Zapraszamy do Łodzi na wystawę „Jak naszkicować (arcy)dzieło?”, której wernisaż odbędzie się 1 września o godzinie 18.00 Akademickim Centrum Designu. To ostatnia z cyklu ekspozycji w ramach VIII edycji Akademii Mistrzów projektu „DESIGN w procesie”. Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie partneruje temu projektowi.

Jak naszkicować (arcy)dzieło? Ergonomia w procesie projektowania

Ergonomia jako nauka już w swojej nazwie zawiera dzieło, pracę, prawo i wiedzę. Skupia się na potrzebach fizycznych oraz psychicznych ludzi i zakłada optymalne dopasowanie między obiektem a jego użytkownikiem. Jest nieodłączną częścią procesu projektowania i już od początkowych etapów pracy ma znaczący wpływ na jego przebieg. Często przejawia się ona już w szkicu, który jest fundamentalną formą pracy artysty. Szkic czy projekt, jest nie tylko opisem koncepcji/ idei, ale jej wizualizacją, pozwalającą na dalszą pracę nad pomysłem. Współcześni artyści prezentują coraz to nowe rozwiązania twórcze, podkreślając tym samym rosnącą rolę samego procesu kreacji artystycznej, wobec jego końcowej postaci. Być może w obliczu zmieniającej się charakterystyki współczesnych pojęć należy przewartościować pojęcie szkicu w kontekście projektowym. Chociaż sam w sobie nie jest uważany za dzieło sztuki, to różnorodność nowych form jakie przyjmuje sugeruje, że należy spojrzeć na tę kwestię z szerszej i bardziej otwartej perspektywy.

Kajetan Komorowski

Zuzanna Amelia Jagła

 

Artyści:
Paulina Bazan, Kamila Flesińska, Maciej Pająk, Alicja Tkaczyk, Aleksandra Brzozowska, Mateusz Sokołowski, Julia Męczyńska, Aleksandra Śmiech, Karolina Żelaznowska, Katarzyna Zaremba, Filip Kozak, Marta Bartel, Beata Krześlak

Identyfikacja wizualna:
Alicja Stepnowska

Zespół organizatorski:
Wiktoria Felińska, Kamil Kunowski, Aleksandra Mikulska, West Grabsky, Natalia Ścibor, Gabriela Brodziak, Adrianna Malinowska

Kuratorzy:
Kajetan Komorowski, Zuzanna Jagła, Karolina Korab

Organizatorzy: Akademickie Centrum Designu i Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi

Partner: Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

 

miejsce

P0_Akademickie Centrum Designu

Księży Młyn 13/15, Łódź

(wejście od ul. Księży Młyn)

Wystawa czynna od 2 do 27 września 2023 r.

wtorek 11.00 - 15.00
środa 11.00 - 15.00
czwartek 11.00 - 15.00
piątek 12.00 - 19.00
sobota 12.00 - 19.00
niedziela 12.00 - 19.00


Wstęp wolny

Szukasz przestrzeni do pracy twórczej w centrum Krakowa? A może chcesz dołączyć do pionierskiego zespołu zaangażowanego w rozwój dzielnicy kreatywnej? Poszukujesz szansy na realizację autorskich projektów nie tylko na papierze? Swoje miejsce możesz znaleźć w Aptece Designu w dzielnicy Wesoła, gdzie w bliskim sąsiedztwie Rynku Głównego sztuka spotyka się z nauką, architekturą, webdesignem, technologią, projektowaniem przemysłowym i aktywizmem społecznym.

Krakowskie Biuro Festiwalowe ogłosiło I edycję konkursu dla designerów i designerek na udział w Programie Pracowni i Co-workingu w Aptece Designu.


Konkurs i jego założenia wpisują się w działania związane z procesem tworzenia dzielnicy kreatywnej Wesoła.

Program adresowany jest do designerów, którzy poszukują atrakcyjnej przestrzeni do pracy własnej oraz miejsca do współpracy z innymi designerami czy kolektywami, wzajemnego inspirowania, przygotowania oraz prezentacji prac na różnym etapie ich realizacji. Działanie zakłada, w okresie od października 2023 roku do czerwca 2024 roku, udostępnienie designerom przestrzeni Apteki Designu o łącznej powierzchni blisko 180 m2 zlokalizowanej w rewitalizowanej dzielnicy Wesoła.

Serdecznie zapraszamy i zachęcamy do zapoznania się z kompletnymi informacjami o konkursie na stronie KBF.

Organizatorzy czekają na zgłoszenia do poniedziałku, 21 sierpnia.

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie otwiera nowy nabór na całoroczny kurs artystyczny MŁODA AKADEMIA dla dzieci i młodzieży. Zajęcia w ramach projektu Kulturystyka ASP odbywają się co dwa tygodnie w sobotę i są adresowane do dwóch grup wiekowych: 7-11 oraz 12-16 lat. Po sukcesie zeszłorocznej edycji Młoda Akademia przedstawia kompleksową ofertę, zakładającą szeroki rozwój artystyczny uczestników i uczestniczek.

MŁODA AKADEMIA to więcej niż zwykłe warsztaty plastyczne – to konsekwentny, wypracowany przez doświadczonych akademickich wykładowców i dydaktyków autorski program, zakładający kompleksowy proces twórczego kształcenia. Chcemy dzieci i młodzież wprowadzić w świat kultury i sztuki – rozwinąć nie tylko podstawowe techniki artystyczne, ale także nauczyć ich kreatywnego myślenia oraz szerokiego spojrzenia na sztukę. Spotkania dla młodzieży to jednocześnie konsekwentny proces dydaktyczny, który pozwoli młodym artystom zetknąć się z technikami, narzędziami i wartościami, niezbędnymi dla rozwoju ich przyszłej artystycznej działalności.

W ramach kursu MŁODA AKADEMIA zapewniamy:

- 13 zajęć 3-godzinnych lub 4-godzinnych (w zależności od wyboru kursu) z doświadczoną kadrą akademicką
- wysoki poziom artystyczny i dydaktyczny
- rozwój umiejętności artystycznych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych
- wszystkie materiały niezbędne dla przeprowadzenia warsztatów
- kontakt młodych twórców z kadrą, przestrzenią i zasobami Akademii Sztuk Pięknych oraz merytoryczną opiekę kierunku Edukacja Artystyczna
- kompleksowy proces dydaktyczny
- możliwość kontynuowania zajęć i rozwoju dalszych umiejętności
- wystawę wieńczącą całoroczny kurs

Więcej informacji o zeszłorocznym kursie i wystawie znajdziecie na: https://galeria.asp.krakow.pl/MLODA-AKADEMIA-wystawa


ZAJĘCIA DLA DZIECI W WIEKU 7-11 LAT

Zajęcia dla dzieci 7-11 lat prowadzone są w ramach dwóch kursów tematycznych: pierwszy dotyczy czasów od prehistorii do średniowiecza (na wzór ubiegłorocznego kursu), drugi stanowi jego kontynuację – od średniowiecza do renesansu. Kursy są od siebie niezależne; aby zapisać się na drugi kurs, nie trzeba uczestniczyć w pierwszym. Istnieje możliwość uczestniczenia we wszystkich zajęciach – zapisu na oba kursy.

Zajęcia dla dzieci w wieku 7-11 lat dotyczyć będą kolejnych epok i zagadnień inspirowanych i związanych z historią sztuki. Uczestnicy i uczestniczki poznają podstawowe pojęcia, idee oraz tendencje, a także związek następujących po sobie zmian w historii i kulturze. Będziemy je przybliżać poprzez twórcze i kreatywne działania artystyczne. Każde zajęcia poświęcone zostaną innym wątkom wybranej epoki i będą polegały na ćwiczeniu i rozwoju konkretnych technik artystycznych. Wszystkie spotkania rozpoczynamy od rozmowy – wprowadzenia w daną problematykę, w której przybliżamy elementy sztuki danej epoki, ale także historyczne i społeczne konteksty, chcąc pokazać najmłodszym, jak silnie one rezonują we współczesnym świecie.

Dużą wartością kursu jest równoczesny rozwój umiejętności warsztatowych – manualnych, jak i tych kreatywnych – intelektualnych. Naszym celem jest nie tylko zainteresować, pobudzić i dostarczyć rozrywki, ale także nauczyć szerszego spojrzenia na sztukę i pokazać jej znaczenie w codziennym życiu. Wierzymy, że poprzez działania artystyczne najmłodsi uczestnicy zyskają wiedzę i umiejętności, które przydadzą im się w rozwoju artystycznym, ale także w dalszej edukacji, a nawet szerzej – życiu.

Autorka zajęć i prowadząca: dr Izabela Biela.

Izabela Biela – w 1999 r. obroniła dyplom w Instytucie Sztuki Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie (specjalizacja malarstwo). W 2012 r. ukończyła studia podyplomowe na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie. W 2012 r. uzyskała stopień nauczyciela dyplomowanego, a w 2022 r. doktora Środowiskowych Studiów Doktoranckich ASP. Pracuje na Wydziale Malarstwa jako asystentka w Pracowni Progresywnej Dydaktyki Sztuki. Prowadzi zajęcia plastyczne w Młodzieżowym Domu Kultury im. A. Bursy w Krakowie. Bierze udział w licznych projektach ogólnopolskich i międzynarodowych ze swoimi wychowankami, zdobywając dziesiątki nagród w konkursach plastycznych. Organizuje wystawy krajowe i zagraniczne. Jest matką dwójki dzieci.

Zajęcia prowadzone przez dr Bielę odbywają się w co drugą sobotę w budynku Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (pl. Matejki 13) w godz. 11.00-14.00.
Liczba osób w grupie: 15. Terminy i płatności – poniżej.
Szczegółowy program kursu – opis wszystkich zajęć na stronie Galerii ASP.

ZAJĘCIA DLA MŁODZIEŻY W WIEKU 12-16 LAT

W tym roku oferujemy dwa rodzaje zajęć dla młodzieży. Pierwsze z nich, pod opieką prof. Adama Brinckena, to zajęcia praktyczne połączone z merytorycznym wykładem i konwersatorium. Będzie to praca nad rozwojem warsztatu rysunkowego i malarskiego, ale także nad poszukiwaniem własnych inspiracji, rozwoju patrzenia i widzenia oraz budowania indywidualnej wrażliwości artystycznej. Drugie z zajęć, prowadzone przez prof. ASP Edytę Sobieraj, będą pogłębionym kursem malarskim i rysunkowym, podczas którego będziemy ćwiczyć różnorodne techniki artystyczne, od szkicu i rysunkowego studium przedmiotu, po pracę z modelką i malarstwo sztalugowe na płótnach.

Warsztaty są przeznaczone zarówno dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę ze sztuką, jak i tych, którzy chcą doskonalić swój warsztat artystyczny. Uczestnicy i uczestniczki kursów będą także zachęcani do własnej aktywności plastycznej poza warsztatami, a ich efekty będzie można omówić podczas zajęć i konsultacji, na wzór metody dydaktycznej stosowanej w pracowniach ASP w Krakowie. Istnieje możliwość uczestniczenia w obu – komplementarnych wobec siebie – kursach.

Warsztaty prof. Adama Brinckena będą składać się z czterech rodzajów zajęć. Pierwsze są praktycznym doświadczaniem poprzez szybkie szkice malarskie i rysunkowe. Ćwiczenia z użyciem szkicowników będą odkryciem warsztatu malarza: intuicyjności i odwagi pierwszych artystycznych decyzji, poszerzenia umiejętności patrzenia i widzenia oraz budowania sensu postrzeganego zjawiska. Wspólną cechą drugiego rodzaju zajęć jest nauka wyrażania i wypowiedzi artystycznej. Uczestnicy będą rozwijać świadomość koloru oraz tworzenia układów kompozycyjnych. W kolejnym module będziemy rozwijać wnikliwość patrzenia w oparciu o martwą naturę – będziemy oglądać kształty, kolory, materie i relacje pomiędzy nimi, aby zbudować refleksję nad tym i sens tego, co dostrzegamy. Ostatnim, czwartym, rodzajem zajęć będzie budowanie własnego artystycznego warsztatu: poszukiwane indywidualnych inspiracji i źródeł ekspresji, próba znalezienia i odzwierciedlenia emocji, sensów i adekwatnych do nich narzędzi we własnej działalności artystycznej.

Adam Brincken – malarz, uprawiający także witraż i polichromię w przestrzeniach sakralnych, rysownik, okazjonalnie scenograf, kurator i aranżer wielu wystaw problemowych i monograficznych. W 1975 roku ukończył Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, gdzie uzyskał tytuł profesora w 1997 roku. Prowadził w krakowskiej ASP autorską Pracownię Malarstwa, będąc jednocześnie Kierownikiem Katedry i Kierunku Edukacja Artystyczna. Wykładał także w ramach Studium Pedagogicznego i Podyplomowych Studiów w zakresie edukacji plastycznej. W swoim dorobku ma udział  w ponad 100 wystawach zbiorowych i około 40 prezentacji indywidualnych w wielu krajach Europy i Ameryki.

Zajęcia prowadzone przez prof. Brinckena odbywają się w co drugą sobotę (od 7 października) w budynku Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (pl. Matejki 13) w godz. 11.00-15.00.
Liczba osób w grupie: 15. Terminy i płatności – poniżej.
Szczegółowy program kursu – opis wszystkich zajęć na stronie Galerii ASP.

Zajęcia prowadzone przez prof. Edytę Sobieraj to konsekwentna praca nad rozwojem twórczych umiejętności i technik artystycznych. Zaczniemy od szkicowania, a następnie przystąpimy do działań nad kolejnymi etapami tworzenia prac artystycznych. Uczestnicy i uczestniczki będą pracować m.in. nad kompozycją, budowaniem proporcji, relacji pomiędzy przedmiotami, ich materią i strukturą. Będziemy zajmować się technikami rysunkowymi i malarskimi (malarstwo sztalugowe) w oparciu o martwą naturę, wyobraźnię, ale także poprzez pracę z modelką. Same realizacje młodych artystów powstawać będą z użyciem zróżnicowanych technik (węgiel, ołówek, tusz, pastele, sepia, akwarela, akryl i inne). Zajęcia koncentrują się na szerokim rozwoju warsztatu artystycznego i świadomości twórczej, a jednocześnie stanowią konsekwentną pracę nad nauką warsztatu praktycznego.
Warsztaty są prowadzone z  uwzględnieniem indywidualnych zdolności, poziomu i doświadczenia uczestników. Dużą wagę przykładamy do swobodnej atmosfery oraz twórczego i indywidualnego podejścia do sztuki.

Edyta Sobieraj – W latach 1990-1995 studiowała na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie. W 1995 otrzymała dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Jana Szancenbacha. W 1998 stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Jest profesorem ASP na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie. Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Uprawia malarstwo olejne, akwarelę, litografię, wykorzystuje technikę collage’u.

Zajęcia prowadzone przez prof. Sobieraj odbywają się w co drugą sobotę w Pracowni Olgi Boznańskiej – Biurze Karier ASP (ul. Piłsudskiego 21) w godz. 11.00 – 14.00.
Liczba osób w grupie: 15. Terminy i płatności – poniżej.
Szczegółowy program kursu – opis wszystkich zajęć na stronie Galerii ASP.


TERMINY
Terminy zajęć z dr Izabelą Bielą (grupa wiekowa 7-11 lat):
Zajęcia prowadzone przez dr Bielę odbywają się w co drugą sobotę w budynku Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (pl. Matejki 13).

Grupa A: od prehistorii do średniowiecza:
2023: 7.10, 22.10, 4.11, 25.11, 9.12 (5 zajęć)
2024: 13.01, 27.01, 2.03, 16.03, 6.04, 20.04, 11.05, 25.05 (8 zajęć)

GRUPA B: od średniowiecza do renesansu:
2023: 14.10, 29.10, 18.11, 2.12, 16.12 (5 zajęć)
2024: 20.01, 3.02, 9.03, 23.03, 13.04, 27.04, 18.05, 01.06 (8 zajęć)
Zajęcia w godz. 11.00-14.00 (3 godziny).

Terminy zajęć z prof. Adamem Brinckenem (GRUPA C):
Zajęcia prowadzone przez prof. Brinckena odbywają się w co drugą sobotę w budynku Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (pl. Matejki 13).
2023: 7.10, 22.10, 4.11, 25.11, 9.12 (5 zajęć)
2024: 13.01, 27.01, 2.03, 16.03, 6.04, 20.04, 11.05, 25.05 (8 zajęć)
Zajęcia w godz. 11.00-15.00 (4 godziny).

Terminy zajęć z prof. Edytą Sobieraj (GRUPA D):
Zajęcia prowadzone przez prof. Sobieraj odbywają się w co drugą sobotę w Pracowni Olgi Boznańskiej – Biurze Karier ASP (ul. Piłsudskiego 21).
2023: 14.10, 29.10, 18.11, 2.12, 16.12 (5 zajęć)
2024: 20.01, 3.02, 9.03, 23.03, 13.04, 27.04, 18.05, 01.06 (8 zajęć)
Zajęcia w godz. 11.00-15.00 (4 godziny).

ZAPISY
Zapisów należy dokonać za pośrednictwem formularza: http://bitly.pl/IXpvh

Zapisy obowiązują do momentu wyczerpania miejsc. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszenia. Uwaga: ze względu na ograniczoną liczbę miejsc samo wysłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza nie oznacza przyjęcia na warsztaty. O dokonaniu rezerwacji miejsca i szczegółach płatności poinformujemy mailowo, a ostateczny zapis na zajęcia odbędzie się po dokonaniu płatności.
Udział w kursie jest równoznaczny z akceptacją jego regulaminu dostępnego na https://galeria.asp.krakow.pl/

PŁATNOŚCI
Dla grupy wiekowej 7-11 lat:
1560 zł za całoroczny kurs (40 zł/h x 3h x 13 zajęć)
Możliwość płatności w 4 ratach po 390 zł
lub
1404 zł za całoroczny kurs ze zniżka 10%, która przysługuje:
- za zapłatę za cały kurs z góry
- za zapisanie drugiego dziecka (wówczas oba kursy objęte są zniżką 10%)
- za zapisanie jednego dziecka na dwa kursy (wówczas oba kursy objęte są zniżką 10%)
Zniżki się nie łączą.

Dla grupy wiekowej 12-16 lat:
2080 zł za całoroczny kurs (40 zł/h x 4h x 13 zajęć)
Możliwość płatności w 4 ratach po 520 zł
lub
1872 zł za całoroczny kurs ze zniżka 10%, która przysługuję:
- za zapłatę za cały kurs z góry
- za zapisanie drugiego dziecka (wówczas oba kursy objęte są zniżką 10%)
- za zapisanie jednego dziecka na dwa kursy (wówczas oba kursy objęte są zniżką 10%)
Zniżki się nie łączą.

Terminy płatności:
I rata: 3 dni robocze od otrzymania potwierdzenia rezerwacji miejsca
II rata: 15.11.2023
III rata: 15.02.2023
IV rata: 15.04.2023

Do 3 września w gdańskiej Zbrojowni Sztuki trwać będzie wystawa Najlepszych Dyplomów Akademii Sztuk Pięknych, powstałych w 2022 roku.

Przygotowana ekspozycja jest rezultatem czternastej już edycji konkursu organizowanego przez Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku. Głównym celem tych działań jest promocja młodych talentów z całego kraju oraz wsparcie początkujących twórców w samodzielnym zaistnieniu na rynku sztuki. Tegoroczna prezentacja, jak zawsze mająca charakter konkursowy umożliwia zapoznanie się z pracami 32 młodych artystów reprezentujących osiem polskich uczelni artystycznych.

Nagrodę Rektorów ASP otrzymała Anna Rendecka, absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie za pracę zatytułowaną Zanikanie.

Wśród tegorocznych laureatów znaleźli się także absolwenci ASP w Krakowie. Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymała Aleksandra Nenko, za pracę Nadając nowy sens, której promotorem był prof. dr hab. Jan Tutaj. Edmund Krempiński zaś prezentujący pracę Skraj, powstałą pod kierunkiem dr. hab. Roberta Sowy, odebrał Nagrodę Krytyków.

Gratulujemy nagrodzonym!


Przyznana została także Nagroda Specjalna Instytutu Somaesthetics and the Arts Center Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, której laureatką jest Zuzanna Malinowska z ASP w Gdańsku, autorka pracy Autoportret w ujęciu postfotograficznym.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą nagrodzonych, która dostępna jest tutaj oraz skorzystania z możliwości pobrania katalogu.

Zapraszamy do nadsyłania propozycji tekstów do nr. 6 czasopisma naukowo-artystycznego „Elementy. Sztuka i Dizajn”.

Ten numer poświęcamy zagadnieniom szeroko rozumianej edukacji związanej ze sztuką. Interesuje nas edukacja odbiorców/społeczeństwa, w tym edukacja oddolna, oparta na samokształceniu i różnorodne projekty wykorzystujące w procesie edukacyjnym sztukę i twórczość. Bardziej niż szkolnych programów poszukujemy jednak tekstów o metodach komunikowania sztuki poza artystyczną „bańką”, a więc w szerokim odbiorze społecznym – ze szczególnym uwzględnieniem języka popularyzacji/mediacji współczesnej twórczości artystycznej. Czekamy na teksty teoretyczne, sprawozdania z badań, opisy projektów, case studies, przykłady podejść autoetnograficznych, biograficznych i innych. Interesują nas przykłady polskie i zagraniczne, dziejące się obecnie lub w niedawnej przeszłości, a także sięgające w przyszłość. Zachęcamy do nadsyłania przede wszystkim przykładów odejścia od dominujących obecnie modeli edukacyjnych i wskazywanie modeli już praktykowanych, lecz znajdujących się poza głównym nurtem, eksperymentalnych. Ważne jest włączenie do procesu edukacyjnego sztuki, jednak nie w celu kształcenia artystek/artystów, lecz kształtowania świadomego grona odbiorczyń/odbiorców. Czekamy na propozycje związane z projektami i praktykami outsiderskimi, utopijnymi.

Interesują nas także negatywne skutki braku wiedzy na temat sztuki – internetowy trolling, plotki, teorie spiskowe oraz coraz bardziej widoczna instrumentalizacja tej niewiedzy w walce politycznej. Namawiamy również do konstruktywnej krytyki dysfunkcyjnych modeli edukacyjnych (np. podejścia „kolonialnego”, narzucającego odbiorcom własny punkt widzenia) i problematycznych zjawisk, takich jak promocja muzealnych blockbusterów kosztem kameralnych/alternatywnych/lokalnych form prezentacji sztuki oraz niedostatek wysokojakościowych publikacji o sztuce, adresowanych do szerokiego grona odbiorczyń/odbiorców – zarówno syntez obejmujących całokształt zjawisk artystycznych (łączących wiedzę o sztuce dawnej i współczesnej), jak i analiz ułatwiających deszyfrowanie konkretnych realizacji artystycznych. Propozycje tematów:

- Edukacja artystyczna, czyli edukacja poprzez sztukę, lecz nienakierowana na kształcenie artystów : jej koncepcje wczoraj i dziś, przykłady praktyk i działań w Polsce i zagranicą. - Samokształcenie i edukacja oddolna: historia, idee, przykłady. - Przykłady edukacji na marginesie systemu: Uniwersytety Ludowe, Uniwersytety Dzieci, Uniwersytety 3 Wieku. - Przewodniki turystyczne jako metoda popularyzacji sztuki. - Podręczniki do historii sztuki – dawne i obecne. - Sposoby przekazywania wiedzy o sztuce i dyskusje artystyczne z użyciem Internetu. - Edukacja poprzez opowieści graficzne. - Porównanie sposobów edukacji w różnych obszarach artystycznych (np. muzyka i sztuki wizualne).

- Krytyka artystyczna i jej koncepcje odbiorców.

- Edukacja w muzeach i innych instytucjach kultury.

Potencjalnych autorów prosimy o przysłanie propozycji artykułu w formie abstraktu (do 500 słów) na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 31 sierpnia 2023 r. Ogłoszenie decyzji w sprawie abstraktów: 15 września 2023 Termin nadsyłania pełnych artykułów: 31 stycznia 2024.

Prosimy o teksty o objętości 20-35 tys. znaków ze spacjami (w tym przypisy i bibliografia). Artykuł nie może być wcześniej publikowany. Wszystkie artykuły przyjęte przez redakcję są recenzowane anonimowo przez dwóch recenzentów.

Szczegółowe wytyczne redakcyjne dostępne są tutaj

 

We invite you to submit text proposals for the 6th issue of the art and science journal Elementy. Sztuka i Dizajn.

This issue is dedicated to the problems of arts-related education in the broadest sense. We are interested in audience/community education, including grassroots, self-directed education and different projects using art and creativity in the educational process. However, rather than just analysing school curricula, we are looking for texts on methods of communicating art outside the artistic ‘bubble’ and therefore in the wider public reception – with a particular focus on the language of popularisation/mediation of contemporary artistic creation. We look forward to theoretical texts, research reports, project descriptions, case studies, examples of autoethnographic, biographical and other approaches. We are interested in Polish and foreign examples, happening now or in the recent past, as well as reaching into the future. We encourage you to submit above all examples of deviations from the dominant current educational models and to highlight models that are already being practised but are outside the mainstream, experimental in nature. It is important to include art in the educational process not in order to train future artists, but to shape an informed audience. We look forward to proposals related to outsider, utopian projects and practices.

We are also interested in the negative effects of a lack of awareness about the art – internet trolling, rumours, conspiracy theories and the increasingly visible instrumentalization of this ignorance in political struggles. We also encourage you to formulate constructive criticism of dysfunctional educational models (e.g. the ‘colonial’ approach, which imposes its own point of view on the audience) and problematic phenomena, such as the promotion of museum blockbusters at the expense of intimate/alternative/local forms of art presentation and the scarcity of high-quality art publications addressed to a wide audience: both syntheses covering the entirety of artistic phenomena (combining knowledge of ancient and contemporary art) and analyses facilitating the decryption of specific artistic realisations. Proposed themes:

- Art education, i.e. education through art, but not directed towards artist education; its concepts yesterday and today, examples of practice and activities in Poland and abroad. - Self-education and grassroots education: history, ideas, examples. - Examples of education at the margins of the system: Popular Universities, Children’s Universities, Universities of the Third Age. - Tourist guides as a method of art popularisation. - Art history textbooks - old and new editions. - Ways of communicating art and art discussions using the Internet. - Education through graphic storytelling. - Comparison of educational approaches in different artistic areas (e.g. music and visual arts).

- Art criticism and its conceptions of audience.

- Education in museums and other cultural institutions.

Potential authors are requested to send an article proposal in the form of an abstract (up to 500 words) to: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. by 31 August 2023. Announcement of decision on abstracts: 15 September 2023 Deadline for submission of complete articles: 31 January 2024.

We ask for texts not exceeding 20,000–35,000 characters with spaces (including footnotes and bibliography). The article must not have been published previously. All articles accepted by the editorial board are reviewed anonymously by two reviewers.

Detailed editorial guidelines are available here

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.