27 lutego 2023 r.

Szkoła Doktorska zaprasza na dwa wykłady monograficzne. Spotkanie odbędzie się w piątek, 3 marca, o godzinie 14:00 w sali nr 100 (Pl. J. Matejki 13). 

 

1. "Odszkolnić! Problemy wyższej edukacji artystycznej w Europie Środkowo-Wschodniej i alternatywne działania edukacyjne w polu sztuki."  

Bazując na researchu przeprowadzonym na potrzeby realizacji wystawy Odszkolnić! w Galerii Arsenał w Białymstoku (8.07 - 18.08.2022) wykład prezentować będzie podstawowe zdiagnozowane przez artystów i artystki problemy uczelni artystycznych w regionie. Jego tematem będą zarówno kwestie hierarchicznych struktur instytucji, wynikających z dziedziczonych przez nie feudalnych i patriarchalnych struktur, jak i potransformacyjna ofensywa praktyk neoliberalnych. Omówione zostaną badania artystyczne prowadzone w tym obszarze przez wybranych artystów i artystki w Czechach, Polsce, Ukrainie i na Węgrzech, a także niektóre inicjatywy studenckie walczące o zmiany w systemie edukacji.

Wykładowi towarzyszyć będzie prezentacja wybranych realizacji, materiałów archiwalnych i publikacji artystycznych - będzie się on koncentrował na sposobach wykorzystywania sztuki jako narzędzia w walce z patologiami uczelni artystycznych oraz na prezentacji niektórych alternatywnych inicjatyw edukacyjnych artystów i artystek.

Katarzyna Różniak-Szabelskahistoryczka sztuki i kuratorka. Od 2020 roku pracuje w Galerii Arsenał w Białymstoku. Realizowała tam wystawy grupowe, m.in. Odszkolnić! (2022), Na początku był czyn! (2021, wraz z Post Brothers), Solidarność i Sprawstwo (2020, wraz z Elizą Urwanowicz-Rojecką); indywidualne, m.in. Alicja Rogalska, Śpiewamy, zamiast wzdychać (2022), J/P/K Jasanský Polák Karny (2022), Yarema Malashchuk i Roman Khimei. So They Won't Say We Don't Remember (2022), Anna Hulačová. Alienbees, save us, please! (2021) i działania performatywne, m.in. Public Movement. One Day (2022).

 

2. "Oprowadzanie. Strategie performatywne w praktykach kuratorskich."

Wykład dotyczyć będzie związków performansu z praktykami kuratorskimi. Na przykładzie wybranych prac artystycznych, sylwetek i projektów kuratorskich oraz własnej praktyki, wykładowca skupi się na potencjale performansu jako jednego z możliwych narzędzi pracy kuratorskiej. Tytułowe “oprowadzanie” przywołuje typową performatywną sytuację z udziałem osób kuratorskich, w której obecne fizycznie, na żywo prezentują i opowiadają publiczności o wystawie. Zazwyczaj, wchodzą wówczas w pozornie neutralną rolę, dzieląc się swoją koncepcją i researchem, przekazując wiedzę oraz mediując między dziełami, a publicznością. Jaki obraz kuratora wyłania się w trakcie oprowadzania, a także innych publicznych wystąpień oraz jak można go przekraczać?

Podczas wykładu wykładowca skupi się na tym, jak “performowanie kuratorstwa” pozwala rozgrywać wizerunkowe stereotypy dotyczące roli kuratorx - rozpiętej między funkcje eksperta, gospodyni, mówczyni, wodzireja, menedżerki, i wielu innych; jak performans pozwala redefiniować relacje władzy oraz instytucjonalne hierarchie w ramach produkcji sztuki.

Tomasz Pawłowski-Jarmołajew (ur. 1995 w Sokółce), Kurator, kucharz i performer. Współpracuje z artystkami i artystami młodego pokolenia, kolektywami, niezależnymi galeriami i instytucjami w Polsce i za granicą nad realizacją wystaw, projektów performatywnych i programów publicznych. Kuratorx wystaw: Świat nie wierzy łzom. Nostalgia i trauma w sztuce Białegostoku i Podlasia (Galeria Arsenał, Białystok, 2022); Apostasia. Rituals of Letting Go (Garage Gallery, Praga, 2021); Przyjaźni moc (lokal_30, Warszawa, 2017). Współkurator (razem z Aurelią Nowak i Romualdem Demidenko) Otwartego Triennale. 8. Triennale Młodych w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2017) i członek zespołu kuratorskiego 2020 Biennale Zielona Góra Wracając do przyszłości. Mieszka i pracuje w Białymstoku, Pradze i Poznaniu.

 

źródło fot. gł. unsplash.com

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.