Czy Akademia Sztuk Pięknych może współpracować z najważniejszymi ośrodkami nauki na świecie? Czy jest w stanie wesprzeć w działaniu agencję kosmiczną NASA? Czy instytucja dydaktyczna może realizować najśmielsze plany i marzenia? Na te wszystkie pytania odpowiadamy: TAK! Akademia Sztuk Pięknych nie od dziś przełamuje stereotypy i łączy sztukę z ekstremalnymi projektami technicznymi.
Krakowska ASP swój program dydaktyczny opiera na łączeniu elementów sztuki oraz nauk ścisłych i humanistycznych, a także zagadnień nowoczesnej techniki i technologii. W sposób pionierski, nowatorski i wszechstronny podchodzi do kształcenia oraz rozwijania kariery studentów, doktorantów i wykładowców, stając się innowacyjnym partnerem dla nauki oraz biznesu – i to nawet na skalę ogólnoświatową!
Świetnym tego przykładem jest dr hab. Michał Kracik z Wydziału Form Przemysłowych, na którym prowadzi Pracownię Projektowania dla Środowisk Ekstremalnych, specjalizując się w zakresie projektowania unikatowego, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni kosmicznych. Jako początkujący asystent uzyskał stypendium Fulbrighta w Massachusetts Institute of Technology. Znalazł się w grupie naukowców kierowanej przez prof. Dave Newman, która rozwijała koncepcję elastycznego, nieograniczającego swobodę ruchów skafandra kosmicznego BioSuit.
Podczas pobytu na MIT zaprojektował min. nowatorski kask do koncepcji skafandra kosmicznego BioSuit. Kask śledzi ruchy głowy i porusza się razem z nią (wykorzystując min. system Inertial Measurement Unit). Na szybie mogą być wyświetlane różne komunikaty np. o terenie czy temperaturze. Wyposażony jest też w kamery i oświetlenie. Innowacyjny jest również sam sposób jego zakładania - ma pierścień dzielący go na pół, dzięki czemu ma mniejszy rozmiar u nasady a to wpływa na poprawę widoczności podczas poruszania się i poprawia dopasowanie do głowy astronauty.
Pod kątem obecnie używanego skafandra EMU, brał udział w opracowaniu systemu zapobiegania urazom podczas spacerów kosmicznych. Projekt realizowany był w ramach grantu badawczego: NASA HRP Grant # NNH12AC09G Spacesuit Trauma Countermeasure System for Intravehicular and Extravehicular Activities. Część z opracowanych rozwiązań poprawiających funkcjonowanie i komfort astronautów w skafandrze stanowi wkład w rozwijane obecnie kolejne generacje skafandrów. Zaproponowane systemy mogą mieć także inne zastosowania np. w rehabilitacji, w ekstremalnych środowiskach pracy czy przy wspomaganiu funkcjonowania osób starszych.
Nowatorskie projekty realizują także studenci dra hab. Michała Kracika. Ich dziełem były m.in. projekty koncepcyjne wnętrz i wyposażenia załogowego statku kosmicznego przyszłych misji na Marsa – we współpracy z NASA AMES, prezentowane min. na międzynarodowych konferencjach i wystawach. W ekstremalnych obszarach ziemskich - min. projekt dronów, które dostarczały szczepionki do miejsc słabo-dostępnych w Ameryce Środkowej, czy też projekt dyplomowy skanera dla archeologów podwodnych.
Działalność Michała Kracika to jeden z wielu przykładów kooperacji naszej artystycznej uczelni ze specjalistami z innych, nawet bardzo odległych dziedzin, pokazujący niezwykłe i szerokie możliwości studentów i absolwentów Akademii. Krakowska ASP kształci w wymiarze uniwersalnym, utrzymując stałą współpracę z zewnętrznymi organizacjami, instytucjami, przedstawicielami przemysłu i biznesu, by nadążać za tempem i charakterem zmian we współczesnym świecie.
Drodzy Studenci!
Dla Studentów ostatniego semestru studiów (przyszłych dyplomantów) w systemie Akademus uruchomiliśmy ankiety oceny nauczycieli akademickich.
Zapraszamy Was do udziału po raz ostatni w ocenie naszych dydaktyków i pracy, którą wykonali w semestrze letnim 2020/21.
Zależy Nam na Waszej opinii o tym jak nasi wykładowcy wykonują swoje obowiązki związane z kształceniem.
Badanie jest dobrowolne i anonimowe, jednakże zachęcamy do wzięcia w nim udziału.
Ankiety będą dostępne od 19 kwietnia do 9 maja.
Wydział Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie sprawuje patronat merytoryczny nad konkursem „Pure design contest by Wooden Story”. Ten międzynarodowy konkurs adresowany jest do profesjonalistów i amatorów projektowania, a także studentów i absolwentów uczelni artystycznych. Pomysłodawcą i organizatorem konkursu jest firma Wooden Story. W 2021 roku odbywa się pierwsza edycja konkursu.
Główną ideą PURE DESIGN CONTEST jest przede wszystkim stworzenie szansy na zaistnienie projektantów na rynku światowym – projekty laureatów zostaną zaprezentowane na najbardziej prestiżowych targach wnętrz i designu na świecie.
Tegorocznym hasłem konkursowym jest „Miejsce dziecka w przestrzeni publicznej – integracyjne stolik i krzesło do nauki i zabawy”. Celem jest zaprojektowanie mebla i/lub zestawu mebli dla dzieci, wykonanych w duchu zgodnym z ekologiczną filozofią firmy Wooden Story.
Projekt powinien odzwierciedlać pomysł na integracyjną przestrzeń przyjazną dzieciom, w tym dzieciom z niepełnosprawnościami sensorycznymi lub ruchowymi. Być meblem, który zapewni dzieciom zarówno wygodne miejsce do nauki, jak i kreatywnej zabawy oraz dać im poczucie oswojenia przestrzeni.
Celem Etapu Wstępnego jest wyłonienie maksymalnie 50 projektów spełniających wymogi konkursu. Wyboru dokona przedstawiciel Organizatora oraz członek Jury. Podczas tego etapu prace będę weryfikowane pod kątem zgodności formalnych oraz kryteriów przyjętych w Regulaminie. Prace odrzucone na tym etapie nie biorą udziału w kolejnych etapach konkursu. Etap wstępny zostanie rozstrzygnięty do 28 czerwca, kiedy to ogłoszonych zostanie 50 nominowanych do I ETAPU projektów. Po otrzymaniu informacji, że projekt został zakwalifikowany do I ETAPU, uczestnik jest zobowiązany do dostarczenia modelu 3D.
Celem Etapu I jest sporządzenie listy maksymalnie 10 nominowanych projektów, które zostaną zakwalifikowane do Etapu II. Etap I trwa od 26 do 30 lipca, kiedy to ogłoszona zostanie lista finalistów. W szczególnych przypadkach Organizator może na wniosek Jurorów lub z własnej inicjatywy przedłużyć czas trwania Etapu I. Głosowanie każdego z Jurorów na Etapie I jest tajne. Na Etapie I Projekty są oceniane zgodnie z przyjętymi w Regulaminie kryteriami.
Do Etapu II zakwalifikowanych zostanie maksymalnie 10 projektów. Jury w dniach 1 – 8 sierpnia spotka się ponownie, aby ocenić prace według kryteriów wskazanych w regulaminie i wyłoni listę Laureatów. Jury wyłoni i ogłosi zwycięzców do dnia 9 sierpnia 2021. Uczestnicy zostaną powiadomieni mailowo i/lub telefonicznie. Jednocześnie lista Laureatów zostanie opublikowana na stronie internetowej Organizatora.
Dla laureatów przewidziane są nagrody pieniężne oraz prezentacja projektów na najbardziej prestiżowych targach wnętrz i designu na świecie.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie internetowej PURE DESIGN CONTEST.
Debiutancki film animowany "TOO LATE" Kingi Syrek – absolwentki Wydziału Intermediów – został nagrodzony na festiwalu Across the Globe Film Festival w Nowym Jorku w kategorii najlepszy film animowany. Został także zakwalifikowany do 61. Krakowskiego Festiwalu Filmowego do dwóch konkursów: polskiego i międzynarodowego krótkometrażowego, który odbywał się będzie od 30 maja do 6 czerwca 2021 r.
Film "TOO LATE" opowiada o tragicznym życiu Edie Sedgwick. Fabuła koncentruje się na skomplikowanej relacji dziewczyny z toksycznym ojcem, która doprowadza ją do szukania miłości tysiące mil od domu. Uciekając od złych wspomnień, Edie trafia do Fabryki Andy’ego Warhola i staje się „Supergwiazdą” jego undergroundowych filmów.
„TOO LATE” to hołd dla Edie Sedgwick w pięćdziesiątą rocznicę jej śmierci. Ścieżkę dźwiękową do filmu wyprodukował laureat nagrody Grammy - Robert Margouleff, kopro-ducent filmu „Ciao! Manhattan”, w którym główną rolę zagrała Edie Sedgwick.
Film "TOO LATE" to magisterska praca dyplomowa, której promotorem był dr Marcin Pazera, a opiekunem artystycznym prof. Krzysztof Kiwerski.
Trailer filmu "TOO LATE" można zobaczyć na kanale Vimeo Kingi Syrek.
W latach 70-90-tych XX wieku zdobiły ściany sali budynku w Suchem koło Poronina, gdzie swoją siedzibę miał góralski zespół Harnasie. Potem wraz z obiektem Mineralnej Spółdzielni Pracy popadły w ruinę. W 2019 roku trafiły do pracowni Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej ASP, by teraz finalnie wrócić znów do Suchego. Mowa o gigantycznej kompozycji malarskiej pt. „Odpoczynek na hali” oraz malowidle „Wesele góralskie”, autorstwa Władysława Trebuni Tutki, absolwenta naszej Uczelni.
Temat ratowania przed całkowitym unicestwieniem malowideł Trebuni Tutki z Suchego do Pracowni Przenoszenia i Rozwarstwiania Malowideł Ściennych przyniósł prof. Edward Kosakowski oraz dr Marcin Błaszczyk. W lipcu i sierpniu 2017 roku odbyły się wizje lokalne w celu określenia kierunków działania konserwatorskiego.
Zdjęcie malowideł ze ściany okazało się dużo trudniejsze niż początkowo zakładano. Akcja trwała cały lipiec 2019 roku. Następnie dzień w dzień zespół konserwatorów najpierw oczyszczał malowidło, podklejał złuszczoną warstwę malarską, następnie naklejał na nią specjalne warstwy tworzące licowanie, by w końcu za pomocą ciężkich elektronarzędzi oddzielić twardą, cementową zaprawę od wątku ceglanego. Wtedy też pokazały się ślady wcześniejszej kompozycji, czytelne zwłaszcza w zestawieniu z fotografiami archiwalnymi.
Z początkiem sierpnia 2019 roku, wielkie i ciężkie płaty malowidła zostały przetransportowane do Krakowa, gdzie przystąpiono do następnego etapu prac. Należało zeszlifować warstwę zaprawy, przetykanej gęsto jeszcze twardszym żwirem. Dzięki temu, warstwa malarska utrzymywana na swoim miejscu przez licowanie, znacznie zyskała na lekkości. Konserwatorzy musieli na odwrociu płatów zbudować układ specjalnych warstw pełniących różnoraką rolę – uzupełniających ubytki, zapewniających odporność na rozrywanie, czy wreszcie zapewniających odwracalność zabiegu. Dopiero po usunięciu licowania i osadzeniu na nowych, lekkich i sztywnych podłożach, płaty zaczęły znów przypominać malowidła ścienne.
Ostatni etap prac odbywał się w Galerii Cztery Ściany, gdzie konserwatorzy uzupełniali powstałe na przestrzeni lat ubytki, retuszowali i scalali przedstawienie, przywracając go do świetności.
Teraz malowidła wróciły na swoje miejsce do Suchego koło Poronina, gdzie powstał nowy obiekt: Filia GOK - Poroniańskie Centrum Kultury i Dziedzictwa Podhala w Suchem.
Jest to szczęśliwy finał wielu miesięcy pracy zespołu naszych konserwatorów oraz starań Społecznego Komitetu Zagospodarowania Gminnej Działki w Suchem, Towarzystwa Opieki nad Zabytkami w Zakopanem, Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków oraz Narodowego Instytutu Dzieła Władysława Trebuni Tutki znów cieszą oczy i serca.