Podczas jesiennego Open Eyes Art Festival będzie można zobaczyć STUDENCKIE PROJEKTY ZESPOŁOWE, międzywydziałowe lub międzyuczelniane: działania artystyczne, projektowe, konserwatorskie, wydarzenia naukowe i interdyscyplinarne (projekty, wystawiennicze, akcje artystyczne, warsztaty, prezentacje, performance, sympozja i inne), które zostały wyłonione w ramach zakończonego open call.
Zakwalifikowane projekty:
Drogie Czytelniczki i Drodzy Czytelnicy, zapraszamy Was do czytania, przeglądania, scrollowania, studiowania, zadawania pytań i twórczego dryfowania wraz z drugim numerem „Restartu”. Numer ten poświęciliśmy rynkowi sztuki, galeriom, kolekcjom oraz współpracy galerzystów i kolekcjonerów z artystami.
Obserwatorzy sceny artystycznej od dawna analizują stan polskiego rynku sztuki, teraz zaś stawiają jeszcze pytania o jego kondycję w czasie lockdownu i dalej – gdy pandemia nieco zelżała, co daje nadzieję na jej rychły koniec. Zdania na ten temat są tak rozbieżne, jak potrafią być tylko w Polsce: od stwierdzenia, że rynek nie istnieje, a to, co widzimy, to nieistotne spekulacje – po opinię o złowrogiej roli wszechwładnych, merkantylnie nastawionych galerzystów. Między powyższymi skrajnościami rozciąga się szerokie pole do rozważań, co wykorzystujemy w drugim numerze naszego pisma.
Sondaże i badania dostarczyły nam namacalnych dowodów na to, że rynek nie ucierpiał na pandemii, a wręcz przeciwnie – l rozwinął się jeszcze i dzisiaj po prostu kwitnie. Podkreśla się zwłaszcza gwałtownie rosnące ceny sztuki cyfrowej (nie w Polsce) oraz sztuki, która już wcześniej dobrze się sprzedawała, współczesnej, ale już muzealnej (w Polsce: Matejko, Malczewski, Witkacy, a z nowszych – Fangor i Abakanowicz). Jak wyliczył portal artinfo.pl, w 2020 roku sprzedaż sztuki wzrosła o niemal 30% w stosunku do roku poprzedniego.
Przybywa domów aukcyjnych, aukcji, kolekcjonerów sztuki. Ceny rosną. – obwieszcza z dumą „VIP Magazyn”. To właśnie w czasach krachów inwestorzy jeszcze chętniej działali na rynku inwestycji alternatywnych – mówi Juliusz Windorbski, prezes DESA Unicum „Dziennikowi Gazecie Prawnej”. – Polski rynek sztuki jest, mimo nieustannych wzrostów, wciąż niedoszacowany w porównaniu do rynku zachodniego – dodaje. Lecz w ciągu zeszłego roku ustanowiono aż jedną czwartą rekordów cenowych za całe trzydzieści lat sprzedaży dzieł sztuki w Polsce. Można więc powiedzieć bez przesady, że polski świat sztuki ogarnęła gorączka zakupów. I ten niedoszacowany rynek znajduje się w fazie wzrostu.
Zwiększone zainteresowanie sztuką związane jest z faktem, że pojawiła się nowa grupa kolekcjonerów. Tych stosunkowo jeszcze młodych stażem Piotr Policht nazywa „wychowanymi przez Raster”, jednak obecnie działają już kolekcjonerzy ukształtowani „po Rastrze”, wespół z młodszymi od tej zasłużonej placówki galeriami komercyjnymi. Ci kolekcjonerzy zainteresowani są sztuką młodą, współcześnie powstającą, nie boją się ryzykować inwestując w nieznane lub mało znane nazwiska. Nie ulega wątpliwości, że w niepewnych czasach kryzysu dzieła sztuki stały się jedną z najlepszych inwestycji.
Skoro jednak jest tak dobrze, to dlaczego tak wielu artystów klepie biedę? Dlaczego tak wielu z trudem przetrwało pandemię? Dlaczego musimy się angażować i naciskać na powstanie ustawy o ubezpieczeniu zdrowotnym i emerytalnym dla artystów? Czy istnieje przełożenie dobrze rozwijającego się rynku sztuki na sytuację tych, którzy ten rynek zasilają wytworami swoich rąk? Czy instytucje, które przecież także ucierpiały z powodu epidemii, potrafią artystów wspierać? Jak wyglądają dzisiaj relacje artystów z innymi aktorami rynkowego pola sztuki? Co należałoby tutaj poprawić, korzystając z pandemicznych doświadczeń?
O tych i o wielu innych sprawach dowiecie się z naszego czasopisma. Czytajcie „Restart”!
Drugi numer czasopisma dostępny jest na www.
Wydział Intermediów Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie zaprasza wszystkich zainteresowanych do przygotowania 1-minutowej audiowizualnej kompozycji inspirowanej dźwiękiem Dzwonu Zygmunt w 500-ną rocznicę zawieszenia dzwonu w Katedrze Wawelskiej.
Celem projektu jest zebranie 500 utworów, z których zbudowany zostanie spektakl multimedialny zaprezentowany w przestrzeni wokół Wawelu oraz wybranych przestrzeniach miasta Krakowa w dniach 9-13 lipca 2021.
Prace należy przesłać poprzez wetransfer/dropbox/google itp. na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Dodatkowo, uprzejmie prosimy o przesłanie krótkiego opisu (jedno zdanie) dotyczącego autorki/autora. Nie ma ograniczeń dotyczących ilości przesłanych utworów.
Format pracy: Full HD, mp4, H264
Nazwa pliku: ZYGMUNT_Nazwisko_Imię_tytuł
9 lipca 1521 roku, dzwon Zygmunt został zawieszony na szczycie wieży Katedry Wawelskiej w Krakowie. W dniu 13 lipca 1521 roku zabrzmiał on po raz pierwszy. Budowniczym dzwonu był norymberski ludwisarz Hans Beham, a dzwon otrzymał imię od swojego zleceniodawcy Króla Zygmunta I Starego. Jest uważany za najważniejszy dzwon w historii Polski.
Nadesłanie pracy jest równoznaczne z poświadczeniem autorstwa utworu.
The Intermedia Department of Jan Matejko Academy of Fine Arts in Kraków invites to compose a 1-minute audiovisual work inspired by the sound of Sigismudn Bell with the reference to the 500th anniversary of the bell suspension at the Wawel Cathedral on July 9 - 13, 2021. From 500 audiovisual works we will arrange an multimedia spectacle performed live around Wawel Castle or other selected places of
Krakow city on the anniversary of the Sigismund Bell.
Please send files through wetransfer/dropbox/google etc. to the email address: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Please write also a short description of the artist who created the work (no longer than one sentence). There is no limit of submitted works.
Format: Full HD, mp4, H264
Name of the file: Zygmunt_last name_first name_title
On the 9th of July 1521, 500 years ago, the Sigismund Bell was suspended on the tower of Wawel Cathedral in Kraków. On July 13th 1521 it rang for the first time. The bell was founded by Hans Beham and named after Polish king Sigismund I the Old, who
commissioned it. It is regarded to be the most important bell in Poland’s history.
The submission of the work is an equivalent of its personal authorization.
Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie otrzymała certyfikat "Uczelnia Liderów" oraz wyróżnienie „Primus”. Uroczyste wręczenie nagród odbyło się 2 lipca 2021 r. w Warszawie. W imieniu krakowskiej ASP laury odebrali JM Rektor prof. Andrzej Bednarczyk oraz Prorektor ds. studenckich i kształcenia dr hab. Robert Sowa, prof. ASP.
Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie otrzymała certyfikat „Uczelnia Liderów” w XI edycji Ogólnopolskiego Konkursu i Programu Certyfikacji Szkół Wyższych „Uczelnia Liderów”. Organizatorem merytorycznym Konkursu jest Fundacja Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego. Program „Uczelnia Liderów” to konkurs jakości, w którym oceniane są uczelnie i ich jednostki organizacyjne pod kątem spełniania wysokich kryteriów jakości kształcenia. Certyfikaty potwierdzające pozytywny wynik procesu oceny w Programie „Uczelnia Liderów” uzyskują szkoły wyższe, które z powodzeniem kształcą absolwentów wyposażonych w kompetencje liderskie oraz umiejętności zawodowe poszukiwane przez pracodawców. Certyfikat potwierdza, że uczelnia lub jednostka uczelni wyróżniona w Konkursie – w ocenie recenzentów (członków Komisji Certyfikacyjnej) – realizuje swoje zadania dydaktyczne w sposób profesjonalny i efektywny, przekazuje studentom wiedzę o wysokim poziomie użyteczności, kształtując przy tym takie umiejętności i kompetencje, jak kreatywność, przedsiębiorczość, samodzielność w działaniu, umiejętność zarządzania i motywowania czy zdolność do permanentnego rozwoju. Certyfikat jest ponadto potwierdzeniem, że uhonorowana nim uczelnia (jednostka uczelni) kształci studentów zgodnie z potrzebami i wymogami rynku pracy, aktywnie współpracując przy tym z otoczeniem gospodarczym.
ASP otrzymała także wyróżnienie „Primus” w XI edycji Ogólnopolskiego Programu Certyfikacji Szkół Wyższych „Uczelnia Liderów”. Otrzymują je uczelnie i ich jednostki organizacyjne, które w procedurze certyfikacyjnej uzyskały najwyższą liczbę punktów rankingowych (uczelnie najwyżej ocenione przez członków Komisji certyfikacyjnej).
Komisja Certyfikacyjna była zgodna w ocenie, iż Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie jest jedną z najlepszych szkół wyższych w kraju i w pełni zasługuje na przyznanie jej lauru. W jej ocenie podejmowane przez władze ASP w Krakowie działania wynikają z misji Uczelni. Akademia dąży do nowej jakości kształcenia w oparciu o wartości uniwersalne (artystyczne i intelektualne) oraz korzystanie z najnowszych osiągnięć w sztuce, projektowaniu i konserwacji (w zakresie metod i technologii). Zgodnie ze swoją misją chce być nowoczesną uczelnią oraz miejscem rozwoju wybitnych talentów. Komisja zwróciła uwagę, iż krakowska ASP rozwija u studentów kompetencje liderskie. Doceniła także fakt, że innowacyjność jest cechą charakterystyczną całej Uczelni. Pozytywnie ocenia również współpracę ASP w Krakowie z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Komisja zwróciła uwagę, że w szybki i przemyślany sposób ASP w Krakowie wdrożyła rozwiązania mające na celu zachowanie jak najwyższych standardów jakości i efektywności w związku z pandemią SARS-COV-2. Wysoko oceniono inicjatywy i formy aktywności podejmowane przez studentów zrealizowane w ciągu ostatniego roku. Ponadto Komisja zwróciła uwagę na podejmowane przez ASP w Krakowie działania organizacyjne, które korzystnie wpływają na jakość i efektywność kształcenia.
Prezydent Krakowa prof. Jacek Majchrowski uhonorował prestiżowym odznaczeniem Honoris Gratia grono konserwatorów – pracowników i absolwentów Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie za wyjątkowe zasługi dla Miasta Krakowa.
Foto W. Majka
W ten sposób docenione zostały działania konserwatorskie na rzecz dziedzictwa Miasta Krakowa prowadzone przy ołtarzu Wita Stwosza w latach 2015-2021.
Program badawczo – konserwatorski prowadził dr hab. Jarosław Adamowicz prof. ASP. Wśród nagrodzonych jest mgr Barbara Budziaszek, wieloletnia kierowniczka Pracowni Konserwacji i Restauracji Rzeźby Drewnianej Polichromowanej oraz mgr Filip Pelon, asystent w Pracowni Konserwacji i Restauracji Malowideł na Drewnie, a także absolwenci: mgr Iwona Martynowicz, mgr Grzegorz Bajorek, mgr Bartosz Zarębski oraz pozostałe osoby stanowiące trzon zespołu.
Foto P. Gąsior
Zaszczytem była możliwość pracy przy jednym z najwybitniejszych dzieł sztuki jakim jest Ołtarz Mariacki, równie wielkim zaszczytem jest przyjęcie tak znaczącego wyróżnienia.