Od 7 października do 28 listopada 2021 r. zapraszamy do Galerii Willa (ul. Wólczańska 31) na wystawę "TATORT" Joanny Zemanek, Grzegorza Sztwiertni i Anny Bas. Wernisaż wystawy odbędzie się 7 października 2021 r. o godz. 18.00.
Koncepcja i projekt wystawy o tajemniczym tytule „Tatort” bada i diagnozuje fenomen łódzkiej willi (wizualny i historyczny) jako „perły secesyjnej architektury” i jest próbą autorskiej rekonstrukcji jej burzliwych losów. Jako wielowymiarowa i wielowątkowa instalacja „in situ” składać się będzie z kilkunastu większych i mniejszych wizualnych oraz fabularnych wątków odnoszących się do najbardziej intrygujących faktów historycznych oraz wybranych architektonicznych motywów. Wizualnie składać się będzie z trzech równoległych, przenikających się narracji zbudowanych z obrazów, obiektów, fotografii i dokumentów, filmowych projekcji oraz dźwięków.
Willa Leopolda Kindermanna (znajdująca się przy ul. Wólczańskiej 31 w Łodzi) należy do najciekawszych przykładów sztuki secesyjnej w Polsce. Została wzniesiona w latach 1902–1903 dla małżeństwa Laury z domu Feder oraz Leopolda Kindermanna. Projektantem gmachu był jeden z najwybitniejszych łódzkich architektów Gustaw Landau-Gutenteger. Po 1945 roku w willi ulokowano przedszkole, zaś od 1975 roku Galerię Sztuki BWA – obecnie Miejską Galerię Sztuki.
Więcej informacji na www.
Zapraszamy na wykład Profesora Alberto Campagnolo - wieloletniego managerem firmy Armani Casa, który wprowadzi nas w magiczny świat designu autorskim wykładem i prezentacją "Magiczny dotyk Króla Giorgio Armaniego: Luksusowe Domy Mody i Dom Muz."
Wykład odbędzie się 5 października 2021 r. o godz. 13.00 w Auli ASP (zaraz po inauguracji Wydziału Architektury Wnętrz). Po wykładzie odbędzie się panel dyskusyjny z udziałem Profesora.
6 października zapraszamy na całodniowe warsztaty z Profesorem pt. "Brand Design Thinking". Ilość miejsc na warsztatach jest ograniczona - zapisy na mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wykład organizowany jest z inicjatywy Fashion Startup dzięki dofinansowaniu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju - programu Rozwoju Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie na lata 2018-2022 "Projektowanie Przyszłości".
Natchniony duchem witkacowskim, nawiązując do pięknej tradycji bliskich kontaktów między artystami krakowskiej ASP a aktorami Teatru im. Juliusza Słowackiego, prof. Grzegorz Sztwiertnia podjął wyjątkowe wyzwanie. Z użyciem kolorowych kredek artystycznych i szlachetnej zimnej enkaustyki, na lnianym płótnie stworzył portrety wybitnych aktorów – Ireny Solskiej i Andrzeja Grabowskiego. Te dwa unikatowe dzieła zobaczyć będzie można 4 października o godzinie 20.00 w gmachu Teatru na pl. św. Ducha 1 w Krakowie.
Dołączą one do teatralnej kolekcji portretów, których autorami byli m.in.: Wyspiański, Wyczółkowski, Rychter, Waśkowski, Kasarab, Piotrowski, Pautsch i wielu innych. Akademia odwołując się do tej tradycji, pragnie, aby sztuka teatru znowu inspirowała artystów, a portrety prof. Sztwiertni stały się swego rodzaju prowokacją dla następnych twórców.
Prof. Grzegorz Sztwiertnia, profesor zwyczajny w zakresie sztuk plastycznych, tworzy w obszarze malarstwa, rysunku, instalacji, fotografii i wideo, autor i uczestnik setek wystaw w Polsce i za granicą, laureat wielu nagród w tym Brązowego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, tak komentuje swoją pracę portrecisty: „Nie uważam się za doświadczonego portrecistę. Ostatnie próby tego rodzaju podejmowałem na studiach w pracowni Profesora Jerzego Nowosielskiego, pod którego okiem powstał jeden (pięknej rudowłosej dziewczyny pozującej w pracowni), szczególnie dla mnie ważny – bo zachowany wśród nielicznych „dokumentów malarskich” z tamtych lat. [...]
Prof. Grzegorz Sztwiertnia (1968, Cieszyn) Absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom na Wydziale Malarstwa w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego w 1992 roku. Nauczyciel akademicki na macierzystej uczelni. Obecnie profesor zwyczajny w zakresie sztuk plastycznych. Jest autorem kilkudziesięciu wystaw indywidualnych, uczestniczył w ponad stu wystawach w Polsce i za granicą (w tym w większości najważniejszych przeglądów polskiego malarstwa od połowy lat 90.). Pracuje na polu wielu dyscyplin: malarstwa, rysunku, instalacji, fotografii i wideo. Kurator wystaw problemowych. Jest laureatem m.in. Nagrody im. Jana Cybisa przyznanej przez Okręg Warszawski ZPAP (2017) i Brązowego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2018).
Prof. Grzegorz Sztwiertnia, fragment obrazu przedstawiającego Andrzeja Grabowskiego.
Prof. Grzegorz Sztwiertnia, fragment obrazu przedstawiającego Andrzeja Grabowskiego.
Prof. Grzegorz Sztwiertnia, fragment obrazu przedstawiającego Irenę Solską.
Prof. Grzegorz Sztwiertnia, fragment obrazu przedstawiającego Irenę Solską.
Od 30 września do 24 października 2021 r. zapraszamy do Galerii ASP (ul. Basztowa 18) na wystawę Mirosława Sikorskiego i Dąbrówki Sobockiej "PÓŁSEN". Wernisaż odbędzie się 30 września 2021 r. o godz. 18.00.
We fragmencie eseju Stanisław Zbigniew Kamieński pisze:
"Obrazy Dąbrówki Sobockiej i Mirka Sikorskiego będą sąsiadować ze sobą na ich wspólnej wystawie w Galerii ASP w Krakowie. Autorzy nadali temu pokazowi tytuł Półsen, to hasło – pojęcie i zjawisko – ma połączyć motyw wody dominujący w obrazach jej z przedstawieniami nieba na jego płótnach. (…)
Dlaczego Półsen? Może stąd, że obrazy obojga odnoszą się do nieograniczonych przestrzeni, stanowiących niekiedy tło sennej rzeczywistości, może aby odejść w ten sposób od krępującej nas rzeczywistości realnej? A jednak wolą „półsen” niż „sen”, czy tylko dlatego, że składający się z trzech liter „sen” za szybko się urywa, że słowo „półsen” lepiej brzmi, ma piękny dźwięk, jest bardziej tajemnicze, zachęca do refleksji, co się za nim kryje?
.:.
„Ma się wrażenie, jakby treści (…) snów przenikały do stanu jawy. (…) nasuwa się przypuszczenie, że wizje mogą być właśnie takimi przesuniętymi w stan czuwania marzeniami sennymi.”
– Olga Tokarczuk, E.E., Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005; s. 255
.:.
„Kiedy zamyka się oczy do snu, dusza zwija się w ciele jak kłębek. Osamotnione, pozostawione samemu sobie ciało sprawdza, czy jeszcze istnieje. Wzbudza w sobie wspomnienia, bo każdy wykonany kiedyś gest, każde doznanie zostało przez nie zapamiętane. Ciało ma pamięć absolutną, jego wspomnienia przepadają tylko wtedy, gdy ciało ginie. Bogactwo tych obrazów jest nieskończone. Nie ma takiego zasypiania, które by powtarzało poprzednie. Konfiguracje strzępków wspomnień są niepowtarzalne, bo każdy dzień zmienia ciało. Pamięta ono nie tylko to, co zdarzyło się na zewnątrz: marzenia, wyobrażenia, fantazje i wizje. Ciało nie potrafi oddzielić tego, co jest tu i co jest tam. Wszelkie doznania są jednakowo rzeczywiste.”
– Olga Tokarczuk, E.E., Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005; s. 149".
Galeria ASP (ul. Basztowa 18) czynna jest od wtorku do niedzieli w godz. 13.00-19.00.
Uwaga! Termin zgłoszeń udziału w konkursie został przedłużony do 14 października 2021 r.
Wydziałowa Rada Samorządu Studenckiego Wydziału Malarstwa krakowskiej ASP ogłasza Konkurs Malarski „Martwa natura” im. Sławomira Karpowicza. Patronat honorowy nad konkursem objęli: JM Rektor ASP im. Jana Matejki w Krakowie prof. Andrzej Bednarczyk oraz Stowarzyszenie Przyjaciół ASP w Krakowie.
Głównym celem konkursu jest upamiętnienie prof. Sławomira Karpowicza - profesora krakowskiej ASP i wybitnego malarza, którego twórczość opierała się głównie o motyw martwej natury - w dwudziestą rocznicę śmierci artysty.
Jerzy Madeyski pisał o martwych naturach prof. Karpowicza tak: „Mówią one bowiem o człowieku, o jego istnieniu, nawet wówczas, gdy nie ma go na obrazie, bo to on nadaje im sens i on jest również punktem odniesienia. Martwe natury Karpowicza czekają w ciszy i skupieniu na powrót człowieka, na nasz powrót…”
Konkurs pomoże młodemu pokoleniu artystów odkryć na nowo jego wspaniałe malarstwo. Ma pokazać, różne, nawet skrajne poglądy w podejściu do martwej natury, która nadal stanowi ważne odniesienie do artystycznej działalności i jest przypomnieniem czym jest obraz i czym powinno być malarstwo.
Prace konkursowe, których przewodnim tematem jest martwa natura, mogą być wykonane w dowolnej technice malarskiej w latach 2019-2021. Każdy uczestnik może zgłosić tylko jedno dzieło, którego dłuższy bok nie powinien przekraczać 200 cm.
Za zgłoszenie uczestnictwa uważa się przesłanie wypełnionej karty uczestnictwa oraz zdjęcia pracy (format JPG, 300 DPI, do 5 MB) na maila: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 7 października 2021 roku.
Organizatorzy konkursu przewidzieli pierwszą, drugą i trzecią nagrodę oraz dwa wyróżnienia.
Szczegóły w regulaminie.