27 lutego 2023 r.

Szkoła Doktorska zaprasza na dwa wykłady monograficzne. Spotkanie odbędzie się w piątek, 3 marca, o godzinie 14:00 w sali nr 100 (Pl. J. Matejki 13). 

 

1. "Odszkolnić! Problemy wyższej edukacji artystycznej w Europie Środkowo-Wschodniej i alternatywne działania edukacyjne w polu sztuki."  

Bazując na researchu przeprowadzonym na potrzeby realizacji wystawy Odszkolnić! w Galerii Arsenał w Białymstoku (8.07 - 18.08.2022) wykład prezentować będzie podstawowe zdiagnozowane przez artystów i artystki problemy uczelni artystycznych w regionie. Jego tematem będą zarówno kwestie hierarchicznych struktur instytucji, wynikających z dziedziczonych przez nie feudalnych i patriarchalnych struktur, jak i potransformacyjna ofensywa praktyk neoliberalnych. Omówione zostaną badania artystyczne prowadzone w tym obszarze przez wybranych artystów i artystki w Czechach, Polsce, Ukrainie i na Węgrzech, a także niektóre inicjatywy studenckie walczące o zmiany w systemie edukacji.

Wykładowi towarzyszyć będzie prezentacja wybranych realizacji, materiałów archiwalnych i publikacji artystycznych - będzie się on koncentrował na sposobach wykorzystywania sztuki jako narzędzia w walce z patologiami uczelni artystycznych oraz na prezentacji niektórych alternatywnych inicjatyw edukacyjnych artystów i artystek.

Katarzyna Różniak-Szabelskahistoryczka sztuki i kuratorka. Od 2020 roku pracuje w Galerii Arsenał w Białymstoku. Realizowała tam wystawy grupowe, m.in. Odszkolnić! (2022), Na początku był czyn! (2021, wraz z Post Brothers), Solidarność i Sprawstwo (2020, wraz z Elizą Urwanowicz-Rojecką); indywidualne, m.in. Alicja Rogalska, Śpiewamy, zamiast wzdychać (2022), J/P/K Jasanský Polák Karny (2022), Yarema Malashchuk i Roman Khimei. So They Won't Say We Don't Remember (2022), Anna Hulačová. Alienbees, save us, please! (2021) i działania performatywne, m.in. Public Movement. One Day (2022).

 

2. "Oprowadzanie. Strategie performatywne w praktykach kuratorskich."

Wykład dotyczyć będzie związków performansu z praktykami kuratorskimi. Na przykładzie wybranych prac artystycznych, sylwetek i projektów kuratorskich oraz własnej praktyki, wykładowca skupi się na potencjale performansu jako jednego z możliwych narzędzi pracy kuratorskiej. Tytułowe “oprowadzanie” przywołuje typową performatywną sytuację z udziałem osób kuratorskich, w której obecne fizycznie, na żywo prezentują i opowiadają publiczności o wystawie. Zazwyczaj, wchodzą wówczas w pozornie neutralną rolę, dzieląc się swoją koncepcją i researchem, przekazując wiedzę oraz mediując między dziełami, a publicznością. Jaki obraz kuratora wyłania się w trakcie oprowadzania, a także innych publicznych wystąpień oraz jak można go przekraczać?

Podczas wykładu wykładowca skupi się na tym, jak “performowanie kuratorstwa” pozwala rozgrywać wizerunkowe stereotypy dotyczące roli kuratorx - rozpiętej między funkcje eksperta, gospodyni, mówczyni, wodzireja, menedżerki, i wielu innych; jak performans pozwala redefiniować relacje władzy oraz instytucjonalne hierarchie w ramach produkcji sztuki.

Tomasz Pawłowski-Jarmołajew (ur. 1995 w Sokółce), Kurator, kucharz i performer. Współpracuje z artystkami i artystami młodego pokolenia, kolektywami, niezależnymi galeriami i instytucjami w Polsce i za granicą nad realizacją wystaw, projektów performatywnych i programów publicznych. Kuratorx wystaw: Świat nie wierzy łzom. Nostalgia i trauma w sztuce Białegostoku i Podlasia (Galeria Arsenał, Białystok, 2022); Apostasia. Rituals of Letting Go (Garage Gallery, Praga, 2021); Przyjaźni moc (lokal_30, Warszawa, 2017). Współkurator (razem z Aurelią Nowak i Romualdem Demidenko) Otwartego Triennale. 8. Triennale Młodych w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2017) i członek zespołu kuratorskiego 2020 Biennale Zielona Góra Wracając do przyszłości. Mieszka i pracuje w Białymstoku, Pradze i Poznaniu.

 

źródło fot. gł. unsplash.com

24 lutego 223 r. 

Katedra Scenografii ASP z przyjemnością informuje, że została rozstrzygnięta 8. edycja Konkursu na Projekt Scenografii i Kostiumów – Kraków 2023. Adresatami konkursu byli uczniowie szkół średnich. Wszystkim uczestnikom i laureatom gratulujemy. 
Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się podczas finisażu wystawy pokonkursowej 24 marca o godz. 14:00 w sali im. prof. Karola Frycza Katedry Scenografii (pl. Matejki 13, parter, sala 016). 

 

Komisja przyznała następujące nagrody:

I Nagroda:

Maria Kostrzewa, Opole

II Nagroda:

Anna Soska, Tarnów

III Nagroda (ex aequo):

Paulina Czarna, Tarnów

Natalia Rogóż, Tarnów

 

 

Wyróżnienie:

Krzysztof Kumorek, Tarnów

Julita Jóźwiak, Poznań

Wiktoria Tota, Tarnów

Nagroda zbiorowa dla szkoły:

Zespół Szkół Plastycznych w Tarnowie

Zespół Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta w Radomiu

Do wystawy pokonkursowej zakwalifikowały się następujące osoby:

Zuzanna Drabek, Tarnów

Izabela Dulęba, Radom

Magdalena Habryło, Tarnów

Zuzanna Kluzek, Tarnów

Zuzanna Podsiadły, Radom

Maja Rzadkowska, Opole

Karolina Szarowicz, Tarnów

Kinga Zaprzałka, Tarnów

24 lutego 2023 r.

Do połowy marca trwa rekrutacja na Studia podyplomowe Artyści ASP w Krakowie: elementy inwestowania i zarządzania na rynku sztuki. Celem studiów jest poznanie rynku sztuki przez pryzmat Artystów wywodzących się z najstarszej Akademii artystycznej w Polsce. Wykłady będą prowadzone przez pracowników uczelni wyższych, właścicieli galerii sztuki, domów aukcyjnych, kuratorów, pracowników muzeów czy kolekcjonerów.

Uczestnicy studiów podyplomowych będą mieli okazję:
-odwiedzić pracownie i osobiście porozmawiać z artystami
-odwiedzić krakowskie i warszawskie muzea,
-poznać prywatne kolekcje,
-zdobyć niezbędne informacje i umiejętności potrzebne do wejścia na polski rynek sztuki z wiedzą.

Program studiów przedstawia nie tylko rynek tradycyjnych form jak malarstwo, rysunek, grafika, rzeźba, ale także zostaną omówione nowe formy jak sztuka multimedialna, instalacje. Z kolei połączenie elementów inwestowania i zarządzania zagwarantuje słuchaczowi potrzebne kompetencje do uczestniczenia w rynku zarówno po stronie kupującego jak i oferującego dzieła sztuki.

O kierunku

Dlaczego warto wybrać kierunek Artyści ASP w Krakowie: elementy inwestowania i zarządzania na rynku sztuki?

  • poznasz rynek sztuki Artystów wywodzących się z ASP w Krakowie wraz z elementami inwestowania i zarządzania na rynku sztuki,
  • weźmiesz udział w wykładach prowadzonych m. in. przez właścicieli galerii sztuki, domów aukcyjnych, kuratorów, pracowników muzeów i kolekcjonerów,
  • zdobędziesz umiejętności potrzebne do wejścia na polski rynek sztuki oraz wiedzę, która pozwoli Ci spojrzeć na niego z różnych perspektyw, np. artysty, właściciela galerii, kolekcjonera, inwestora,
  • zyskasz kompetencje niezbędne do aktywnego uczestniczenia w rynku zarówno po stronie oferujących jak i kupujących dzieła sztuki,
  • studia podyplomowe Artyści ASP w Krakowie: elementy inwestowania i zarządzania na rynku sztuki są częścią projektu CyberSalon Sztuki.

Adresaci studiów

Ten kierunek studiów jest dla Ciebie, jeżeli:

  • planujesz tworzyć kolekcje dzieł sztuki oparte na dziełach Artystów wywodzących się z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie,
  • jesteś kolekcjonerem, marszandem lub właścicielem galerii,
  • pracujesz lub zamierzasz pracować w galeriach dzieł sztuki lub domach aukcyjnych,
  • jesteś absolwentem kierunków artystycznych,
  • jesteś odpowiedzialny za planowanie i organizowanie promocji sztuki w jednostkach publicznych lub organizacjach pozarządowych,
  • jesteś artystą.

Program studiów

Program studiów podyplomowych Artyści ASP w Krakowie: elementy inwestowania i zarządzania na rynku sztuki realizowany w Krakowskiej Szkole Biznesu jest wspólną inicjatywą Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Akademii Leona Koźmińskiego w ramach projektu CyberSalon Sztuki.

BLOK RYNEK SZTUKI

  1. Historia sztuki polskiej do 1945 r.
  2. Kierunki w polskiej sztuce współczesnej
  3. Historia ASP w Krakowie
  4. Podstawowy warsztat w sztuce – zajęcia warsztatowe
  5. Wybrane pracownie współczesnych Artystów ASP w Krakowie
  6. Prace Artystów ASP w Krakowie w polskich muzeach
  7. Rola Kuratora na rynku sztuki

BLOK ZARZĄDZANIE

  1. Podstawy zarządzania na rynku sztuki 
  2. Aukcje: przygotowanie, przeprowadzenie 
  3. Zabezpieczenie dzieł sztuki
  4. Marketing na rynku sztuki
  5. Wizyty  w  krakowskich/warszawskich  galeriach i domach aukcyjnych     
  6. Spotkania z kolekcjonerami - Tworzenie kolekcji

BLOK INWESTOWANIE

  1. Podstawy inwestowania na rynku sztuki (wskaźniki, zachowania inwestorów)            
  2. Międzynarodowy rynek dzieł sztuki
  3. Rynek sztuki jako inwestycje alternatywne
  4. Artbanking,  Fundusze  inwestycyjne  na  rynku  sztuki,  Nowe technologie na rynku sztuki            
  5. Prawo rynku sztuki
  6. Spotkania z marchandami polskich artystów
  7. Spotkania z kolekcjonerami – wartość kolekcji  
  8. Razem: 180 godzin

Organizacja zajęć

Zajęcia odbywają się w trybie zaocznym, co dwa tygodnie, na kampusie Uniwersytetu Ekonomicznego lub w pomieszczeniach dydaktycznych poza uczelnią.

Więcej informacji oraz zapisy na STRONIE

 

Program studiów podyplomowych Artyści ASP w Krakowie: elementy inwestowania i zarządzania na rynku sztuki realizowany w Krakowskiej Szkole Biznesu jest wspólną inicjatywą Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Akademii Leona Koźmińskiego w ramach projektu CyberSalon Sztuki. Program studiów realizowany przez ASP został opracowany pod opieką merytoryczną dr Agnieszki Jankowskiej-Marzec. 

23 lutego 2023 r. 

2023 rok jest rokiem Jana Matejki, jednego z najwybitniejszych polskich malarzy i patrona Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Włączając się w obchody Roku Matejkowskiego kontynuację bezpłatnego kursu artystycznego dla dzieci ELEMENTARZ MŁODEGO ARTYSTY w Galerii ASP Bronowice dedykujemy twórczości mistrza. Autorką programu jest dr Izabela Biela.

Będziemy kontynuować zgłębianie podstawowych narzędzi artystycznych, takich jak LINIA, KOLOR, FORMA, PERSPEKTYWA, ŚWIATŁO i KOMPOZYCJA. Zagadnienia te wzbogacone będą o przykłady z dorobku i warsztatu malarskiego oraz rysunkowego Jana Matejki. Warsztaty w formie doskonałej zabawy i praktycznych ćwiczeń artystycznych snute będą na kanwie wątków historycznych, szczególnie ważnych w kontekście nurtu historyzmu w malarstwie polskim.

Każde spotkanie rozpoczyna się od twórczej rozmowy. Chcemy zaintrygować dzieci, pobudzić ich wyobraźnię do kreatywnego działania, wytłumaczyć zagadnienia, które będą poruszane w dalszej, praktycznej części warsztatu. Będziemy oglądać reprodukcje prac Jana Matejki i innych znanych artystów, interpretować ich techniki malarskie, uczyć się, jak przejawiają się w słynnych dziełach podstawowe założenia plastyczne. Druga część warsztatu to zadania praktyczne. Będziemy rysować, konstruować, szkicować, analizować i przede wszystkim – uczyć się.

Dla kogo: dla dzieci w wieku szkolnym 7-12 lat.

Kiedy: w soboty

Gdzie: w Galerii ASP w Galerii Bronowice (ul. Stawowa 61, poziom 1)

FORMULARZ ZAPISÓW

Regulamin warsztatów

Naszym celem jest kształtowanie postaw twórczych i umiejętności ich wyrażania oraz rozwój w zakresie działalności plastycznej. Chcemy zwiększyć świadomość twórczych działań najmłodszych, lecz przy tym – co istotne – nie ograniczać ich otwartości i kreatywności.

Cykl warsztatów ELEMENTARZ MŁODEGO ARTYSTY Z JANEM MATEJKĄ podzieliliśmy na sześć tematów. Podczas każdego z nich poznamy kolejne pojęcie i będziemy się uczyć o jego naturze, tym jak operować określony środkiem, by oddać w pracy to, co czujemy.

Grupa I

25.02.2023, 11:00-13:00       MATEJKO – LINIA. Kreska, linia, szkic, projekt, ale dlaczego kalkomania?

11.03.2023, 11:00-13:00       MATEJKO – KOLOR. Paleta Mistrza, lubiane i nielubiane kolory.

25.03.2023, 11:00-13:00       MATEJKO – FORMA. Żarty Matejkowskie, czyli karykatury i satyra.

15.04.2023, 11:00-13:00       MATEJKO – PERSPEKTYWA. Szkiełko i oko Artysty.

13.05.2023, 11:00-13:00       MATEJKO – ŚWIATŁO. Blaski i cienie.

27.05.2023, 11:00-13:00       MATEJKO – KOMPOZYCJA. Dynamika i statyka w obrazach.

Grupa II

04.03.2023, 11:00-13:00       MATEJKO – LINIA. Kreska, linia, szkic, projekt, ale dlaczego kalkomania?

18.03.2023, 11:00-13:00       MATEJKO – KOLOR. Paleta Mistrza, lubiane i nielubiane kolory.

01.04.2023, 11:00-13:00       MATEJKO – FORMA. Żarty Matejkowskie, czyli karykatury i satyra.

22.04.2023, 11:00-13:00       MATEJKO – PERSPEKTYWA. Szkiełko i oko Artysty.

06.05.2023, 11:00-13:00       MATEJKO – ŚWIATŁO. Blaski i cienie.

10.06.2023, 11:00-13:00       MATEJKO – KOMPOZYCJA. Dynamika i statyka w obrazach.

 

Kurs prowadzony jest równolegle w dwóch grupach. Wypełniając formularz prosimy o deklarację uczestnictwa w Grupie I lub Grupie II oraz wybranie terminów zajęć. Wszystkie zajęcia są bezpłatne. Liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. O przyjęciu uczestnika/uczestniczki na kurs poinformujemy mailowo z adresu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Autorka programu: dr Izabela Biela, dydaktyk ASP w Krakowie,
Warsztaty poprowadzą: dr Izabela Biela oraz Studenci Edukacji Artystycznej Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie.

21 lutego 2023 r. 

Trzeci numer czasopisma „Elementów” poświęcony został zagadnieniom odległości oraz strukturze pola sztuki. Staramy się wytropić te obiegi sztuki, które same dla siebie stanowią bogaty i samowystarczalny obszar z własnymi punktami odniesienia, autorytetami, sposobami wartościowania. Poszukujemy oczek w horyzontalnej sieci połączeń pola sztuki.

Zainteresowanie wiejską prowincją z ostatnich lat podsumowuje w tym numerze „Elementów” Waldemar Kuligowski, uwzględniając fakty z literatury i kultury popularnej oraz skupiając się na rozwoju „ludowej historii Polski”. Paulina Małochleb poświęca tekst podobnemu tematowi, skupiając się na zwrocie ludowym w prozie ostatnich lat. O projekcie „Plener BWA”, który zakładał przemyślenie dziedzictwa PRL, jego aktualizację i wymyślenie nowej sieci współpracy między galeriami sztuki współczesnej, oplatającej całą Polskę, pisze jedna z jego autorek – Ewa Tatar.

We współczesnej Polsce pojawił się wreszcie nurt sztuki związanej ze wsią, którego niekwestionowanym liderem stał się Daniel Rycharski. W „Elementach” publikujemy rozmowę, w której mówi on Szymonowi Maliborskiemu, że wieś znika, a rolą artysty jest śledzić ów nieuchronny proces, opatrując go gorzkim komentarzem. Jeśli zaś mowa o środowiskach artystycznych działających poza wielkimi aglomeracjami, Agata Sulikowska przeprowadziła badania artystów sztuk wizualnych ulokowanych na Podkarpaciu. W publikowanym przez nas omówieniu autorka pokazuje wycinek światopoglądu tej grupy, ukazując jej dumę z własnej, dość konserwatywnej tożsamości.

Mitologizacja prowincji zawiera w sobie równocześnie wywyższenie i lekceważenie wszystkiego, co się na nią składało. Marcin Laberschek pokazuje mało znane zjawisko pomników stawianych w pejzażu polskim, oddolnie, zestawiając je z pojęciem folkloru monumentalnego. Olga Drenda opisuje, jak zanikająca wiejskość łączy się z rozpełzającą się miejskością, tworząc nowy krajobraz, który za Thomasem Sievertsem nazwała „Zwischenstadt”. Karolina Kolenda z kolei analizuje obiecujące polskie próby stworzenia projektów architektonicznych, które wywodziłyby się z tradycji budownictwa wiejskiego i wpisując się w nowy polski pejzaż, współtworzyłyby go.

Wreszcie, samo zagadnienie „końców świata”, bo taki tytuł nosi obecny numer „Elementów”,  może odnosić się do zagadnienia nowych i słabo dostrzeganych przez krytykę obiegów sztuki oraz jego uczestników. Oto Monika Weychert swój poświęciła tekst udziałowi artystów romskich w życiu artystycznym i procesowi ich etnografizacji. Wojciech Szafrański zaś poddał analizie współczesny rynek sztuki w Polsce, wykazując, jak dominują w nim niecenione przez historię sztuki tendencje do „realizmu magicznego” i metaforycznej figuracji.

Temat peryferii i marginesów sztuki inspiruje dziś wiele aktualnych prób wytyczenia mapy zmieniającego się na naszych oczach świata. "Elementy" dostępne są na stronie https://elementymag.art/

 

Na okładce fragment pracy Daniela Rycharskiego w Kunstmuseum w Bonn, 2022,
fot. David Ertl

Ilustracje otwierające zrobili dla nas Bartosz Zaskórski i Marta Jamróg. 

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.