortu. Zapewnia anonimowość i pełnowymiarowe poczucie bezpieczeństwa. Gwarantuje łatwiejsze skupienie się przy wykonywaniu określonych zadań. Wnętrza enklaw dzięki zintegrowanemu wyposażeniu, pozwalają na przyjmowanie dowolnych i indywidualnych pozycji podczas pracy. Dzięki systemowi wynajmu na godziny, miejsce to jest przyjazne dla osób aktywnych zarówno w dzień jak i w nocy, bez limitów czasowych. Dodatkowym ograniczeniem dostępności dla osób postronnych jest proces dotarcia do enklaw. Aby zachować ekologiczny wymiar przedsięwzięcia, należy do nich dopłynąć. Projekt zakłada wykorzystanie kajaka jako środka transportu.
Punktem wyjścia dla stworzenia brył komórek było środowisko naturalne. Obecność rzeki na bulwarach wiślanych pozwala szukać odniesień w strukturach wody. Piana wodna stworzyła układy geometryczne, które stały się główną inspiracją dla formy architektonicznej. Moduły składają się z enklaw wchodzących w skład łączonych ze sobą komórek. Enklawa to zamknięta przestrzeń do pracy, umieszczona na platformie spoczywającej na pływakach. Całość tworzy pojedynczą, unoszącą się na wodzie komórkę. Komórki te są zakotwiczone w dnie rzeki oraz łączone pomiędzy sobą, pozwalając na tworzenie modułowych struktur na powierzchni wody.
Koncept wykorzystuje nowe technologie i metody tworzenia oraz projektowania. Obecnie istnieje jako wirtualny model, który w przyszłości może być wydrukowany na drukarce 3d z wykorzystaniem wodoodpornego, biodegradowalnego filamentu. Wykorzystanie druku 3d w skali architektonicznej pozwala na zbudowanie organicznych konstrukcji w zaledwie kilka dni.
Autorka zwróciła większa uwagę na jakość przedmiotów i przestrzeni, którymi się otaczamy, zamiast na ich ilość. Podkreśla istotę konieczności minimalizowania ilości elementów naszego otoczenia. Formy obłe wywołują pozytywne skojarzenia, stwarzając tym samym poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Projekt ten wychodzi naprzeciw potrzebom czasów nieustającego zgiełku tworząc swoistą oazę spokoju. Bez wątpienia Covid wpłynie na ukształtowanie nowych trendów w architekturze. Wiemy na pewno, że pandemia już teraz zmieniła nasze relację z pracą, przestrzenią i architekturą. Jakie zmiany wprowadzi w przyszłości?
Projekt powstał na Wydziale Architektury Wnętrz pod kierunkiem prof. dr hab. Beaty Gibały-Kapeckiej i mgr Kai Czajczyk.
Fundacja Muzeum Wojciecha Weissa po raz czwarty zorganizowała Zimowy Salon Młodych. Wśród laureatów znaleźli się studenci i absolwenci krakowskiej ASP.
Pierwszą nagrodę otrzymała Sylwia Walania (absolwentka Wydziału Rzeźby) za kompozycję rzeźbiarską „Maranata”. Drugą nagroda powędrowała do Oliwii Smoleń (studentki Wydziału Malarstwa) za obrazy z cyklu „Sen”. Trzecią nagrodę ex aequo otrzymały Aleksandra Kisiel (absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki oraz studentka Wydziału Malarstwa) za obraz „Horror vacui” oraz Julia Kuźniar (studentka Wydziału Malarstwa i Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki) za obraz „Relacja”.
Wyróżnione zostały: Aleksandra Bociańska (studentka Wydziału Malarstwa) za obraz „Wstyd”, Ewelina Pazowska (studentka Wydziału Malarstwa) za obraz „Harenda” oraz Ilona Karp (studentka Wydziału Malarstwa) za obraz „Kompozycja z jabłkami w trawie”.
Salony artystyczne to jedna z bardziej znaczących tradycji miasta Krakowa. Stanowią przegląd sztuki najbardziej aktualnej, obejmujący z reguły twórczość artystów z poprzedzającego roku. Salony, jak niewiele innych wystaw, dają możliwość śledzenia zjawisk artystycznych w ich szybkim procesie przemian, są pretekstem do odkrywania i śledzenia młodych talentów, do refleksji nad sztuką najnowszą i nad naszą własną, osobistą kondycją. Sztuka bowiem, w obliczu której stajemy, jest nie tylko wyrazem osobowości samego twórcy ale równocześnie zwierciadłem, w którym my jako społeczeństwo możemy i powinniśmy się przeglądać. Pandemia powoduje, że w tym roku Zimowy Salon Młodych dostępny jest jedynie online od 15 marca do 30 kwietnia 2021 r.