Ukazał się pierwszy numer nowego czasopisma Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie "Elementy. Sztuka i design". Tematem przewodnim jest "Przejęzyczenie. Język - Sztuka - Zmiana - Strategie artystyczne i dyskurs społeczny".
Magda Ujma zaznacza: "W pierwszym numerze „Elementów” staramy się uchwycić kształt języka, który tworzy się na naszych oczach, pragnąc jednocześnie na niego wpłynąć. W rozpoczynającym numer bloku materiałów prezentujemy sposoby postępowania wybranych aktorów pola sztuki. Rozpoczynamy od wywiadu z Thomasem Hirschhornem, w którym artysta opowiada o swoim działaniu, będącym – jak to nazwał – raczej biciem głową w ścianę niż regularną strategią, o swojej niechęci wobec krytyki instytucjonalnej i o Muzeum Przyszłości. Z tekstów Katarzyny Maniak i Aleksandry Jach dowiemy się o sposobach odnoszenia się do wydarzeń i zjawisk, wpływających na nasze życie tu i teraz, czyli Strajku Kobiet ostatniej jesieni i doskwierającej nam obecnie zmianie klimatycznej. Czy ta zmiana następuje oddolnie i jest spontaniczna? Czy obywatelki i obywatele podejmują wysiłek samoorganizacji? W kolejnym bloku materiałów podejmowane są podobne tematy, jednak w większym oddaleniu od instytucji kultury. Agnieszka Karpowicz pisze o wykształcającym się dzisiaj ekologicznym języku, Kuba Szreder opisuje trudności związane z przestawieniem się na nowy sposób wyrażania, co związane jest też ze zmianą kryteriów wartościowania. Anna Nacher i Marta Lisok prezentują indywidualne praktyki protestu. Z kolei w części „Metakrytyka” zadajemy pytanie o zmiany w samej krytyce jako reakcji na powstawanie nowego dialektu artystycznego (Magdalena Ujma) i testujemy inne języki krytyczne, jak na przykład splot wizualności i tekstu (Marta Kudelska i Jakub Woynarowski). Czy z pomocą wizualności można prowadzić badania? Ta kwestia zostaje podjęta przez Mikołaja Spodaryka. W następnej części przedstawione zostały wypowiedzi obrazowo‑tekstowe, zaczerpnięte z bloga Tomasza Kozaka, dorobku Tymka Borowskiego oraz Slavs&Tatars. Numer kończą felieton oraz recenzje: Marta Ryczkowska pisze o wykorzystaniu symboli protestów politycznych w życiu publicznym, Michał Zawada analizuje niedawno wydaną książkę Arielli Azoulay prezentującą postkolonialne ujęcie historii fotografii, Karina Jarzyńska mierzy się z najnowszą książką Marcina Wichy, Łukasz Białkowski zaś – z Projektem Anny Sudoł."
Spis treści
WSTĘP
Magdalena Ujma - Edytorial
ARTYŚCI, INSTYTUCJE, PROTEST
Redakcja - Używam narzędzia o nazwie "Sztuka". Rozmowa z Thomasem Hirschhornem
Katarzyna Maniak - Muzealizacja protestu. Rozszczelnienie instytucji
Aleksandra Jach - Rok ZOZO: Klimat, Społeczność, Aktywizm
PRZEJĘZYCZONE REWOLUCJE
Agnieszka Karpowicz - Wychylenia drgań. Sejsmogramy językowe ekorewolucji
Kuba Szreder - O czym nie sposób mówić, o tym na pewno nie należy milczeć, przynajmniej na rozszerzającym się polu sztuki
Anna Nacher - Poetycki gest protestu na rozdrożu
Marta Lisok - Ciała, które drżą. Dźwięk w twórczości Konrada Smoleńskiego
METAKRYTYKA
Magdalena Ujma - Strategie polskiej krytyki artystycznej po 1989 roku
Mikołaj Spodaryk - Poza tekst? W stronę badań opartych na sztuce
Marta Kudelska, Jakub Woynarowski - Droga Ernesty Thot - Kuratorska podróż przez wielkie arkana tarota
WIZUALNIE
Tymek Borowski - How to live better
Tomasz Kozak - Memy z komentarzami
Slavs and Tatars - Love letters
KRÓTKIE FORMY
Marta Ryczkowska - Mefodron, nauka Jezusa i wirus języka
Łukasz Białkowski - Projekt - Rosyjski dowcip czy utopia samopomocy?
Karina Jarzyńska - Projektowanie testamentu awangardy, albo czarny kwadrat wychodzi z ram
Michał Zawada - Strajk przeciwko przemocy
Czasopismo dostępne jest na www.
Zapraszamy do udziału w dodatkowej rekrutacji na studia.
System rekrutacji online rekrutacja.asp.krakow.pl będzie rejestrował kandydatów na:
stacjonarne jednolite studia magisterskie na kierunek:
- rzeźba
stacjonarne studia drugiego stopnia na kierunki:
- architektura wnętrz – studia wspólne
- intermedia
niestacjonarne studia drugiego stopnia na kierunek:
- architektura wnętrz
w terminie: 26 sierpnia 2021r. - 8 września 2021r. do godz. 23:45
Egzaminy wstępne będziemy przeprowadzać w przedziale czasowym od 13 do 22 września 2021r.
Ogłoszenie wyników: 23 września godz. 14:00
Więcej szczegółów tutaj.
Nowy projekt krakowskiej ASP "Odnalezione. Piękno w czasie i przestrzeni" uzyskał dofinansowanie z Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu na kwotę ponad 878 tys. zł.
Celem projektu jest rozwój współpracy kulturalnej pomiędzy twórcami i uczestnikami życia kulturalnego oraz wzmacnianie stosunków dwustronnych instytucji kultury z Polski, Norwegii i Islandii. Włącza do działań także społeczność ukraińską w Krakowie. Ponadto ma za zadanie ukazać krakowską ASP jako miejsce unikatowe i wyjątkowe, które dzięki pracy z dziedzictwem oraz poprzez przyjęcie na siebie roli istotnego ośrodka kulturotwórczego, skutecznie łączy przeszłość, mając realny wpływ na przyszłość.
W ramach projektu zaplanowano różnorodne działania tj.:
Zwieńczeniem projektu będzie Strategia rozwoju publiczności oraz Strategia rozwoju przedsiębiorczości w kulturze.
Projekt będzie realizowany od 15 października 2021 r. do 30 września 2023 r. w ramach Programu Kultura, Działanie 2: Poprawa dostępu do kultury i sztuki, Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego na lata 2014-2021.
We wtorek, 27 lipca uroczyście pożegnaliśmy prof. Stanisław Rodziński, byłego Rektora Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.
Pożegnanie w imieniu JM Rektora prof. Andrzeja Bednarczyka oraz całej społeczności ASP podczas uroczystości pogrzebowych w Kolegiacie św. Anny odczytał dr hab. Bartłomiej Struzik, prof. ASP, prorektor ds. współpracy.
Żegnamy dzisiaj Człowieka, Osobowość Artystyczną o wyjątkowych przymiotach. Wyliczanie ich teraz, kiedy ponownie uświadamiamy sobie jak skromną Osobą był prof. Stanisław Rodziński, wydaje się niemal niestosowne. Wszyscy, którzy Go znaliśmy w Akademii Sztuk Pięknych pamiętamy, że sam Artysta nie był nigdy zainteresowany pielęgnowaniem swojej pomnikowości, chociaż jako jeden z naprawdę niewielu był ku temu predestynowany.
Zanim spotkały Go zaszczyty, odznaczenia, nagrody czy piastowanie funkcji Rektora naszej uczelni - co wiązało się z jego pasją do dydaktyki i upowszechniania sztuki - zaczynał jako nauczyciel w szkole. To co z obecnej perspektywy wydaje się szczególnie ważne, to fakt, że prof. Rodziński pozostał bezpretensjonalnym nauczycielem przez całe swoje życie. Do koleżeństwa i młodych adeptów sztuki odnosił się zawsze z szacunkiem i pełną ogłady delikatnością. Nie narzucał norm i swoich upodobań, a jednocześnie pozostawał w sposób jednoznaczny wyrazisty w tym co robił i jakie ideały pielęgnował. Ta swoista złożoność postawy czyniła go tak interesującym i pociągała ku niemu tych, których uczył lub z którymi blisko współpracował.
Takim był też Artystą. Emocje zaklęte w Jego obrazach, nawet tych, w których podejmował bardzo dramatyczne motywy zawsze artykułowane były w sposób powściągliwy, bez nachalnego patosu. Pisarstwo, zwłaszcza o sztuce, stało się drugą rozpoznawalną aktywnością prof. Stanisława Rodzińskiego. Zmysł analityczno-polemiczny, wnikliwość obserwacji i erudycja Jego tekstów w sposób nierozerwalny łączyły się z aktywnością malarza stanowiąc o oryginalności Jego wizerunku. Owe niezwykłe intuicje zawarte w tekstach, wyraziste obrazy, rysunki oraz wspomnienie Jego nienarzucającej się acz charyzmatycznej osobowości to wszystko jednocześnie uprzytamnia nam jakiego formatu osobistość dzisiaj żegnamy.
11 lat temu prof. Stanisław Rodziński odszedł na emeryturę, ale jego związki z uczelnią, zwłaszcza z Wydziałem Malarstwa gdzie przez wiele lat prowadził swoją pracownię nie uległy zatarciu. Dzisiaj żegnamy naszego Mentora, autorytet moralny i artystyczny, żegnamy naszego Przyjaciela... Pozostaje z nami Jego dzieło i pamięć o wybitnym Artyście i Człowieku Szlachetnym.
Dziękujemy za kondolencje i wyrazy pamięci o śp. Profesorze Rodzińskim, które spłynęły do Kancelarii Uczelni.
„Young Polish Designers: Care, Connect, Change” to wystawa prezentująca wybrane dwadzieścia cztery projekty z ośmiu publicznych akademii sztuk pięknych. Premierowa ekspozycja jest kolejnym po prezentacji w Eindhoven i Mediolanie przedsięwzięciem Akademickiego Centrum Designu, mającym na celu przybliżenie polskiego wzornictwa akademickiego publiczności międzynarodowej. W projekcie udział wzięły następujące uczelnie: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz
w Poznaniu, Akademia Sztuki w Szczecinie, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Kuratorem wystawy jest Izabela Bołoz.
Czas, kiedy borykamy się z pandemią, problemami społecznymi i środowiskowymi, dla młodych projektantów był także czasem refleksji nad nową rzeczywistością, okresem przyjęcia aktywnej postawy popartej chęcią korzystania z dostępnych im narzędzi w celu zmieniania otaczającego świata. Wystawa pokazuje, które tematy i problemy wydają się istotne dla młodych designerów oraz jakie działania podejmują, by zmieniać status quo. Prezentowane na wystawie obiekty są interdyscyplinarne. Pokazują, jak różnorodne może być polskie wzornictwo. Wszystkie prace łączy odpowiedzialne podejście społeczne, połączone z wysokimi umiejętnościami projektowymi. Prace są innowacyjne i zaawansowane technologicznie. Jednocześnie odnajdują w sobie rys tradycji zarówno lokalnych, jak i związanych ze specjalizacjami poszczególnych uczelni. Jednym z tematów podejmowanych przez twórców jest relacja człowieka z ciałem. Projektanci łączą wiedzę z zakresu ochrony zdrowia, fizjoterapii czy psychologii ze swoimi umiejętnościami wzorniczymi. Wykazują się innowacyjnością oraz wrażliwością na pozamedyczne aspekty użytkowania, takie jak komfort psychiczny odbiorcy. Projektanci zwracają także uwagę na związane z pielęgnacją rytuały oraz propagują ekologiczne rozwiązania w tym zakresie.
Studenci z uwagą przypatrują się społeczeństwu, by uchwycić jego nastroje. Kiedy świat pełen jest polaryzujących opinii i podziałów, zwracają uwagę na międzyludzkie relacje. Starają się poprzez projekty zwiększać integrację i łamać bariery – czy to międzypokoleniowe, czy związane z niepełnosprawnością, czy wynikające z braku relacji ze względu na odległość dzielącą członków rodzin. Zwracają również uwagę na rolę i przyszłość człowieka
w konsumpcyjnej rzeczywistości. Młodzi projektanci biorą czynny udział w wielu aktywnościach obywatelskich. Dążą do tego, by przestrzeń dotrzymywała kroku w kwestii zmieniających się potrzeb mieszkańców.
Z drugiej strony z dużą wrażliwością próbują uchwycić charakter ważnych dla siebie miejsc. Zachęcają do częstszego obcowania z naturą, ale zwracają także uwagę na duże znaczenie środowiska wirtualnego. Warto zaznaczyć, że współcześni studenci mają dużą świadomość dotyczącą nadchodzących zmian klimatycznych i działają na rzecz ich opóźniania. Propagują budowanie relacji z naturą opartej na szacunku i świadomości. Dzięki swoim umiejętnościom wykorzystują do tego naukę, technologię oraz kreatywne spojrzenie. Efektem tego są projekty pokazujące nowe podejście do energetyki, retencji, pochówku czy podróżowania.