Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów aktualnosci_2018/Dramaty oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.

W piątek, 9 listopada 2018 r. w Pałacu Sztuki Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie odbył się wernisaż wystawy "Dotyk Wolności". Wystawa została zorganizowana z okazji jubileuszów 200-lecia Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie oraz 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

 

Swoje prace prezentuje ponad 80 artystów, profesorów i doktorów habilitowanych z Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Są to: Zbigniew Bajek, Roman Banaszewski, Grzegorz Bienias, Alicja i Grzegorz Bilińscy, Adam Brincken, Małgorzata Buczek-Śledzińska, Zbigniew Cebula, Marek Chołoniewski, Iwona Demko, Czesław Dźwigaj, Andrzej Getter, Dtanisław Hryń, Ewa Janus, Jacek Jędo, Juliusz Joniak, Joanna Kaiser, Witold Kasprzyk, Krzysztof Kiwerski, Bogdan Klechowski, Stanisław Kluczykowski, Łukasz Konieczko, Wojciech Kopczyński, Marek Kordyaczny, Piotr Korzeniowski, Teresa Kotkowska-Rzepecka, Jerzy Kucia, Wincenty Kućma, Lilla Kulka, Piotr Kunce, Roman Kurzawski, Ewa Kutermak-Madej, Marta Makarczuk, Janusz Matuszewski, Ryszard Melliwa, Bogdan Miga, Leszek Misiak, Michał Misiak, Józef Murzyn, Jakub Najbart, Krzysztof Nitsch, Kinga Nowak, Jerzy Nowakowski, Jan Nuckowski, Mateusz Otręba, Ryszard Otręba, Elżbieta Pakuła-Kwak, Jan Pamuła, Piotr Panasewicz, Agata Pankiewicz, Ewa Pawluczuk, Aleksander Pieniek, Magdalena Pińczyńska, Jerzy Plesner, Władysław Pluta, Lech Polcyn, Antoni Porczak, Stanisław Rodziński, Bogusz Salwiński, Józef Sękowski, Mirosław Sikorski, Roman Skowron, Bartłomiej Struzik, Marcin Surzycki, Jerzy Swałtek, Grzegorz Sztwiertnia, Aleksander Śliwa, Stanisław Tabisz, Artur Tajber, Janusz Tarabuła, Paweł Taranczewski, Władysław Targosz, Krzysztof Tomalski, Jan Tutaj, Mieszko Tylka, Jacek Waltoś, Mariola Wawrzusiak, Stanisław Wejman, Tadeusz Gustaw Wiktor, Grzegorz Wnęk, Adam Wsiołkowski, Rafał Ziembiński, Andrzej Ziębliński, Andrzej Zwolak.

 

Dodatkowo na wystawie prezentowanych jest ponad 20 prac studentów z pierwszego roku Wydział Malarstwa ASP w Krakowie i 15 sztandarów zrealizowanych przez osadzonych Zakładu Karnego w Nowym Wiśniczu w ramach warsztatów prowadzonych przez pedagogów, doktorantów i studentów ASP.

 

Wystawie towarzyszy obszerny album. JM Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w swoim tekście zwraca uwagę, że:

"Wolność jest wartością mocno problematyczną i dlatego warto się nią zajmować, nawet z punktu widzenia artystycznego, i w refleksyjnym nastawieniu zdać sobie sprawę z jej pytań i paradoksów… Jest bardzo wiele form realizowania przez człowieka wolności i wiele jej opresyjnego, agresywnego, związanego z przemocą ograniczania… Najtrudniejszym chyba problemem w realizowaniu indywidualnej wolności jest wolność wobec wolności drugiego człowieka i w pewnym sensie wobec szerszych, społecznych relacji, gdzie dla zbiorowości, dla innych, jednostka zdolna jest poświęcić nawet życie… Ale wolność wymaga poczucie bycia wolnym oraz umiejętność bycia wolnym!!! Czy ten imperatyw, to mocne pragnienie, zasadza się tylko na własnym dążeniu i satysfakcji czy wszelkie bogate oraz skomplikowane relacje międzyludzkie ograniczają to pragnienie bycia totalnie wolnym i niezależnym od nikogo…? Czy tylko wtedy jestem wolny, kiedy ktoś inny jest zniewolony…? Czy wszyscy mogą realizować swoją wolność nie kolidując w celach i dążeniach ze sobą? Jaka jest prawdziwa wartość wolności i warunek jej doświadczenia, posiadania, uprawiania, dysponowania wolnością? Bycia wolnym? Bo przecież, rzecz oczywista: warto umieć być wolnym i działać w stanie wolności…! Co pewien czas okazuje się, że wolność jest bardzo ważna i ma swoją niezwykłą i niczym nie zastąpioną wartość…"

 

Kuratorem wystawy jest prof. Zbigniew Bajek. W tekście zatytułowanym "Wolność przez duże „W”" zawiera kilka refleksji i wspomnień na marginesie przygotowań do wystawy jubileuszowej „Dotyk Wolności”.

"O ile dotyk budzi skrajne skojarzenia, o tyle skojarzenia z wolnością są najczęściej pozytywne. Bo czym jest wolność? Wszyscy wiemy, ale gdy przyjdzie nam ją opisać jest tyle jej definicji ile osób definiujących.

Politycznie pojmowaną wolność dzieli się często na wolność od i wolność do. Wolność od (wolność negatywna) oznacza brak przymusu (wolność od prześladowań, wolność od strachu, wolność od głodu), wolność do (czy też prawo do; wolność pozytywna) oznacza natomiast rzeczywistą możliwość podejmowania wyborów.

Antoni Szoska w artykule zamieszczonym w katalogu wystawy „Dotyk” z 1991 r. pisał: Daty, te nieszczęsne... Artysta w Polsce uwikłany jest niejako podwójnie: w historię symbolicznych dat oraz w środki wyrazu własnej sztuki.(...) Ciążenie wydarzeń historycznych kładzie się głębokim cieniem na polskiej sztuce lat 80-tych. Ma ono wręcz postać katastrofy, z której trudno się pozbierać. I choć zadaniem sztuki nie jest rozstrzyganie spraw społecznych czy politycznych one niestety boleśnie naszą sztukę „dotknęły”. Trzeba powiedzieć wprost i otwarcie, że nie zawsze ten wpływ polityki na sztukę dobrze tej ostatniej służy.
Te uwagi można przenieść na inne okresy z historii Polski ostatnich wieków, aczkolwiek nie uważam, że konsekwencje owych uwikłań przynoszą jedynie negatywne rezultaty.
W czasie, kiedy pracowałem nad „Dotykiem”, przemierzając Kraków wszerz i wzdłuż, spotykając się z artystami w ich pracowniach, na ekrany wszedł film Wojcie¬cha Marczewskiego „Ucieczka z kina Wolność”. Na mnie robiło to piorunujące wrażenie zważywszy, że wspomniane kino o tej nazwie istniało naprawdę i mieściło się w budynku, w którym mieszkali studenci krakowskich szkół artystycznych. Spędziłem tam lata stanu wojennego. Ale nie to jest najważniejsze – w tym budynku w czasie ostatniej wojny światowej była siedziba gestapo. Dla treści filmu nie miało to znaczenia, dla mnie ogromne. Wspominam o tym, by podkreślić, jak nieoczekiwanie zmienia się nasza percepcja pod wpływem nieistotnego dla innych – dla nas istotnego – bodźca (lub odwrotnie). Tadeusz Sobolewski pisał w 1990 r.: Waga filmu Marczewskiego, jego piękno moralne, polega na spojrzeniu na peerelowską rzeczywistość z góry, z perspektywy prawdziwej wolności, której warunkiem jest przebaczenie.
O coś podobnego zabiegałem, przygotowując wystawę „Dotyk”. Chciałem pokazać krakowskie środowisko plastyczne w możliwie szerokiej perspektywie – nie tylko członków ZPAP, najczęściej w swoim myśleniu opozycyjnych wobec realiów Polski postsolidarnościowej, ale także „artystów reżimowych” (byli w tej grupie twardogłowi, ale także tacy, którzy doznali iluminacji). Karkołomne przedsięwzięcie, które da się wytłumaczyć jedynie młodością.
Byłem naiwny myśląc, że gdy z każdym z artystów porozmawiam składając im wizytę w atelier, gdy wspólnie wybierzemy prace, które najbardziej będą zgodne z wyzwaniem tematu projektu, to wzniesiemy się ponad podziały. Chciałem pokazać jak artyści, którzy byli w różnych obozach odczuli i przeżyli lata, których dotyczyła wystawa i jak to się przełożyło na ich twórczość.
Przez rok odwiedzałem pracownie w najbardziej odległych miejscach Krakowa, rozmawiałem z młodymi i seniorami. Rozmowy często miały osobisty charakter, wręcz intymny. Dużo dowiedziałem się o życiu, sztuce, Polsce.

Byłem u Janiny Kraupe-Świderskiej, Adama Hoffmanna, Kazimierza Mikulskiego, byłem u Jerzego Panka, byłem u Zbyluta Grzywacza, u Eugeniusza Muchy, u Juliana Jończyka, u Jerzego Nowosielskiego, Wiesława Obrzydowskiego, u Marii i Jerzego Beresiów i u Zbysława Maciejewskiego. Już nie żył Jonasz Stern ale rozmawiałem w jego pracowni z żoną. Odwiedziłem wielu innych – pamiętam długie spotkania z Jackiem Sroką czy Markiem Chlandą, Adamem Brinckenem, Arturem Tajberem czy Stanisławem Tabiszem... Rozmawiałem z Janem Pamułą, Januszem Tarabułą, Adamem Wsiołkowskim, Jackiem Waltosiem... Takich spotkań i rozmów było ponad 130.
Nie wszyscy przyjęli zaproszenie – inni się z niego bardzo ucieszyli. Byli tacy, którzy później gniewali się na mnie, że ich nie zaprosiłem, jeszcze inni żałowali, że propozycję odrzucili.
To był wyjątkowy czas, w którym polaryzacja stanowisk przybierała skrajną postać.".

 

Wystawa będzie czynna od 9 listopada do 2 grudnia 2018 r.


{gallery}aktualnosci_2018/Dramaty{/gallery}

pikto dotyk


Dofinansowano ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021 w ramach Programu Dotacyjnego "Niepodległa".

logo niepodlegla

pikto dotyk


Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.