makarewicz

Maciej Makarewicz zmarł 1 września 2009 r.
Urodzony w lipcu 1912 roku, był wieloletnim dziekanem Wydziału Grafiki. Mimo funkcjonowania w tym organizmie wielu wybitnych, ale i trudnych osobowości prowadził nasz Wydział z rozwagą, nie szczędząc sił w rozwiązywaniu i gaszeniu konfliktów. W tych niełatwych przecież czasach (lata 60. i 70. ubiegłego wieku) sprawnie organizował pracę i umacniał znaczenie tej jednostki dla Akademii.
Odszedł na emeryturę w 1977 r. w wieku 65 lat, posiadając tytuł docenta, mimo pełnej akceptacji wniosku o profesurę przez Senat ASP. Niestety, papiery jego ugrzęzły na kilka lat w Komitecie Miejskim PZPR  i nigdy już tej profesury nie otrzymał. Był znany ze swoich znakomitych polichromii i witraży w obiektach sakralnych. Z perspektywy czasu jest jasnym, że był to zasadniczy powód w tamtej rzeczywistości, do nieprzyznania tytułu profesora. 
Mimo podeszłego wieku Maciej Makarewicz pozostał ogromnie twórczą osobą.  
Po przejściu na emeryturę przeprowadzał konserwacje polichromii w szeregu kościołów, konserwował i projektował kaplicę Kochanowskich w Zwoleniu. Czuł świetnie problem skali w obiektach kościelnych, rysując i malując olbrzymie kartony.
W podkrakowskiej Skale Makarewicz stał i malował na rusztowaniu w roku 1986. Miał wtedy 74 lata!
W 1999 roku w Pałacu Sztuki w Krakowie pokazano na wielkiej wystawie część dorobku Macieja Makarewicza. Cztery lata później Maciej Makarewicz osobiście nadzorował konserwację polichromii jego projektu zachowaną szczęśliwie w jednym
z kościołów. 
Zachowaliśmy go w pamięci jako pełnego dobroci i pogody starszego kolegę.
Cześć Jego Pamięci.

W związku z wymianą serwera poczty elektonicznej obsługującej domenę asp.krakow.pl została dokonana zmiana konfiguracji. Dla użytkowników posiadających konta e-mail w w/w domenie przygotowane zostały szczegółowe informacje dotyczące nowej konfiguracji. Można je znaleźć w dziale: O Akademii, Struktura, Administracja, Dział Obsługi Informatycznej.

e-mail_ASP

Wydział Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych


organizuje STUDIA OTWARTE -  zwane „  AKADEMIĄ OTWARTĄ"

 

Program ma charakter otwarty i adresowany jest do wszystkich zainteresowanych powyżej 18 roku życia. Zajęcia w „Akademii Otwartej" zaczynają się 4 września 2010 i trwają do końca czerwca 2011 r. w  soboty i niedziele w godz. od 10.00 do 16.00.
Realizowane są w pracowniach Wydziału Malarstwa w budynku przy Pl. Matejki 13 w salach 302, 303, 304 (budynek przy ul. Paderewskiego, wejście od Pl. Matejki).

 

Zajęcia prowadzą profesorowie i asystenci Wydziału Malarstwa (Prof. Zbigniew Bajek, Bogumił Bachorczyk, Joanna Zemanek)
Zakres programu edukacyjnego obejmuje takie zagadnienia jak: studium aktu, martwej natury, kompozycja na zadany temat oraz konsultacje prac domowych.
Dzienny koszt zajęć wynosi 50zł (6 godzin)
Wpłat należy dokonywać w kasie lub na konto Akademii:
Kredyt Bank S. A. VI Oddział w Krakowie
45 1500 1487 1214 8005 4502 0000
Dowód wpłaty należy okazywać asystentowi każdorazowo przed rozpoczęciem zajęć.



Wszelkie informacje dostępne są pod nr tel.:
12 299 2039,

asyst. mgr Joanna Zemanek - 605 057 969

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

akademia-otwarta

tarasin

JAN TARASIN

Malarz, grafik, rysownik, fotograf, autor filozoficznych esejów o sztuce. Urodził się 11 września 1926 roku w Kaliszu. Zmarł 8 sierpnia 2009 roku w Warszawie.

W latach 1946-51 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach malarstwa profesorów Zygmunta Radnickiego, Wacława Taranczewskiego i Zbigniewa Pronaszki oraz pracowniach grafiki profesorów Andrzeja Jurkiewicza i Konrada Strzednickiego. Jako student zadebiutował w 1948 roku na 1. Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. Od 1962 roku członek Grupy Krakowskiej. W latach 1963-1967 wykładał na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1967 roku zamieszkał w Warszawie, gdzie w 1974 roku objął Samodzielną Pracownię Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych. W 1985 roku otrzymał tytuł profesora nadzwyczajnego tej uczelni, a w 1987 został wybrany jej rektorem. Stanowisko to piastował do 1990 roku.

Jan Tarasin TAK pisał o sobie (fragment autobiografii):

W 1946 roku otrzymałem maturę w Liceum im. Kazimierza Wielkiego w Olkuszu, a następnie zdałem egzamin do krakowskiej ASP. Studiowałem malarstwo w pracowniach profesorów Radnickiego, Pronaszki, Taranczewskiego, a grafikę u profesorów Jurkiewicza i Srzednickiego. Uczestniczyłem w licznych, organizowanych przez studentów imprezach i wystawach. Co roku po wakacjach studenci ASP urządzali na terenie miasta wystawy swoich prac. W 1947 roku wystawiłem Portret Kolegi i Martwą naturę. Nazywałem ją "Martwą naturą z Iwaszkiewiczem", gdyż była na niej między innymi namalowana gazeta ze zdjęciem Iwaszkiewicza, który otrzymał wtedy nagrodę „Odrodzenia”. W 1948 roku, po następnej wystawie, na której pokazałem kompozycję pt. Zima, otrzymałem od organizatorów I Wystawy Sztuki Nowoczesnej zaproszenie do wzięcia w niej udziału. Od tego czasu datują się moje bliższe kontakty ze starszymi kolegami Drugiej Grupy Krakowskiej. Koledzy ci, to ludzie, którzy albo ukończyli tuz przed wojną krakowską ASP, albo okres okupacji spędzili w Krakowie i uczęszczali do tzw. Kunstgewerbeschule, gdzie uczyło paru dobrych artystów, a co również ważne, tworzyli pewne środowisko. Zazdrościłem im trochę tej „luksusowej” okupacyjnej sytuacji. Stanowili grupę rozumiejącą się, niezależną od Akademii i od Związku Plastyków. Byli ważnym elementem powojennego ożywienia twórczego, jakie przeżywał wtedy Kraków. Ożywienie to nie trwało jednak zbyt długo. Wyhamowała je i ograniczała coraz bardziej nasilająca się ofensywa nacisków polityczno – ideologicznych. W 1949 roku ofensywa ta była już w pełnym natarciu. Festiwal szkół artystycznych w Poznaniu miał być jednym z najbardziej spektakularnych wydarzeń. W środowisku studenckim naiwne próby reformatorskie krzyżowały się z cynicznymi manipulacjami doświadczonych graczy politycznych. Ostatnie lata moich studiów przebiegały w atmosferze przygnębienia i zaniku jakichkolwiek spontanicznych działań twórczych. W ślad za naciskami politycznymi szła presja administracyjno-ekonomiczna. W rezultacie jednym z problemów stało się zdobywanie środków do życia. Pochłaniało to prawie całą energię. Po ukończeniu studiów moim jedynym kontaktem z Akademią była pracownia graficzna, gdzie profesor Srzednicki pozwalał niektórym absolwentom korzystać z wyposażenia technicznego i pras. W tych latach prawie nie malowałem. Wykonywałem różne graficzne i malarskie prace użytkowe. Dopiero w 1954 roku atmosfera zaczęła się trochę poprawiać. Namalowałem wtedy portret mojej matki i zbiorowy portret robotników budowlanych z Nowej Huty, gdzie robiłem rysunki do graficznego cyklu. Jaśniejszymi momentami tamtego okresu były włoskie filmy neorealistyczne z ich antyestetyzmem, autentyzmem, a przy tym niepowtarzalną poetyka codzienności i bajkowości jednocześnie. Klimat tych filmów wywarł wpływ na rysunki nowohuckiego cyklu i nastepnego pt. Dom. Zbiorowy portret i Cykl nowohucki wystawiłem na IV OWP, a cykl Dom i Portret matki już w 1955 na wystawie z okazji Międzynarodowego Festiwalu Młodzieży w Warszawie i w „Arsenale”. Obydwa obrazy w następnym roku zamalowałem i tkwią one w jednym z naszych muzeów pod namalowanymi na nich innymi obrazami. Brakuje mi ich teraz. Z tego okresu zachowało się parę martwych natur i trochę grafik. W 1955 roku zaczynam więcej malować. Nieco wyabstrahowane przedmioty z moich martwych natur coraz bardziej nabierają autonomicznych cech, odrealniają się w swojej warstwie znaczeniowej, ale nic nie tracą ze swoich cech materialnych jak ciężar, materia, dynamiczność lub statyczność itp. Przede wszystkim jednak zasadniczego znaczenia nabiera nie ich jednostkowa charakterystyka, a wzajemne stosunki między nimi, cała sytuacja. Powstają cykle: Przedmioty, Drobiazgi, następnie Brzegi i Deszcze. Cały okres od 1955 do 1960 roku to intensywna praca nad zbudowaniem tego nienazwanego, ale bardzo konkretnego i materialnego świata. W lutym 1956 roku mój pierwszy wyjazd do Włoch. Latem 1957 wyjazd do Moskwy. W 1959 „Przegląd Artystyczny” zamieszcza mój artykuł "O przedmiotach". Koniec lat pięćdziesiątych to wzmożona aktywizacja środowisk twórczych. W Warszawie powstaje Galeria Krzywe Koło, w Krakowie aktywizuje się Grupa Krakowska i Galeria Krzysztofory.

tarasin_brzeg_czerwony_wroclaw BRZEG CZERWONY, WROCŁAW


Uwaga Studenci!

 

Trwają prace nad opracowaniem nowej szaty graficznej „Wiadomości ASP". Nowopowstały Zespół Redakcyjny pragnie zaprosić do współpracy studentów naszej Uczelni. Szukamy kreatywnych osób, które chciałyby współtworzyć naszą uczelnianą gazetę.

Niezależnie od propozycji stałej współpracy, apelujemy do wszystkich, którzy mają ciekawe pomysły, którzy piszą, rysują, zajmują się fotografią, filmem animowanym, komiksem i szeregiem wielu innych rzeczy, o których nikt jeszcze nie wie. Jeżeli uczestniczyłeś w interesującym projekcie lub wydarzeniu artystycznym podziel się swoją refleksją.

Jednym słowem czekamy na Wasze materiały, które pomogą zobrazować oblicza naszej Uczelni. Zapraszamy do współpracy i czekamy na Wasze zgłoszenia! Prosimy nadsyłać je na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Wiadomosci_ASP

 

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.