aKTOmaR to międzyuczelniany przegląd Pracowni Sztuki Performance Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie i Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

Od 12 do 13 stycznia 2022 r., w godz. 17.00-21.00 w krakowskim Teatrze KTO, zaprezentowanych zostanie ponad 30 studentek i studentów związanych z pracowniami sztuki performance: Wydziału Rzeźby Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie oraz studentki wymiany zagranicznej programu Erasmus z Izraela, Ukrainy i Kurdystanu. W programie znajdą się performance, ramotki, efemeryczne etiudy, koncerty, instalacje oraz działania o charakterze interdyscyplinarnym, które zaanektują całą przestrzeń Teatru KTO.

Opiekunami projektu jest dr hab. Arti Grabowski, dr Justyna Górowska oraz prof. Janusz Bałdyga.

Podczas przeglądu wystąpią:

Ambroziak Aleksandra
Bałdyga Janusz
Bianka Kosecka
Bielenis Monika
Czapiewska Magdalena
Górowska Justyna
Guy Angèle (Francja)
Hojlund Palluth Peter (Dania)
Kłoda Nikola ‚KokoNicol’
Kiril Aleksandrov (Ukraina) + Małgorzata Haduch
Kuczyńska Gabriela
Korczyńska Maja
Martin Iga
Mróz Marcin
Mynarski Samuel
Platonov Mykyta
Pochtaruk Anastasiia (Ukraina)
Polcyn Wojciech
Przybyło Martyna
Pyza Ksenia
Wojtek Radomski i Krzysztof Gierut
Sikora Michał
Silva Rita (Portugalia)
Stańko – Jurczyńska Barbara
Siwek Wojtek + Karolina Graca ‚Pielesze’
Śnieguła Piotr aka Jaszczur
Tomaszewska Monika
Urbańska Joanna
Winiarska Beata
Wojtkiewicz-Donhefner Jacek
Sakkar Sleman (Kurdystan)
Tajber Artur
Zeichner Einav (Izrael)

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie uzyskała dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, osi priorytetowej III (Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju), Działania 3.5 (Kompleksowe programy szkół wyższych), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, na realizację projektu pn. "Zwiększenie dostępności Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie dla osób z niepełnosprawnościami”.

Celem projektu jest zwiększenie dostępności Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie dla osób z niepełnosprawnościami oraz poprawa działań upowszechniających prowadzonych przez ASP.

Działania zaplanowane do realizacji w ramach projektu:

  • dokonanie zmian w strukturze organizacyjnej ASP: wyodrębnienie stanowiska ds. osób z niepełnosprawnościami, podległego bezpośrednio Rektorowi oraz zatrudnienie psychologa, który będzie wsparciem zarówno dla kadry uczelnianej mającej do czynienia ze studentami z różnego rodzaju niepełnosprawnościami jak i dla samych studentów
  • zapewnienie dostępu do siedziby pełnomocnika ds. osób z niepełnosprawnościami oraz dostosowanie jej pod względem architektonicznym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
  • zniwelowanie barier dostępności dla kandydatów na studia poprzez dostosowanie strony internetowej ASP w Krakowie do standardów WCAG 2.1, dodanie na stronie internetowej zakładki Pełnomocnika ds. osób z niepełnosprawnościami zawierającej podstawowe informacje dla osób z niepełnosprawnościami
  • dostosowanie wewnętrznego systemu informatycznego Akademus do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, tj. dostosowanie go pod względem standardów WCAG ponadto zakupienie dodatkowych modułów, dzięki którym studenci będą mogli załatwić sprawy formalno-administracyjne bez konieczności osobistego stawiania się na uczelni
  • opracowanie i wdrożenie zarządzenia gwarantującego: realizację polityki dostępności uczelni oraz polityki równych szans, brak dyskryminacji, wdrożenie racjonalnych dostosowań oraz opracowanie procedur gwarantujących bezpieczną ewakuację osób z niepełnosprawnościami
  • opracowanie katalogu wsparcia edukacyjnego usług już wdrożonych oraz zaplanowanych do dalszego wdrożenia
  • podniesienie świadomości niepełnosprawności wśród kadry ASP w Krakowie dzięki realizacji zaplanowanych w ramach projektu szkoleń z zakresu dostępności
  • zwiększenie dostępności wydarzeń kulturalnych, organizowanych przez ASP, które stanowią część procesu kształcenia

Projekt, na wszystkich etapach kluczowych dla prawidłowego wdrażania działań, służących zapewnieniu dostępności na uczelni, realizowany będzie w sformalizowanej współpracy ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami.

Okres realizacji projektu
od 2021-11-01 do 2023-10-31

Budżet projektu
Koszty całkowite: 998 710,00 zł
Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego: 968 748,00 zł.

Ukazał się nowy numer pisma FORMY.xyz w wersji online. Redaktorką prowadząca numeru jest prof. Czesława Frejlich.

„Projektowanie partycypacyjne, czyli włączające użytkowników – ich wiedzę i doświadczenie – w proces twórczy, stało się współcześnie standardem. Widać to w projektach przestrzeni publicznej miast, gdzie normą są konsultacje społeczne, a coraz częściej współdecydowanie o kształcie rozwiązania. Coraz ważniejszy staje się dialog pomiędzy zleceniodawcą, projektantem i bezpośrednim użytkownikiem. O znaczeniu tej komunikacji nie ma potrzeby tu pisać. W praktyce wygląda to różnie. Nie zawsze to, co zostaje wypracowane, satysfakcjonuje wszytki strony, bowiem celem nie jest najlepsze rozwiązanie, ale raczej uzyskanie kompromisu. Częściej jednak grzechem głównym jest złe przygotowanie dialogu partycypacyjnego: brak całościowej wiedzy na temat realizowanego projektu, zadawanie niewłaściwych pytań, nieuwzględnienie specyfiki problemu czy niewłączanie specjalistów. (…) Mimo że o projektowaniu partycypacyjnym mówi się i pisze wiele, to doświadczenia wyniesione z praktyk zawodowych upewniają, że metoda, choć przydatna i współcześnie w wielu przypadkach konieczna, niesie za sobą wiele trudności i pułapek.”

W bieżącym numerze:

  1. Czesława Frejlich, O korzyściach i trudach projektowania partycypacyjnego przestrzeni publicznej
  2. Jerzy Porębski, Czy woli Pan/Pani czerwony, czy niebieski?
  3. Paweł Grobelny, Prototypowanie miasta
  4. Joanna Krokosz, Wywiad to nie wszystko. O partycypacyjnych metodach projektowania
  5. Katarzyna Ociepka-Miąsik, Techniki badawcze w projektowaniu partycypacyjnym usług
  6. Mariusz Wszołek, Empiria w projektowaniu (komunikacji)

Okładka: Julek Wierzchowski

Dyskusyjny Klub Filmowy „Rotunda” oraz Galeria ASP zapraszają na pokazy filmów krótkometrażowych nagrodzonych w ramach 28. MFF Etiuda&Anima. Pokazy odbędą się 5.01.2021 godz. 18.00 w sali audiowizualnej ASP.


W listopadzie odbył się 28. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima. Międzynarodowe jury konkursu Etiuda w składzie: Ilya Khrzhanovsky (Przewodnicząca Jury, Rosja), Maya Yadlin (Izrael), Maciej Pieprzyca (Polska), Maciej Cuske (Polska) wybrało filmy, które w styczniu zostaną zaprezentowane w Akademii. W ramach seansu zobaczymy filmy nagrodzone Złotym, Srebrnym i Brązowym Dinozaurem.

Po seansie zapraszamy na rozmowę o filmach oraz spotkanie z jurorem Maciejem Cuske.

Wstęp wolny.

5 stycznia 2022 r., godz. 18.00, sala audiowizualna ASP na poziomie -1 (wejście od Galerii ASP, ul. Basztowa 18).

Program:

Grand Prix – Złoty Dinozaur
TOUCH ME / DOTKNIJ MNIE
reż. Hendrik Ströhle, prod. Filmakademie Baden-Württemberg, Niemcy 2020, 27’44”
Christine od dłuższego czasu odczuwa brak satysfakcji z życia. Choć niepełnosprawność nie przeszkodziła jej w osiągnięciu sukcesu, do pełni szczęścia brakuje jej seksualnego spełnienia. Wszystko ulega zmianie, gdy poznaje Thomasa.
Uzasadnienie: „Za oryginalność w doborze bohaterów i tematu filmu oraz odwagę i delikatność
w artystycznym wyrażeniu tematu w języku kina.”
Za przyznaniem nagrody było trzech jurorów. Czwarty juror – Maciej Cuske – w tej sprawie zgłosił votum separatum.

Srebrny Dinozaur:
THE DRESS / SUKIENKA
reż. Tadeusz Łysiak, prod. Warszawska Szkoła Filmowa, Polska 2020, 30’
Julia pracuje w przydrożnym motelu. Pogrążona jest w poczuciu odrzucenia i samotności. Jest inna i społeczeństwo wielokrotnie dało jej to odczuć. Marzy jednak o związku
i bliskości fizycznej z mężczyzną.
Uzasadnienie: „Za profesjonalizm, wrażliwość i dojrzałość w opowiedzeniu trudnej emocjonalnie historii.”

Brązowy Dinozaur:
SHELLED / OPANCERZONY
reż. Boris Vedensky, prod. Moscow Film School, Rosja 2021, 24’09”
Roman, członek Gwardii Narodowej, zakochuje się w politycznej aktywistce Nat. Któregoś dnia pojawia się u niej w domu w celu rewizji. Szefowie Romana dowiadują się, jakie łączą ich relacje.
Uzasadnienie: „Za bardzo ważny i odważny film, który obnaża mechanizm manipulacji człowiekiem i pokazuje jak rodzi się zło.”

 

Przełom roku dla wszystkich zwiastuje nowy początek. Dla jednych z powodu Nowego Roku, dla innych z powodu ponownych Narodzin. To okazja do odnowy postanowień związanych z ciałem i duchem, ale także przywracania kontaktu z wartościami, które w codziennej rutynie trochę nam się zakurzyły. Teraz jest dobry czas odświeżenia ścieżek do nich. Należy je znaleźć w naszych światach, wśród ludzi, nie tylko tych nam bliskich.


Szanowni Państwo, życzę Nam wszystkim, byśmy w Nowym Roku 2022 nie zgubili drogi do Sztuki i Prawdy. Życzę, żeby otaczała Nas ludzka życzliwość, a w chwilach trudnych nie opuszczała odwaga i determinacja w dążeniu do wyznaczonych celów.


Niech w Nowym Roku towarzyszą Wam dobre Muzy, a ludzi wokół nie opuszcza ani na chwilę empatia, przyzwoitość i rozsądek.

 

prof. Andrzej Bednarczyk
Rektor ASP w Krakowie 

 

Autor kartki: prof. Bogdan Miga

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.