27 kwietnia 2023 r.
25 kwietnia 2023 r.
Cztery kolejne antywojenne murale w ramach akcji „Solidarni z Ukrainą”. Prace pojawiły się na murze obok przystanku PKM Gdańsk Jasień. Ich autorami jest trójka naszych studentów oraz kierownik pracowni muralu. Nasi artyści tym samym dołączyli do akcji stworzenia największej plenerowej galerii antywojennych murali, będących artystycznym głosem sprzeciwu wobec rosyjskiej agresji na Ukrainę. Współorganizatorami trwającej od marca 2022 r. akcji są: Samorząd Województwa Pomorskiego i Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Galeria antywojennych murali obok przystanku PKM Gdańsk Jasień powstaje od marca 2022 r. Liczy sobie już ponad 30 prac autorstwa młodych twórców z uczelni artystycznych z Gdańska, Lublina i Wrocławia. Obecnie dołączyła do nich grupa 3 studentów ASP w Krakowie pod opieką profesora Marcina Kowalika.
Poniżej prezentujemy zdjęcia i opisy 4 murali wykonanych przez naszych artystów
Paula Pniewska - absolwentka fizyki technicznej na Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie, studentka IV roku malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka.
– Zdecydowałam się wyrazić emocje związane z wojną w Ukrainie językiem abstrakcji. W wykonanym przeze mnie muralu łagodne kolorowe formy poprzecinane są ostrymi geometrycznymi elementami, które wzbudzają skojarzenia z agresją i okrucieństwem. Czerwień wkrada się w przestrzeń cienkimi strumieniami i rozprzestrzenia w postaci krwawych rzek.
Kompozycja inspirowana jest pejzażem i pojawiają się w niej syntetycznie potraktowane formy kłosów zbóż, jakże charakterystycznych dla terenów Ukrainy. W gęstwinie zdarzeń, pośród kłosów majaczy tryzub – „wolność”.
Artur Wieczerzyński - student IV roku malarstwa na Akademii Sztuk pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.
– W projekcie „Solidarni z Ukrainą” zdecydowałem się na przeniesienie „prawidłowego” kształtu mapy Ukrainy. Kształtu wolnego, ale przede wszystkim odpornego na napory wojsk rosyjskich. Niezależnie od tego jaki jest stan obecny, chcę, żeby nasza świadomość Ukrainy miała właśnie taką formę – mówiąca o czasach pokoju i sprawiedliwości.
Ania Ślemp - studentka czwartego roku malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
– Agresja rosyjska zakryła głębokim cieniem Ukrainę, pogrążyła w ciemnościach życie ludzi. W swoim muralu pokazuję, że, tak jak przy zaćmieniu słońca, mrok jest jedynie momentem, a światło już zaczyna przebłyskiwać – kształtem ukraińskiego tryzubu, który zawiera w sobie słowo „wolność”.
Scenę zaćmienia umiejscowiłam nad panoramą Lwowa. Lwów jest dla mnie miastem siostrzanym do Krakowa, w którym mieszkam – symbolem paralelności i połączenia duchowego z ludźmi w dobrych i złych chwilach.
Dr hab. Marcin Kowalik, prof. Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, malarz, autor instalacji artystycznych, kierownik pracowni muralu, kurator wystaw, opiekun artystyczny; mieszka i tworzy w Krakowie.
– 16 marca 2022 r. rosyjskie siły zbrojne zbombardowały Doniecki Akademicki Regionalny Teatr Dramatyczny w Mariupolu na Ukrainie. Był używany jako schron przeciwlotniczy podczas oblężenia Mariupola, dając schronienie dużej liczbie cywilów. Mural przedstawia budynek teatru z lotu ptaka, który rosyjscy piloci, bestialsko zbombardowali, pomimo napisu „dzieci” w języku rosyjskim. Dodaną częścią stał się fragment wiersza znanego, współczesnego ukraińskiego poety Serhija Żadana poświęconego wojennym uchodźcom. Wybrała go i dopisała do muralu pochodząca z Charkowa Kateryna Sopelnykova, która rok temu uciekając przed rosyjską agresją znalazła schronienie w Gdańsku.
Od lewej: Paula Pniewska, Artur Wieczerzyński, Ania Ślemp i dr hab. Marcin Kowalik.
25 kwietnia 2023 r.
Zapraszamy na trzeci pokaz Dyskusyjnego Klubu Filmowego Rotunda w ASP. W programie animacje nagrodzone i wyróżnione w konkursie Anima oraz konkursie polskim Anima.Pl na 29. MFF Etiuda&Anima. Do zobaczenia w środę, 26 kwietnia o godz. 18.30 w sali nr 100 na I piętrze (gł. budynek ASP, plac J. Matejki 13). Po pokazach spotkanie online z jednym z jurorów konkursu Anima.Pl – Mariuszem Wilczyńskim. Wstęp wolny.
ONCE THERE WAS A SEA / BYŁO SOBIE MORZE, reż. Joanna Kożuch, Polska, Słowacja 2021, 16’40”
Dawno temu było sobie morze... Morze Aralskie, które zniknęło. A razem z nim zniknęły nadmorskie życie i praca. Pozostała jedynie martwa pustynia i wraki olbrzymich łodzi rybackich leżące na piasku... I ludzie od lat mieszkający przy wyschniętym porcie, marzący o wysokiej wodzie i pragnący jeszcze raz wypłynąć na otwarte wody. Było sobie morze… to film o konsekwencjach ludzkich decyzji i działań, ich wpływie na codzienne życie pewnego uzbeckiego miasta i jego mieszkańców. Reporter Ryszard Kapuściński ujął to w ten sposób: „Nie ma takiego nonsensu, którego ludzki umysł by nie wymyślił.”
SLOW LIGHT / POWOLNE ŚWIATŁO, reż. Katarzyna Kijek, Przemysław Adamski, Polska, Portugalia 2022, 10’59”
Niewidomy od urodzenia chłopiec niespodziewanie w wieku siedmiu lat dostrzega światło. Badanie wykazuje, że oczy chłopca są tak gęste, że światło, aby dotrzeć do siatkówki, a w konsekwencji obraz, aby dotrzeć do świadomości, potrzebuje siedmiu lat. Ta wada wzroku przekłada się na niedojrzałość człowieka, brak zrozumienia teraźniejszości i opóźnioną analizę dawno minionych wydarzeń. Człowiek nigdy nie jest dostatecznie dojrzały i wciąż tkwi w przeszłości. Film zrealizowany oryginalną techniką przedstawiającą dotykową realność teraźniejszości i przeszłość w animacji 2D.
HEADPRICKLES / SZCZYPIGŁÓWKI, reż. Katarzyna Miechowicz, Polska 2022, 8’20”
Jeżeli dręczą cię natrętne pytania, takie jak: „Co zapewnia zwycięstwo w konkursie kościotrupów?”, „Jaka ilość plastikowych woreczków jest optymalna do zapakowania jednego banana?” lub „Skąd przyszliśmy?”, „Kim jesteśmy?”, „Dokąd idziemy?” – to świetnie! Szczypigłówki odpowiedzą na co najmniej jedno z nich. Film składa się ze zbioru kilkunastu animowanych fraszek połączonych motywem zapętlenia w absurdzie.
3 GENARRATIONS / 3 GENARRACJE, reż. Paulina Ziółkowska, Polska 2021, 8’30”
Rodzi się dziecko. Córka staje się matką. Matka staje się babcią. Babcia.... ona po prostu chce umrzeć. Zmiana pokoleń. Członkowie rodziny muszą wejść w cudze buty, wstąpić w nowe role. Ale czyżby? Czy to jest po prostu krok, który się stawia, czy zaproszenie do dziwnego tańca pokoleń? Jeden krok do przodu, dwa kroki do tyłu, aby nie zamienić się we własną matkę.
THE VISIT / WIZYTA, reż. Mateusz Jarmulski, Polska 2021, 8’
Afrykański las tropikalny. Przez gęstwinę ucieka ciemna postać. Pokrzykiwania myśliwych narastają. Oczy ofiary błyszczą na ciemnej twarzy. Postać, a dokładniej szympansica, oddycha ciężko, uciekając przez dżunglę. Przestraszone zwierzę dociera do pięknej kolonialnej willi. Zaciekawiona szympansica wchodzi do środka. Opuszczając swoje naturalne środowisko, stanie przed ważnym wyborem. Wizyta to film, który zadaje pytanie o to, gdzie zaczyna się człowieczeństwo.
THIS IS NOT A BATH / TO NIE KĄPIEL, reż. Pola Włodarczyk, Polska 2022, 7’49”
W pewnej kamienicy mieszkaniec najwyższego piętra po raz kolejny utrudnia życie swoim sąsiadom. Sąsiedzi są zmuszeni do reakcji na jego zachowanie.
DREAMBOOK 33 / SENNIK 33, reż. Weronika Michel, Polska 2021, 4’
Sennik 33 jest alfabetyczną podróżą poprzez transcendentalne światy snu, wspomnień oraz perypetie cienia. Przez cztery minuty autorka opowiada o własnych skojarzeniach z tłumaczeniami w powszechnym senniku i zaprasza widza do głębokiej immersji w świat jej fantazji w akompaniamencie dziwacznych uczuć, kolorów, pojęć i muzyki.
FORTRESS / TWIERDZA, reż. Sławek Zalewski, Polska 2021, 12’54”
Władze ogłaszają stan oblężenia. Dowódcą zostaje niedowidzący staruszek. Zmanipulowani mieszkańcy ufają mu bezgranicznie. Miasto staje się zamkniętą twierdzą. Władze decydują się na oddanie strzału z armaty w kierunku wroga. Wybuch niszczy wszystko. Choć nie ma już nic, wszystko jest pod kontrolą. Twierdza staje się bezpowrotną przeszłością, ale demony czuwają...
DESSERT DACHSCHUND / DESEROWY JAMNIK, reż. Betina Bożek, Polska 2022, 7’20”
Oryginalna i surrealistyczna opowieść o jamniku, który zamknięty w weselnym torcie ma przynieść szczęście młodej parze. Radosne usposobienie psa nadaje nastrój animacji, która w lekki i dowcipny sposób podejmuje uniwersalny i istotny w dzisiejszych czasach problem powierzchowności i rytualizmu w traktowaniu najważniejszych chwil w życiu.
24 kwietnia 2023 r.
W sercu Krakowa, w Pałacu Krzysztofory odbyły się XV Krakowskie Dni Integracji! Jest to wydarzenie cykliczne, organizowane przez krakowskie uczelnie, Miasto Kraków oraz instytucje działające na rzecz dostępności.
W tegorocznej edycji, jako Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie przystąpiliśmy do porozumienia łączącego krakowskie uczelnie we wspólnych działaniach na rzecz osób z niepełnosprawnościami. W trakcie uroczystego spotkania, rektorzy dziewięciu krakowskich uczelni wyższych oraz Miasto Kraków, podpisali porozumienie.
Jako gospodarze wydarzenia, we współpracy z Muzeum Krakowa, zrealizowaliśmy konferencję "Dostępność kultury i wydarzeń". W szerokim gronie dyskutowaliśmy o dostępności kultury, szansach i zagrożeniach.
W trakcie wydarzenia Rektor prof. dr hab. Andrzej Bednarczyk wręczył Integralia dla Pracowni Projektowania Społecznie Odpowiedzialnego za działania na rzecz studentów z niepełnosprawnościami. Nagrodę odebrała Kierownik Pracowni dr Joanna Krokosz. Gratulujemy!
fot. Krzysztof Rączka
19 kwietnia 2023 r.
GranichAR’T / 2022 wystawa poplenerowa. To międzywydziałowy plener malarski studentek i studentów naszej uczelni z udziałem pedagogów. Wystawę można oglądać w Galerii Wydziału Malarstwa do 5 maja.
Pod koniec września ubiegłego roku odbył się plener malarski w bułgarskiej miejscowości Granichar. Koordynatorem projektu był prof. Łukasz Konieczko (WKiRDS), który tym razem do pleneru zaprosił również studentów z Wydziału Grafiki oraz z Wydziału Malarstwa.
Warto przypomnieć, że podobny plener odbył się w 2018 roku, wtedy wyłącznie z udziałem studentek i studentów Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki naszej uczelni. Gościli nas ponownie: Jolanta, Wincenty i Martyna Jackiewicz oraz Daniel Starzec zapewniając wspaniałe warunki pobytu i równie wspaniałą atmosferę. Prawie dwu tygodniowy plener przyniósł wiele wrażeń i zaowocował sporym dorobkiem artystycznym, który teraz możemy zaprezentować w Galerii Wydziału Malarstwa.
Dzięki wsparciu jakie udzielili dziekani wydziałów: Malarstwa, Grafiki oraz Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki wystawie towarzyszy katalog dokumentujący prace wszystkich uczestników pleneru.
W wystawie udział biorą:
Pedagodzy: prof. Łukasz Konieczko (WKiRDS),
dr Artur Blusiewicz (WG);
Studentki i studenci: Agnieszka Kluszczyńska, Edyta Żelasko, Paweł Niedźwiedź — z WG;
Berenika Burska, Elżbieta Chudy, Karolina Żądło, Stanisław Czwartos, Samuel Kłoda — WM,
Gabriela Biś, Zuzanna Borek, Magdalena Szwarc, Aleksander Zieliński — z WKiRDS;
Zaproszeni goście: Joanna Konieczko oraz Ewa Langer.
Projekt GranichAR’T / 2022 został objęty patronatem Rektora Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie, prof. Andrzeja Bednarczyka.