09 maja 2023 r.
Czy przyroda jest zasobem, z którego możemy bez ograniczeń korzystać, czy może to my jesteśmy integralną jej częścią, lecz zapomnieliśmy, jak żyć w zgodzie z innymi organizmami? Jak może wyglądać świat po katastrofie klimatycznej? Co sprawia, że jesteśmy podobni do wielorybów? Czy wciąż warto zmieniać swoje przyzwyczajenia i systemy war-
tości? Jak wybrać gatunek drzewa, którym staniemy się po śmierci?
Każda z wybranych etiud i animacji ukazuje inny aspekt kontaktu człowieka z naturą, postrzegania świata naturalnego. Każdy daje też trochę inną perspektywę na to, jak funkcjonujemy w środowisku, jak je zmieniamy lub jak się do niego dopasowujemy, za czym tęsknimy i co utraciliśmy, jak bronimy tego, co nam drogie.
Prowadzenie: Jaśmina Madej.
PUSZCZA: DYPTYK/THE WILDWOOD DIPTYCH, reż. Szymon Ruczyński, Katarzyna Małyszko, Polska 2022, 9'03''
Film inspirowany jest trwającym konfliktem o jeden z najcenniejszych lasów Europy – Puszczę Białowieską – i opowiada historię prastarej puszczy z perspektywy przyrody i człowieka.
TAM, GDZIE KĄPALIŚMY SIĘ/WHERE WE USED TO SWIM, reż. Daniel Asadi Faezi, Niemcy 2019, 7'39''
Jezioro Urmia w północnym Iranie było niegdyś największym jeziorem na Bliskim Wschodzie. Ale wpływ człowieka wyznaczył swój kurs i spowodował niszczycielską suszę, której jezioro nie przetrwało. Dziś pozostało tylko 5% pierwotnego jeziora. Większość terenu jest obecnie jałowa i pokryta solą. Ten filmowy esej pokazuje miejsca obecnie i w przeszłości, splata nową narrację z fragmentów tożsamości i pamięci.
ONCE THERE WAS A SEA / BYŁO SOBIE MORZE, reż. Joanna Kożuch, Polska, Słowacja 2021, 16’40
Dawno temu było sobie morze... Morze Aralskie, które zniknęło. A razem z nim zniknęły nadmorskie życie i praca. Pozostała jedynie martwa pustynia i wraki olbrzymich łodzi rybackich leżące na piasku... I ludzie od lat mieszkający przy wyschniętym porcie, marzący o wysokiej wodzie i pragnący jeszcze raz wypłynąć na otwarte wody. Było sobie morze… to film o konsekwencjach ludzkich decyzji i działań, ich wpływie na codzienne życie pewnego uzbeckiego miasta i jego mieszkańców. Reporter Ryszard Kapuściński ujął to w ten sposób: „Nie ma takiego nonsensu, którego ludzki umysł by nie wymyślił.”
OCH, JAKIE TO WYGODNE/OH SO CONVENIENT/ 金方便, reż., scen.: Red, Hung Huei Jen, prod. Katie Chen, Tajwan, Estonia 2022, 4'40''
Mężczyzna, który w oryginalny sposób używa papieru toaletowego po skorzystaniu z toalety. Para, która zawsze zamawia jedzenie, bo nie lubi się ubierać. Rodzina, która znalazła sposób, by uniknąć zmywania naczyń. Kobieta, która lubi, gdy jej stół lśni czystością. Ludzie do każdej małej rzeczy używają toreb. Tak po prostu, wygoda na wyciągnięcie ręki, którą możemy się cieszyć każdego dnia. Za dużo śmieci? To żaden problem, spłucz je wszystkie w toalecie.
NIE MA SPOKOJU/THERE IS NO PEACE OF MIND, reż. Karol Ulman, Karol Ulman, Zuzanna Sorówka, Szkoła: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska 2022, 13'24''
Jacek, mężczyzna w średnim wieku, korzysta z usługi firmy zajmującej się przemianą ludzi w drzewa. Towarzyszymy mu, gdy przechodzi przez kolejne etapy przygotowań, aż do samego końca procesu przemiany.
ŚWIAT PO /THE WORLD’S AFTER DEL MUNDO, reż. Florentina Gonzalez, scen. Florentina Gonzalez, Luz Marquez, prod. Autour de Minuit, Francja 2022, 11'00''
Ludzkość już nie istnieje, pozostali jedynie Fluor i Carlix, dwa duchy w sportowych strojach. Wałęsają się wśród pozostałości wymarłej cywilizacji, jeden w poszukiwaniu wi-fi, a drugi głowy olbrzymiego walenia. Historia o spotkaniu i przyjaźni, przerywana ostateczną playlistą: tą końca świata.
BLUE 52, reż. Katarzyna Stefańska, Klaudia Wysiadecka, scen. Katarzyna Stefańska, Klaudia Wysiadecka, prod. Akademia Stuk Pięknych w Katowicach, Polska 2021, 9'42''
Jest to historia o samotności wynikającej z barier komunikacyjnych, opowiadana z perspektywy osoby niesłyszącej. Dwunastoletnia dziewczynka imieniem Iris jest Głucha i porozumiewa się Polskim Językiem Migowym. Mama opowiada dziewczynce historię o wielorybie Blue 52, który jest znany jako najbardziej samotny wieloryb na całym świecie. Posługuje się on językiem, którego inni nie rozumieją i jest wykluczony z powodu swojej odmienności. Dziewczynka wyrusza na spotkanie z wielorybem. Jej zmaganiom przygląda się ojciec, który nie akceptuje języka migowego i wymaga od niej komunikowania się językiem wyłącznie fonicznym. W animacji zawarte są napisy oraz Polski Język Migowy.